Cees Werff este avocat de profesie, insa si-a inceput cariera in industria de servicii financiare, a lucrat ani de zile la ING, inclusiv in Romania intre 2003 si 2004, asa ca stia "cate ceva" despre piata din Romania. In 2014, Werff a fondat compania Claims Corporation Network, un furnizor european de servicii de daune TPA, al carui brand este Flight Claim.

"Povestea FlightClaim incepe acum o luna de zile, cand eram intr-un aeroport asteptand sa zbor inapoi in Amsterdam si am vazut multe intarzieri pe ecran, de 2-3 ore, ceea ce mi-a amintit de un regulament al curtilor europene (n.r.: CE 261/2004) pe care l-am vazut cu ceva timp in urma despre despagubirea calatorilor afectati de intarzieri", a spus fondatorul FlightClaim.ro.

Apoi cand a ajuns in Amsterdam, intr-o vineri seara, Cees Werff s-a apucat sa caute informatii pe subiect si a aflat ca pasagerii pot primi compensatii pentru intarzierile, zborurile anulate sau au fost facute rezervari peste limita locurilor in avion (overbooking). Dar cum a decis sa lanseze serviciul in Romania?

"Cand am facut cercetari pe Internet despre locurile in care companiile ofera deja acest tip de serviciu, am aflat ca sunt companii active in Europa de Vest, dar nu am gasit o companie activa in Romania. Deci am vazut imediat oportunitatea", spune Werff, care nu a dorit sa mentioneze cat a investit in lansarea site-ului.

Cum puteti obtine despagubiri pentru zboruri anulate, intarziate sau suprarezervate

Daca zborul vostru a avut o intarziere mai mare de trei ore, a fost anulat cu cateva zile inainte sau in ziua decolarii sau nu ati mai prins loc in avion din cauza suprazervarii (atunci cand se vand mai multe bilete decat numarul de locuri din avion), puteti cere despagubiri, drept definit in Regulamentul Uniunii Europene EU 261/2004 si aplicat tuturor zborurilor din Uniune si catre o tara din afara UE, fie direct companiei aeriene, fie de acum prin FlightClaim.ro.

Pe FlightClaim.ro puteti trimite cererea pentru despagubire in trei pasi: completarea datelor personale, complatarea datelor despre zbor, companie aeriana, destinatie si completarea datelor despre caz (zbor anulat/intarziat/suprarezervat), cu trimiterea biletul de imbarcare, confirmarea rezervarii si nota de plata.

"Comisia Europeana are instructiuni clare referitor la nivelul despagubirii in functie de durata intarzierii si distanta de zbor si in baza acestora vom informa clientii care ne-au trimis plangeri daca plangerea lor este eligibila pentru despagubire. Daca este eligibila, vom contacta compania aeriana careia ii trimitem o notificare despre dreptul pasagerului", explica Werff.

Citeste si:

Daca compania aeriana nu raspunde in doua saptamani de la trimiterea cazului sau refuza despagubirea desi este un caz eligibil, reprezentantii FlightClaim incep procedurile legale, trimitand cazul catre tribunalul sau institutia abilitata din Romania, a mai spus fondatorul FlightClaim.ro, care nu a stiut sa dea un termen in care pasagerul poate obtine despagubirea.

Cati bani puteti obtine pentru un zbor anulat sau intarziat

Despagubirile incep de la 250 de euro urca la 400 euro si la un maximum 600 euro, dar depind de durata intarzierii si de distanta zburata si se acorda astfel:

Pentru zboruri in Uniunea Europeana:

  • 250 euro despagubire pentru un zbor intarziat de pana la 1.500 km
  • 400 euro despagubire pentru un zbor intarziat mai lung de 1.500 km

Pentru zboruri in afara Uniunii Europene:

  • 250 euro despagubire pentru un zbor intarziat de pana la 1.500 km
  • 400 euro despagubire pentru un zbor intarziat mai lung de 1.500 km dar de maxim 3.500 km
  • 600 euro despagubire pentru un zbor intarziat mai lung de 3.500 km

Pentru a trimite reclamatia prin Flight Claim, compania nu percepe nicio taxa. Insa, daca cazul pasagerului se incheie cu succes, Flight Claim percepe un comision de 25% (inclusiv TVA) din suma obtinuta de pasagerul care a facut reclamatia.

Retineti, in cazul in care compania aeriana va ofera un zbor alternativ, cu un orar asemanator, valoarea despagubirii poate sa scada cu 50%, potrivit Europa.eu.

Cand nu aveti dreptul la despagubiri

  • Daca zborul a fost anulat din motive exceptionale, de exemplu din cauza conditiilor meteo nefavorabile
  • Daca ati fost informat ca zborul este anulat cu 2 saptamani inainte de ziua plecarii sau
  • Daca vi s-a oferit un zbor alternativ pe aceeasi ruta, cu un orar de zbor asemanator.

Chiar daca nu aveti dreptul la despagubiri pentru circumstante exceptionale, operatorul trebuie sa va propuna: rambursarea costului biletului (intreg sau corespunzator segmentului de zbor pe care nu l-ati parcurs), o alta modalitate de transport pana la destinatia finala, cu prima ocazie sau reprogramarea zborului la o data aleasa de dumneavoastra (in functie de locurile disponibile).

"Avem cateva cazuri in asteptare. Ne dorim ca in primul an sa avem intre 500 si 1.000 de cazuri, dar inca nu putem vorbi despre informatii financiare pentru este o inititativa noua", a spus Cees Werff referitor la estimari financiare si cand ar ajunge Flight Claim la breakeven.

In momentul de fata, Flight Claim functioneaza doar in Romania, insa Bulgaria va fi urmatoarea tara in care Cees Werff vrea sa lanseze serviciul de despagubire a pasagerilor.

Sursa foto: Ljupco Smokovski/Shutterstock.com