"Intampinam o cerere din ce in ce mai mare pentru o oferta de nisa, la clasa de all business", a declarat, citat de International Herald Tribune, Richard Branson, presedinte si fondator al Virgin Atlantic Airlines, companie ale carei servicii de business sunt cotate ca fiind printre cele mai bune din industrie.

Virgin a anuntat luna trecuta ca intentioneaza sa introduca, in urmatoarele 18 luni, mai multe rute internationale configurate la clasa de all business, asta dupa ce tratatul international Open Skies va deregulariza semnificativ zborurile transatlantice.Virgin va implementa noile servicii all business, pe baza unui studiu care a relevat ca utilizatorii considera acest tip de oferte ca fiind cel mai indicat.

Preluand modelul Virgin, si British Airlines va lansa o versiune imbunatatita a avioanelor sale mici, de clasa business. Nou echipatele aparate de zbor vor traversa rute intre SUA si orase mari din Europa.

Calatoria intr-un avion clasa all-business are mai putin de a face cu snobismul, cat cu latura practica a unei calatorii de business, este de parere Henry Harteveldt, analist la firma Forrester Research, care a fost consultat de International Herald Tribune. "Daca ii spui unui om de afaceri ca serviciile tale ii garanteaza ca va trece de poarta de imbarcare cu 35 sau 45 de minute inainte de decolarea avionului si ca bagajele sale vor fi transportate in siguranta, va fi dispus sa plateasca o suma suplimentara", a declarat Harteveldt.

O calatorie transatlantica dus-intors la clasa business, cu o companie aeriana de prestigiu, poate costa pana la 10.000 de dolari. Cu toate acestea, marile companii aeriene, care pot garanta un volum mare de calatori, pot face discounturi de pana la 40%. Pe piata aeronautica vin insa in forta noile companii, care ofera servicii de calitate, la preturi reduse. Companiile tinere, ca Eos, MaxJet, Silverjet sau L'Avion se adreseaza, in primul rand, micilor companii sau antreprenorilor care nu isi permit sa negocieze reduceri cu firmele aeriene de prestigiu.

Citeste si:

Vinerea trecuta, o calatorie dus-intors pe traseul Londra-New York costa 5.400 de dolari, in oferta Eos, companie ce utilizeaza avioane 757, cu cate 44 de locuri de tip "flat-bed". Celelalte firme tinere, care ofera servicii mai putin pretentioase, vin pe piata cu preturi mai mici. Astfel, compania Silverjet oferea aceeasi calatorie New York-Londra la pretul de 3.254 de dolari, in timp ce la MaxJet, pretul scadea pana la 2.600 de dolari. L'Avion, care ofera zboruri cu decolare din aeroportul Newark, din New Jersey si aterizare pe Orly, din Paris, o calatorie dus-intors costa 1.600 de dolari.

Pana si pozitiile firmelor consacrate, ca American, United sau Delta vor fi amenintate, odata cu intrarea in segmentul de all business a companiilor Virgin si British Airlines. In timp ce cativa din jucatorii americani aduc imbunatatiri consistente serviciilor de business – United a anuntat recent ca va introduce fotolii orizontale pentru clasa de business, majoritatea companiilor aeriene nu reactioneaza inca agresiv la competitie.

Virgin Atlantic si British Airlines urmaresc insa o intrare domoala pe piata de all business, domeniu tanar si instabil. "Avem cinci persoane care lucreaza la planul de preturi", a declarat Paul Charles, purtator de cuvant al Virgin. Flota Virgin este dominata de aparate de dimensiuni mari, cum ar fi modelele 747 sau A340. Oficialii companiei au declarat ca vor avea nevoie de o investitie de aproximativ 700 de milioane de dolari, pentru a cumpara avioane mai mici, ce vor fi folosite exclusiv pentru clasa de all business.

Rivalii de la Brirtish Airways detin deja aparate de zbor corespunzatoare segmentului all business. "Avem 21 de avioane 767 si 13 757, pe care vom incepe sa le folosim pentru a ne consolida pozitia", a declarat purtatorul de cuvant al British Airways. Ca si Virgin, British Airways se va concentra pe zboruri transatlantice, legand destinatii americane de orase europene, altele decat Londra.

In mod natural, competitia se va inteti pe piata, pe masura ce tot mai multi jucatori noi isi vor face loc. Analistii estimeaza ca va aparea un numar considerabil de companii ce vor oferi exclusiv servicii de business. Iar faptul ca jucatori de talia Virgin sau British Airline se muta cu pasi repezi spre sectorul de all business, arata ca aceasta nisa de piata va deveni foarte valoroasa.