Povestile oamenilor care si-au inceput business-urile in Romania in anii ’90 si au “supravietuit” pana in prezent – vezi parcursul lui Romeo Ioan, Eurocom, care si-a deschis compania in 1991- fac parte dintr-un nou serial wall-street.ro, dedicat antreprenorilor romani "de tranzitie".

Romanul care si-a deschis firma in 1991 si acum are client Parlamentul

Romanul care si-a deschis firma in 1991 si acum are client Parlamentul

Dragos Vasile are in prezent 35 de ani si povesteste, zambind, ca in 1996, pe cand avea doar 17 ani, nici macar nu avea voie sa infiinteze o firma in numele sau. “Eu si cu fratele meu, fondatori ai business-ului, am apelat la bunicul nostru care are acum 90 de ani pentru a muta hartiile de la un ghiseu la altul. Pe vremea aceea nu exista Internet, trebuia, efectiv, sa stai cateva luni pentru a-ti deschide o firma, ceea ce am facut”, povesteste el.

Compania Advanced Technologies a inceput prin a intretine, repara si vinde calculatoare desktop. In 1998-1999, cand piata telefoanelor mobile a inceput sa creasca abrupt, au intrat pe acest segment, distribuind in Romania mai multe tipuri de terminale.

Purtati de valul evolutiei, compania a deschis in timp 10 magazine si a incheiat parteneriat de retail cu operatorul Vodafone. Pana in 2007 business-ul a crescut constant pana cand, fortati de circumstante personale, au cedat cele zece puncte de retail catre Ilex, unul dintre principalii parteneri ai Vodafone si in prezent.

“Am vandut foarte bine business-ul, insa am si facut o mare eroare atunci. Am cumparat un apartament destul de scump, ulterior a venit criza economica – daca am mai fi asteptat putin, am fi cumparat acelasi apartament de zece ori mai ieftin”.

Aceasta decizie personala a afectat negativ si business-ul care in acea perioada a trecut prin momente de impas, povesteste Dragos Vasile. Pentru a preintampina scaderea pietei locale si potentiale dificultati din cauza recesiunii, tinerii frati au ales sa faca pasul in afara tarii si, in 2012, au incheiat parteneriat de distributie cu producatorul de tablete, telefoane si accesorii IT american Vonino. Advanced Technologies a devenit distribuitor al brandului pe Europa, axandu-se in prezent, in pondere de 90%, pe acest segment de activitate.

Diferenta de preturi intre produse este data de lucruri care nu sunt scrise in specificatiile tehnice

“Mai bine acoperim foarte bine distributia pentru o singura companie decat sa ne impartim in cateva zeci, ca in trecut. Distribuim Vonino in Marea Britanie, Germania si in curand vom intra in Polonia si Italia. Din Germania si Marea Britanie se mai distribuie catre Ungaria, Cehia sau Franta”, spune, mandru, Dragos Vasile.

Per total, Vonino in Romania are peste 70 de angajati, service propriu, aproape 20 de oameni angajati la call-center, entitatea juridica din tara deservind si Bulgaria si Moldova.

Romanii, inca “vrajiti” de preturile mici

Hipermarket-urile din Romania promoveaza inca aproape exclusiv tablete foarte ieftine, de calitate indoielnica si cu o rata de retur mare, in timp ce operatorii telecom si magazinele specializate incep din ce in ce mai mult sa refuze sa promoveze tablete ieftine.

“Magazinele specializate nu isi mai permit sa promoveze tablete foarte ieftine sau cele care au rate de retur ridicate deoarece nu este profitabil pentru ele. Hipermarket-urile, de cealalta parte insa, au aproape in exclusivitate tablete ieftine. Multe habar nu au de altfel ce vand si nu sunt capabile sa ofere consultanta!”, avertizeaza Dragos Vasile.

Mai mult, se ofera sa imi arate cele mai proaspete estimari privind numarul de tablete “no name” comercializate in Romania. Deschide laptopul si, intr-un grafic bine organizat, imi arata cu degetul.

“Din circa 6.000 - 6.500 de tablete vandute intr-un sector, 2.500-2.600 sunt no name-uri”, arata el, cu preturi foarte mici, de sub 300 de lei/tableta.

Ponderea vanzarilor de tablete, pe segmente

In ceea ce priveste ponderea vanzarilor de tablete, pe segmente, retailul specializat domina.

“Uite, pe luna martie a acestui an, estimarile noastre spun ca s-au comercializat circa 40.000 de tablete per total. 17-18.000 dintre ele s-au comercializat in retailul specializat, hipermarket-urile au acoperit circa 6.500 si restul de circa 15.000 s-au vandut prin operatori telecom”, indica Dragos.

Citeste si:

El subliniaza apoi ca anul trecut in aceeasi luna s-au comercializat doar circa 20.000 de tablete, deci piata practic s-a dublat de la an la an in prima luna de primavara.

“Piata creste pe toate trei segmentele insa cel mai mult va evolua segmentul operatorilor telecom. Anul trecut acestia aveau extrem de putine tablete in oferta, fata de anul acesta. De exemplu acum, la Orange, Vonino are trei tablete cu 3G si una cu WiFi, fata de anul trecut cand operatorul avea mult mai putine”, specifica antreprenorul roman.

La trei luni, intreaga piata de tablete din Romania ajunsese la 145.000-150.000 de tablete comercializate, 35.000 fiind Vonino, conform estimarilor. Pana in mai, compania comercializaze in Romania 55.000 de unitati. “Estimez ca pana la finalul anului vom depasi 150.000 de unitati comercializate, adica ne vom depasi targetul initial”, spune, increzator, managerul companiei romanesti.

“Cheia succesului”? Contractele cu operatorii telecom. Practic Vonino are incheiate parteneriate cu Orange, Vodafone, Cosmote si RCS&RDS.

La ce trebuie sa fie atenti romanii

Atunci cand achizitionezi o tableta, trebuie sa te asiguri ca ai acces la service autorizat, usor, rapid. Uneori se intampla ca tableta sa stea in service saptamani intregi, sa fii plimbat pe la cozi, sa “te umpli de nervi”. In Romania nu exista inca standarde clare de service, ca, de exemplu, in Germania.

Mai mult, diferenta de pret intre produse este data de lucruri care nu se vad si nu sunt scrise in specificatiile tehnice.

“Niciun producator nu scrie exact cum este lipit ecranul, ce luminozitate are, raspunsul tactil, conductorii dinauntru si asa mai departe. Acestea le poti percepe doar utilizand produsul, «jucandu-te» cu el. Sfatul meu catre clienti – comparati tabletele, tineti-le in mana, cititi review-uri pe Internet si cereti sfatul specialistilor”, spune Dragos Vasile. Intr-o diferenta de 20-30 de lei poti avea surprize mari, placute sau nu, depinde de la caz la caz.

Pretul ramane deocamdata factorul cel mai important pentru romani cand vine vorba de a cumpara o tableta, dar acestia, incet-incet, devin mai educati.

“A trecut perioada in care cumparam o tableta per familie. Am inceput sa ii gasim utilitati diferite, asa ca acum, intr-un camin, avem mai multe tablete, fiecare folosita in feluri diferite”.

In ceea ce priveste concurenta acerba de pe piata, producatorii romani, Dragos Vasile transmite acestora “sa faca produse bune, nu sa copieze un produs ieftin – doar asa va evolua piata”.

Principalii concurenti ai companiei pe piata locala sunt Prestigio, E-Boda, Evolio, Allview, dar si Samsung, LG sau Apple.