Camere de luat vederi in miniatura, de marimea unghiei unui deget de la mana, legate la computere speciale, vor fi folosite pentru a monitoriza comportamentul pasagerilor din avioane, in cadrul razboiului impotriva terorismului, relateaza The Mail on Sunday in pagina electronica, potrivit NewsIn.

Camerele vor fi instalate pe spatarele scaunelor si vor inregistra fiecare grimasa, fiecare clipire, expresia faciala sau miscari suspecte. Datele sunt trimise unui computer si sunt prelucrate de un program special instalat la bord, care le va compara cu profilele individuale ale pasagerilor.

Oamenii de stiinta din Marea Britanie si Germania au cheltuit 25 de milioane de lire sterline (circa 37,8 milioane de euro) pentru a dezvolta un sistem care, spera ei, va face imposibila deturnarea unui avion, pentru ca ii va avertiza din timp pe piloti si pe echipaj in legatura cu un posibil atac terorist de tipul celui din 11 septembrie 2001.

Miscarile rapide ale ochilor, clipitul excesiv, miscarile buzelor sau gesturi precum trasul de par sau de urechi sunt simptome clasice ce tradeaza persoanele care vor sa ascunda ceva. Pe de alta parte, un microfon incorporat va inregistra chiar si cuvintele soptite. Se stie ca islamistii care vor sa comita atentate sinucigase rostesc soptit texte din Coran in momentele premergatoare atacurilor.

Citeste si:

Software-ul care este dezvoltat de oamenii de stiinta va fi atat de sofisticat, incat va fi capabil sa faca diferenta dintre pasagerii care au un comportament mai ciudat pentru ca le este frica de zbor sau oamenii care au ticuri naturale, astfel incat sa nu genereze alarme false, precizeaza The Mail on Sunday.

Proiectul dezvolta, de asemenea, mijloace automate de control asupra zborului, care nu le vor permite unor eventuali pirati ai aerului sa preia comanda unui avion, iar senzori instalati la usile avionului vor detecta daca cineva transporta explozibili sau materiale chimice.Toate inregistrarile, video, audio sau de alta natura, vor fi distruse la incheierea fiecarei curse, astfel incat libertatile civile ale pasagerilor sa nu fie incalcate.

Companiile aeriene au salutat proiectul cu destula reticenta, pentru ca va fi destul de costisitoare introducerea sistemului la bordul avioanelor comerciale deja existente, iar noi avioane, care sa aiba deja la bord acest sistem, vor fi construite probabil peste circa zece ani.