Incepand cu septembrie 2007, pasagerii aflati la bordul oricarui avion Airbus dotat cu sistemul OnAir, vor putea primi sau trimite mesaje scrise, e-mailuri si apeluri telefonice in timpul zborurilor la altitudini de peste 3.000 metri. Membrii echipajului au permisiunea de a opri sistemul sau de a restrictiona o parte din servicii dupa cum considera ca este necesar, pentru a evita situatiile neplacute. De asemenea, pot bloca primirea apelurilor in cazul zborurilor lungi de noapte.

Primul avion care va beneficia de sistem va fi probabil modelul Airbus A318 apartinand operatorului Air France. Agentia britanica BMI, liniile aeriene portugheze TAP si operatorul low-cost Ryanair s-au alaturat in acest demers, a declarat Graham Lake, directorul departamentului comercial al OnAir, un joint-venture intre Airbus si SITA, ofertant de servicii de telecomunicatie.

OnAir nu va stabili si planul tarifar al serviciilor de telecomunicatii oferite, desi se estimeaza ca un apel telefonic ar putea ajunge la 2,50 dolari (1,86 euro) pe minut, iar un SMS va costa 50 de centi, potrivit declaratiilor lui Lake.

“Este ca in cazul roaming-ului international, dar se petrece la altitudini foarte mari. Apelul este preluat de satelit in reteaua GSM respectiva”, a adaugat Lake. Apelurile vor fi facturate exact ca in cazul roaming-ului international, veniturile fiind distribuite intre companiile aeriene, OnAir si operatorul retelei telefonice. Costurile serviciilor nu vor fi postate in interiorul avioanelor.

Citeste si:

Folosirea telefoanelor mobile la bordul avioanelor contrazice procedurile ferme comunicate de echipaj inaintea decolarii. In urma unui studiu realizat de OnAir, s-a ajuns la concluzia ca intre 10% si 25% dintre pasageri incalca in mod voit regulile in ciuda avertizarilor explicite de inchidere a telefoanelor mobile. ”Daca telefoanele mobile ar fi perturbat siguranta zborului, atunci s-ar fi inregistrat cu siguranta vreun incident, ceea ce nu s-a intamplat pana in momentul de fata. La fiecare aterizare, in schimb, pasagerii primesc beep-uri sau mesaje de la cei dragi”, sustine Lake.

Una din problemele majore referitoare la implementarea acestui sistem va fi, cu siguranta, schimbarea atitudinii echipajului si barierelor culturale. “In timp ce in unele culturi mediteraneene este politicos sa raspunzi la telefon in timpul unei discutii, in Marea Britanie, de exemplu, o asemenea atitudine este inadmisibila. Exista o imbinare variata de culturi diferite la bordul unui avion”, este de parere Luke.

Singura restrictie care se aplica sistemului OnAir este stabilirea pragului minim de altitudine admis de 3.000 m, atins dupa numai patru minute de la decolare si mentinut zece minute inainte de aterizare. Restrictia se impune ca urmare a preocuparilor operatorilor de telefonie mobila in cazul intreruperilor care pot aparea la sol.

Pentru cei care prefera sa foloseasca laptop-ul, sistemul va pune la dispozitie conexiune WiFi la viteze comparabile cu reteaua locala sau de birou. Sistemul de conectivitate la bordul avioanelor nu este, totusi, un precedent in lumea aviatiei. Sistemul a mai fost oferit de catre rivalul Boeing, sub numele de Conexxion Internet, dar a fost retras din cauza interesului scazut al pasagerilor.