Calatoriile in strainatate pentru cumparaturi au inceput sa devina o practica tot mai populara pentru un segment in crestere de turisti romani, destinatiile alese de acestia diversificandu-se in ultimii ani, o data cu cresterea veniturilor si a pretentiilor privind calitatea produselor.
"Aproximativ 7.500-10.000 de romani pleaca anual din tara pentru cumparaturi. Ei cheltuiesc in medie 1.000-1.500 de euro pentru cumparaturi, la care se adauga pretul pachetului turistic in sine (drum si cazare/masa), care variaza intre 200 si 1.100 de euro", a declarat secretarul general al Asociatiei Nationale a Agentiilor de Turism (ANAT), Mircea Draghici.

Perioadele de calatorie alese variaza in functie de locatie si sunt determinate de clasicele reduceri de preturi practicate de marile magazine. Ele sunt cuprinse in principiu intre lunile octombrie si martie ale anului urmator. Astfel excursiile in Dubai sunt cautate mai ales intre 12 ianuarie si 12 februarie, Istanbulul este foarte popular la sfarsitul lunii februarie si inceputul lunii martie, in timp ce cumparaturile la Viena sunt ideale in perioada sarbatorilor de Craciun.

"Cred ca aceasta piata se va dezvolta cu un ritm anual de 10-15%, crestere sustinuta mai ales de scaderea pretului la transport si cazare", este de parere directorul firmei Cormoran Prod, Cornel Gaina. Aceasta parere este impartasita si de directorul executiv al agentiei CMB Travel, Roxana Balcescu, care estimeaza o crestere de 20% a numarului de romani care vor calatori in strainatate pentru cumparaturi in acest an. "Din ce in ce mai multi romani din categoria clasei de mijloc si peste considera perioadele de reduceri o buna investitie. Cred ca suma minima alocata pentru cumparaturi intr-o astfel de excursie este de 500 de euro. Imaginati-va insa ca poti sa-ti iei o garderoba pe un an de zile si atunci preturile la care ne raportam sunt de-a dreptul convenabile", a adaugat Balcescu.

Citeste si:

Potrivit reprezentantului CMB Travel, in orasele europene exista doua sezoane de ieftiniri - primul de la jumatatea lunii ianuarie pana la jumatatea lunii februarie si al doilea de la jumatatea lunii iulie pana la jumatatea lunii august. "Consider ca in anii viitori numarul romanilor care vor calatori special in aceste perioade de reduceri se va dubla, tripla sau chiar va deveni o practica in a calatori numai pentru cumparaturi", a mai spus Roxana Balcescu.
In afara de romanii care calatoresc in strainatate cu scopul declarat de a face cumparaturi, exista si categoria mult mai larga a celor care incearca sa imbine utilul cu placutul in timpul concediului obisnuit. Exista insa si un segment de turisti de shopping care au pierdut teren in ultimii ani, respectiv cei care calatoreau la inceputul anilor '90 in Turcia pentru micul trafic de frontiera. Analizata din aceasta perspectiva, piata s-a redus si va continua sa scada. "Se va pune tot mai mult accent pe calitate, avand in vedere ca romanii au inceput sa circule in strainatate si sa aprecieze produsele de calitate. De asemenea, oferta din Romania s-a diversificat, astfel incat a crescut interesul pentru moda si calitate", a mai afirmat secretarul general al ANAT.

Cele mai populare destinatii

Pentru turistii romani cele mai populare destinatii pentru shopping sunt Turcia (Istanbul), Emiratele Arabe Unite - Dubai, China, Marea Britanie (Londra), Franta (Paris), Grecia, Polonia (Varsovia), Austria (Viena), Italia (Milano), Ungaria (Budapesta), SUA (New York) si Thailanda.
Desi nu exista o delimitare perfecta intre destinatiile externe din punctul de vedere al produselor, clinetii fideli ai cumparaturilor in strainatate prefera deja anumite orase pentru un anumit tip de shopping. De exemplu, Madridul este cunoscut ca destinatie de cumparaturi pentru incaltaminte ieftina si de calitate, Milano este capitala modei masculine, Amsterdam este preferat mai ales pentru cizme. In materie de electronice, Germania si Dubai sunt deja destinatii clasice, in timp ce Istanbulul este ideal pentru cei care doresc sa cumpere pielarie. Brazilia este binecunoscuta pentru preturile deosebit de mici la pietre pretioase, iar Malaiezia pentru preturile la produsele electronice si imbracaminte, cu 40-50% sub cele din Europa. O destinatie interesanta, dar mai greu accesibila din cauza vizei, este New York, un oras faimos si pentru reducerile masive la electronice si imbracaminte.