Wall-Street: Care sunt trasaturile pe care le au in comun cele doua pasiuni ale lui Niki Lauda: aviatia si Formula 1?

Niki Lauda: Intersectia dintre cele doua domenii este competitivitatea. In Formula 1 trebuie sa fii cel mai bun pentru a castiga. In aviatie insa, trebuie sa fii foarte inteligent pentru a avea succes, sa fii atent la ce se intampla cu pretul combustibilului, dar si la concurenta si sa alegi rutele care trebuie. Daca in Formula 1 trebuie sa stapanesti masina, in aviatie trebuie sa controlezi afacerea.

WS: Ce este mai dificil: sa pilotezi un bolid de Formula 1 sau un avion?

NL: Eu am prins o perioada in care masinile de Formula 1 nu erau atat de tehnologizate precum sunt acum. Categoric este mult mai usor sa pilotezi un avion decat sa controlezi o masina de curse. In avion totul este automatizat, tot ce trebuie este sa supraveghezi aparatura, in timp ce Formula 1 trebuie sa o ai in sange.

WS: Stiu ca obisnuiti sa pilotati chiar dumneavoastra pe unele rute operate de Fly Niki. Ati zburat pana in prezent si pe ruta Bucuresti - Viena?

NL:Intr-adevar, pilotez cel putin doua, trei curse pe saptamana pentru Fly Niki. In Romania am zburat pana acum de 5-6 ori, si chiar azi (n.red. 16 martie 2010) voi fi pilot pe zborul Bucuresti - Viena.

WS: Ce stiati despre Romania inainte de a decide sa zburati aici?

NL: Inainte sa vin aici pentru a deschide o noua destinatie, tot ce stiam despre Romania era Ion Tiriac, pe care il cunosc de foarte multa vreme si cu care ma intalnesc destul de des in Viena. Dupa ce am venit aici, imi dau seama ca Romania este o tara in care este mult loc pentru “mai bine” si pentru investitii. Am ales sa venim acum in Romania pentru a lua parte la dezvoltarea acestei tari.

WS: De ce ati ales sa zburati de pe Otopeni si nu de pe Baneasa, care acopera cea mai mare parte din segmentul low-cost din Romania?

NL: Otopeni este un aeroport mult mai bine organizat decat Baneasa. Serviciile de check-in si de imbarcare sunt mult mai calitative. Baneasa, in schimb, este foarte deficitara in ceea ce priveste serviciile catre pasageri, chiar daca pista de zbor este buna. Pe scurt, Baneasa nu se ridica la cerintele mele pentru a zbura de pe un aeroport.

WS: Care este linia aeriana cu care va place cel mai mult sa zburati, ca si pasager?

NL: Sincer, incerc sa fac din compania mea cea mai buna din domeniu pentru a fi apreciata ca atare de pasageri. Dintre celelalte linii aerine, cel mai mult imi place sa zbor cu Singapore Airlines pentru ca serviciile pe care le ofera pasagerilor sunt impecabile.

WS: Sa revenim la Formula 1. Care este pilotul favorit al lui Niki Lauda din toate timpurile?

NL: Este greu de spus, pentru ca imi plac mai multi piloti de-a lungul istoriei Formulei 1. Daca ar fi totusi sa aleg, cred ca as opta pentru Juan Manuel Fangio, care a dominat prima decada a Formulei 1, castigand cinci titluri de campion mondial cu patru echipe diferite (Alfa Romeo, Ferrarri, Mercedes-Benz si Maserati). Insa, fiecare perioada are campionii sai.

WS: Cine va castiga Marele Circ anul acesta?

NL: Dificil de spus dupa ce am vazut doar prima cursa, cea de la Bahrain, unde s-a impus Alonso. Cred totusi ca anul acesta batalia pe echipe se va da intre Red Bull, McLaren-Mercedes si Ferrarri. Nu am un favorit la titlul de Campion Mondial la piloti.

WS: Declarati ca pilotii de astazi nu mai au charisma unui Sena sau Fangio. De ce considerati asta?

NL: Am spus asta pentru ca generatia actuala de piloti se da cu cartul inainte de 18 ani, dupa care vin imediat in Formula 1. Este greu sa ai charisma la 18-19 ani, trebuie sa mai ”imbatranesti” pentru a atrage publicul de partea ta.

WS: Cum l-ati descrie pe omul Niki Lauda in cateva cuvinte?

NL: Dificila intrebare. Sunt un om caruia ii place sa ramana cu picioarele pe pamant in ciuda numelui pe care mi l-am format de-a lungul vremii, incerc pe cat posibil sa fiu realist, onest si franc.

Cateva cifre

22 februarie 1946 – se naste in capitala Austriei, Viena

1971 - Prima cursa de Formula 1 la care participa in cadrul Marelui Premiu al Austriei

1975 - Primul titlu de Campion Mondial

1976 - In urma unui accident care a avut loc in Marele Premiu al Germaniei, Lauda intra in coma. La numai sase saptamani Luda reveine pe pista si termina pe locul 4 cursa de la Monza

1977 - Un nou titlu de Campion Mondial

1979 - Decide sa se retraga din Formula 1

1982 - Isi face come-back-ul in Marele Circ prin semanrea unui contract cu McLaren

1984 - Ultimul titlu de Campion Mondial

2003 - Preia operatorul charter Aero Lloyd Austria, pe care il relanseaza in cateva luni sub numele de Fly Niki.

2004 – Semneaza un parteneriat prin care Air Berlin preia 24% din Fly Niki

2010 - Primul an de operare pe piata din Romania