Vei avea ocazia de a discuta cu Cristina Popa in cadrul ecomTEAM. Evenimentul de eCommerce va avea loc la Brasov, pe 1-2 aprilie. Achizitioneaza acum, de pe aceasta pagina, unele dintre ultimele bilete disponibile la cel mai mare eveniment de eCommerce regional.

Wall-Street.ro: Cum a fost evolutia vanzarilor pe fashion anul trecut?
Cristina Popa: In 2014, Fashion Days a avut peste 6 milioane de clienti, consolidandu-ne astfel pozitia pe piata din Romania dar si din Europa Centrala si de Est pe segmentul de fashion online. In ceea ce priveste vanzarile, anul trecut am inregistrat noi recorduri la numar de comenzi plasate si expediate intr-o zi; de Black Friday am vandut doar in prima zi peste 200 000 de produse.

Tot anul trecut am trecut de la a fi un club privat de shopping care oferea doar campanii de produse in format flash sale cu reduceri de pana la 70%, limitate in timp si in stoc, la o destinatie de shopping online care ofera acces si la colectii noi de la branduri internationale. In prezent, avem in stoc peste 500 000 de produse cu livrare rapida de la peste 1000 de branduri, care includ un portofoliu de colectii noi de la mai mult de 60 de branduri de renume precum: Esprit, Le Coq Sportif, Napapijri, Desigual, Stefanel, Triumph, Guess si multe altele.

W-S.ro: La ce tendinte ne putem astepta in 2015, in zona de fashion?
CP: In ceea ce priveste tendintele, stim ca imbracamintea este unul dintre cele mai mari segmente ale pietei de comert electronic B2C din intreaga lume. Acesta rivalizeaza indeaproape categoria de produse electronice si chiar o depaseste in ceea ce priveste volumul de vanzari in unele tari din Europa de Centrala si de Est. Ne asteptam la o evolutie similara si in Romania in urmatorii 2 ani.

Piata de eCommerce din Romania nu a ajuns la maturitate, are un potential enorm de dezvoltare. Credem ca estimarea de crestere anuala de circa 30% se va mentine si in 2015. Peste 30% va fi cresterea si in ceea ce priveste comertului online pe segmentul de fashion in 2015 comparativ cu 2014. Aceasta va fi generata in special de strategia marilor retailerilor de fashion de a migra catre vanzarile multi-channel online si de diversificarea portofolilului de produse de catre marile magazine virtuale nisate. Astfel, ne asteptam ca piata online pe segmentul fashion sa se dubleze in urmatorii 5 ani, cresterea va veni in mare parte din tarile din Europa Centrala si de Est. Mai mult decat atat, daca conform studiilor de piata, din 2010 pana in 2013 retailul clasic de fashion a crescut doar cu 1% in Europa, in timp ce cel online cu peste 17%, vedem un mare potential de crestere pentru Fashion Days in urmatorii ani. Desigur, cresterea zonei de mobile si abordarea strategiilor de dezvoltare “customer-centric” vor fi motorul evolutiei pietei de comert electronic.

W-S.ro: Ce inseamna intrarea H&M in zona de online?
CP: Strategia de dezvoltare omnichannel a marilor retaileri este un pas firesc in dezvoltarea pietei de eCommerce si se adapteaza cerintelor consumatorilor care vor avea acces la o gama si mai larga de produse. Pentru noi inseamna cresterea numarului de potentiali consumatori digitali si este benefica atat timp cat serviciile oferite de retailerii traditionali in online sunt la standarde inalte si le castiga increderea in comertul online.

Citeste si:

In general, migrarea catre online a volumelor de vanzari este previzibila in urmatorii ani, raportul actual se va inversa astfel incat in viitor retailul traditional va fi cel care doar va completa experienta de cumparare a consumatorilor.

W-S.ro: Care este profilul clientului online de fashion?
CP: Cumparatorii Fashion Days sunt in procent de 65% femei si in crestere cu 5% fata de anul trecut - 35% barbati. Sunt persoane cu studii medii si superioare din mediul urban (in special din orase mari ale tarii: Bucuresti, Timisoara, Constanta, Cluj si Brasov) care au o viata activa si un program incarcat. Ca profil, se impart in doua categorii: cei pasionati de moda si cei in cautarea de oferte avantajoase. Noi ne adaptam nevoilor fiecaruia dintre ei.

W-S.ro: De ce sunt atrasi romanii pe segmentul de fashion online ( reduceri, timp redus, posibilitatea clara de retur prevazuta in lege etc)?
CP: Shoppingul online a devenit un stil de viata pentru multi romani datorita avantajelor multiple pe care le ofera. Diversitatea si preturile reduse ale produselor; economia de timp; compararea facila a ofertelor si a preturilor; posibilitatea de a returna produsele etc. sunt cele mai importante. Segmentul de fashion se diferentiaza insa si prin posibilitatea magazinelor online de a inspira si ajuta cumparatorii sa isi dezvolte un stil vestimentar personal.

W-S.ro: Cum arata raportul shopping online- shopping offline in prezent pentru clientii din online pe acest segment?
CP: Clientii care cumpara online sunt persoane cu un program incarcat care apreciaza confortul shoppingului online. Rezultatele studiilor care surprind comportamentul de consum al clientiilor nostri ne spun ca in prezent aproximativ 50% din totalul cumparaturilor realizate de catre acestia sunt online.

W-S.ro: Cat de mult folositi mobile marketing si cat de importanta devine aceasta componenta?
CP: Componenta de mobile are o crestere fantastica. In prezent, in toate cele sapte tari Fashion Days comenzile realizate de pe dispozitivele mobile au ajuns la peste 31% din numarul total al comenzilor. In Romania procentul a crescut cu 10% fata de anul trecut si a ajuns la 41%. Acesta crestere se datoreaza si lansarii aplicatilor dedicate pentru iPad si Android in 2014. Mai mult, procentul include atat utilizatorii care folosesc aplicatiile pentru iPhone, iPad si Android, cat si pe cei care acceseaza versiunea desktop a platformei Fashiondays.ro direct de pe mobil. Estimam ca, in urmatorii doi ani, mai mult de 50% - 60% din comenzi vor fi realizate de catre clienti in miscare, direct de pe telefon sau tableta. Noi avem in prezent un portofoliu complet de aplicatii mobile si o echipa puternica de specialisti dedicata dezvoltarii si actualizarii constante a aplicatiilor.