Emilian Popa este, fara indoiala, unul dintre cei mai de succes antreprenori romani din Africa, fiind implicat in construirea unora dintre cele mai rapide companii de eCommerce din lume – Lamoda.ru (Rusia), Wimdu.com (Germania si China), Zando.co.za (Africa de Sud), Jurnia.com (Nigeria), Jabong.com (India) si, evident, Groupon.co.za (Groupon din Africa de Sud).

In prezent, pe langa multiplele lui investitii in general in eCommerce, este si director al fondului de investitii Digital Growth Africa Middle East (DiGAME). Anterior, a activat si in Africa Internet Accelerator, incubator de investitii cu fonduri Naspers, entitate care detine in Romania eMag.ro.

Cum si de ce a ajuns in Africa

„Vroiam sa imbin placutul (sa traiesc intr-un loc minunat, cum e Cape Town), cu utilul (sa dezvolt business-uri in Africa de Sud si in restul Africii)”, povesteste Emilian. In spatele acestei decizii se afla si sentimentul economic conform caruia Africa este „urmatoarea frontiera de business”, oportunitatile in regiune fiind enorme.

„Nigeria, de exemplu, are 160 de milioane de locuitori si va avea 300 de milioane in urmatorii 20 de ani. Orice s-ar intampla, oamenii acestia au nevoie de servicii si produse de baza, si comertul online poate fi solutia”, subliniaza Popa.

In acelasi timp, in Africa si in particular in tarile enumerate de el, exista o patura de oameni cu bani, care calatoresc la Londra sau la Dubai pentru a cumpera produse de lux. „Sunt 500 de milioane de oameni in Africa fara eletricitate, si care platesc 20 de dolari pe luna pentru pacura ca se aiba lumina si 50 ce centi pe zi pentru ca sa-si incarce telefoanele mobile la kilometri de casa lor. Energia solara este de asemenea o mare oportunitate”, enumera antreprenorul roman.

Ce diferente sunt intre antreprenorii africani fata de cei europeni?

In Europa de Vest este, in general, mentalitatea conform careia este OK sa ai esecuri, inveti tot timpul din ele. In alte societati, mai ales in Asia, esecul nu este acceptat de societate, considera antreprenorul roman.

Citeste si:

„In Vest, protectia sociala si joburile in corporate bine platite sunt factori care fac pe potentialii antreprenori sa aiba o aversiune fata de riscurile pe care le are inceperea unui business. Sa fii antreprenor e vazut de multi ca un lucru cool. Un fel de statut social. Dar trebuie sa produci, sa acoperi salarii, sa satisfaci clienti. Am intalnit o gramada de antreprenori, cel putin in Cape Town, care sunt faini, dar care nu produc mare lucru. Foarte diferit de Asia, unde cei pe care i-am intalnit muncesc din greu sa creeze valoare”, mai spune Emilian Popa.

Provocari in extinderea business-urilor in Africa

Evident, a incepe un business in Africa, ca roman, implica si o multitudine de provocari. In primul rand, discutam despre dificultati operationale – distante, lipsa de infrastructura; apoi urmeaza impedimentele legale, lipsa de furnizori de servicii pe care sa te poti baza si, poate cel mai important, lipsa de resurse umane pregatite.

„Sunt adeptul lui „do it yourself”, construieste singur totul in piete in care nu te poti baza pe furnizori. Si tu faci mai bine decat oricine pentru businessul tau”, considera Emilian.

Pe de alta parte, daca reusesti sa depasesti aceste impedimente, potentialul acestor piete este foarte mare „volumul lor (Angola de exemplu), lipsa de produse si servicii fata de cererea existenta, fac din Africa un continent excelent pentru antreprenori. Investitiile in Africa in ultimul an sunt spectaculoase, deci potentialul de a fi numarul 1 in aceste piete si de a face un exit interesant este mare”, subliniaza Emilian Popa.

De-a lungul anilor de business, romanul a invatat trei lucruri esentiale:

  • Daca nu ai oamenii potriviti, business-ul tau nu va avea succes;
  • Numerele nu mint, sentimentele da. Increde-te intotdeauna in numere;
  • „Executia” este cuvantul magic.

In prezent, antreprenorul este axat pe sectoare tech din Africa, educatie tehnologica si business-uri de travel. „Cu alte cuvinte si pe scurt – Africa, digital si companii care au deja un nivel de venit semnificativ, de peste 5 milioane de dolari”.

Sfaturi pentru antreprenori

Datorita investitiilor pe aproape toate continentele, romanul a cumulat o viziune (si gandire) globala, imprumutand (in general) ce este mai bun de pe toate pietele. Din aceasta postura, el ofera cateva sfaturi antreprenorilor dar si oamenilor de afaceri si investitorilor romani.

  • Invata (si) din greselile altora, pentru a nu le repeta tu;
  • Nu cheltui prea mult, prea repede;
  • O alta greseala este sa angajezi oamenii gresiti;
  • Nu cumpara prea multe actiuni fara a testa;
  • Nu investi in spatii de depozitare si sisteme fizice, inainte de a avea pus la punct un proces operational eficient;
  • Nu incepe campanii vaste de marketing inainte de a intelege care sunt cele mai cautate si dorite categorii de produse.