Pe o piata unde munca la negru, tarifele nejustificat de ridicate, lipsa echipelor de marketing-vanzari si planificarea doar pe termen scurt sunt chestiuni obisnuite, aparitia unui hotel dintr-un lant international schimba total regulile jocului.

Cine merge acum in Constanta nu are probleme sa gaseasca un loc de cazare. Hotelurile sunt mai mult goale si vor fi pline doar daca sezonul estival va fi atat de bun, incat turistii care vin in week-end in Mamaia nu vor mai gasi locuri in statiune. Cele 33 de unitati hoteliere din oras insumeaza 1.481 de camere, iar anul trecut, gradul mediu de ocupare nu a depasit 50%.

Adica limita de supravietuire pentru un hotel, desi numarul mediu de camere este de circa 50-60. Mai mult, taxa hoteliera instituita de primarie este printre cele mai mari din tara, adica 4,5% din tariful fiecarei zile de cazare. In plus, hotelierii se plang ca taxele locale sunt si ele destul de ridicate, iar atitudinea municipalitatii fata de marile companii straine le determina pe acestea sa ocoleasca orasul.

Cu exceptia afacerilor legate de port, nici o mare companie nu s-a aventurat sa investeasca aici. Cat despre zona veche a orasului, altadata asaltata de turisti, majoritatea cladirilor sunt acum in paragina si au nevoie urgenta de renovare. Nimeni nu investeste acolo, intrucat sunt necesare avize de la Muzeul de Arheologie, si daca se descopera vreun obiect vechi, investitia este oprita, iar investitorul nu-si mai recupereaza banii niciodata.

Doar hotelurile care au in dotare sali de conferinte sunt cautate de firme, pentru lansari de produse, seminare sau training-uri. „Din pacate, centrul de conferinte inceput de un investitor privat pe bulevardul care leaga Mamaia de Constanta a ramas neterminat si nu se stie cand sau daca va mai fi gata“, spune Gabriela Mocanu, directoarea hotelului Royal. Hotelul este clasificat la patru stele, are 45 de camere si doua sali de conferinta, una de 80 si alta de 20 de locuri. Gradul de ocupare al hotelului in anul trecut a fost de 55%. Gabriela Mocanu spera ca in acest an indicatorul va ajunge la 60%, iar cifra de afaceri, care in 2004 a fost de 18 miliarde lei, va creste si ea.

Citeste si:

„Din nefericire, firmele s-au obisnuit sa faca lansari de produse in restaurante“, spune Liana Dascalu, proprietara hotelului Capri. Hotelul este clasificat la trei stele, are 24 de camere, o sala de conferinte de 50 de locuri si piscina. Gradul de ocupare al hotelului a fost anul trecut de 40%, iar cifra de afaceri de 17 miliarde lei, in conditiile in care peste 70% din clienti sunt straini. Liana Dascalu s-a gandit sa deschida si o pensiune, destinata clientilor care petrec aici sejururi mai lungi. Cat de mult conteaza salile de conferinta confirma si Calin Ile, directorul hotelului Ibis, deschis acum o luna de zile. Hotelul de trei stele are 150 de camere si trei sali, una de 150 si doua de 70 persoane. „In prima luna, am avut un grad de ocupare de 32%, aproape dublu decat a avut hotelul Ibis din Bucuresti in prima luna de functionare, iar motivele sunt tarifele mai mici si salile mai mari decat ale concurentei“, spune Calin Ile. Cel mai mare hotel din Constanta si singurul situat pe faleza apartine lantului Continental, care a investit aici 7 milioane euro si mai are in dotare un cazinou, o sala de fitness si bowling.

La un tarif de 49 euro pe camera dubla, Calin Ile si-a propus sa aiba un grad mediu de ocupare in 2005, de 55% si o cifra de afaceri de 1,5 milioane euro, in conditiile in care are deja asigurat un grad de ocupare de aproape 20%. Explicatia este foarte simpla. „Noi avem in spate trei echipe de vanzari: cele de la hotelurile Ibis si Sofitel din Capitala, precum si cea a lantului Continental, plus sistemul de rezervari Accor“, spune Calin Ile. Asta in timp ce hotelurile concurente din Constanta au, in general, cate un singur om pe vanzari si marketing si, cu toate ca se vaita ca nu au clienti, nu fac nimic pentru a-i atrage.

Din strategia lui Calin Ile pentru atragerea clientilor face parte si sponsorizarea unor evenimente. „Vom sponsoriza un festival al benzilor desenate si un festival al vinului, in ideea ca in viitorul apropiat participantii se vor obisnui sa se cazeze la hotelul nostru“, afirma Calin Ile. Pentru unii din competitorii sai, asta nu inseamna nimic.

„Pe noi nu ne intereseaza ce face concurenta“, spune Eugenia Chirica, directoarea hotelului Bulevard, care recunoaste ca nu prea are clienti pe partea de cazare, dar nici nu se gandeste sa reduca tarifele pentru a-i atrage. Insa, ca multi dintre colegii de breasla, se mira ca nu sunt turisti in hoteluri.