Presedintele Federatiei Nationale Feroviare Miscare-Comercial, Gheorghe Popa, a declarat, marti, intr-o conferinta de presa, ca protestele lucratorilor feroviari sunt o consecinta a "politicilor incoerente" ale Guvernului in ceea ce priveste transportul pe caile ferate, care este subfinantat. Sindicalistii ii reproseaza, totodata, premierului Calin Popescu Tariceanu ca, desi au solicitat mai multe intalniri, acesta nu a raspuns la niciuna dintre solicitari in ultimii patru ani.

Popa a precizat ca ultima intalnire dintre sindicalisti si reprezentantii Ministerului Transporturilor si ai Ministerului de Finante a avut loc in 19 februarie, iar oferta de majorare salariala a ramas aceeasi, respectiv cu 4%, din aprilie, si cu 4%, din octombrie.

"Dupa ce am anuntat greva din 5 martie, ne-au chemat din nou, ieri (luni, n.r.) la negocieri, dar in loc sa vina cu o oferta concreta de majorare, ne-au cerut amanarea grevei, pentru ca incearca sa obtina de la Ministerul de Finante o majorare a salariilor cu 5%, din aprilie, si cu 5%, din octombrie. Chiar daca ne-ar oferi si aceasta majorare, tot nu este de acceptat. Dupa aplicarea acestei majorari, salariul minim tot n-ar ajunge la 500 de lei", a explicat Popa.

Sindicalistii cer ca salariile sa le fie majorate la 500 de lei, din ianuarie, si la 570 de lei, din mai, potrivit unui proces verbal pe care federatiile sindicale l-au semnat cu ministrul Transporturilor, Ludovic Orban, dar care nu a fost luat in seama de Guvern cand a aprobat majorarea salariala pentru feroviari. Liderul sindical a mai reclamat si conditiile "improprii" in care lucreaza salariatii CFR, in conditiile in care peste 120 de statii nu au curent electric, iar pe unele rute trenurile circula cu mai multa greutate decat atunci cand erau in circulatie locomotivele cu abur.

La protestul de miercuri dimineata vor participa cei 34.000 de salariati ai Federatiei Miscare-Comercial, plus alti aproximativ 15.000 de sindicalisti membri ai Federatiilor Drum de Fier, Elcatel si Automatizari Feroviare. Gheorghe Popa a precizat ca inca nu vrea sa avanseze o data a declansarii grevei generale, pentru ca mai spera ca revendicarile feroviarilor vor fi rezolvate dupa greva de avertisment, iar in caz contrar, federatia va organiza un miting de protest in Bucuresti, inaintea grevei generale. Potrivit legii, greva generala poate fi declansata la cinci zile dupa greva de avertisment.

Citeste si:

Potrivit lui Popa, salariul minim al unui muncitor necalificat este de 450 de lei, al unui lucrator cu studii superioare ajunge la aproximativ 1.000 de lei, iar venitul lunar al unui salariat cu peste 20 de ani de experienta ajunge la aproximativ 1.500 de lei. Salariul unui director general adjunct al unei companii de transport feroviar este de 2.800 de lei.

Vicepresedintele Federatiei Miscare-Comercial, Gheorghe Sultana, a afirmat ca Federatia Mecanicilor de Locomotiva nu se alatura protestului de miercuri, nu pentru ca nu a parcurs toate etapele legale ale conflictului de munca, asa cum a anuntat luni, ci pentru ca unii lideri sindicali ar avea afaceri cu CFR Marfa. Astfel, potrivit lui Sultana, presedintele Federatiei Mecanicilor, Voicu Sala, si vicepresedintele organizatiei, Iulian Mantescu, ar avea un contract de consultanta cu CFR Marfa, companie de la care a avut profit anul trecut. “Oamenii nu stiu aceste lucruri, dar asta ne face sa credem ca acesta este motivul pentru care Sala Voicu a tras de timp la negocieri”, a spus Sultana.

Dupa ce sindicalistii au anuntat ca intentioneaza sa declanseze o greva de avertisment in 5 martie, Ministerul Transporturilor (MT) a precizat ca doreste o noua runda de negocieri, in care va fi solicitata revizuirea sau reconsiderarea pozitiei sindicatelor. Potrivit unui comunicat remis presei, ultima oferta facuta de MT, impreuna cu Ministerul Economiei si Finantelor, cu ocazia negocierilor din data de 19 februarie, prevede o crestere salariala de peste 13% fata de castigul mediu din 2007. Potrivit oficialilor ministeriali, raportat la salariile din octombrie 2007, aceasta crestere inseamna o majorare de peste 21%, iar oferta facuta "este una corecta si se incadreaza in politica salariala la nivel national pe anul 2008".

La inceputul lunii februarie, circulatia trenurilor, in Gara de Nord Bucuresti si in mai multe regionale din tara, a fost intrerupta trei ore, in urma unui protest spontan al salariatilor feroviari. Ministrul transporturilor, Ludovic Orban, a declarat, la acea data, ca intreruperea activitatii de catre salariatii CFR a fost ilegala, iar costurile nu vor fi suportate de catre CFR, ci se cei vinovati de aceasta situatie.

Sindicalistii feroviari anuntasera, cu o zi inainte, ca este posibil ca a doua zi dimineata activitatea pe caile ferate sa fie paralizata, dupa ce Guvernul aprobase majorari salariale de 8% pentru feroviari, procente considerate insuficiente de catre acestia. Potrivit sindicalistilor, salariul minim in domeniu este de 450 de lei, sub nivelul salariului minim stabilit de Guvern la nivel national.