Imagineaza-ti ca intri intr-un mall si treci pe langa primul magazin; telefonul iti vibreaza in buzunar, il scoti si citesti mesajul: “Salutari Andreea! Ai reducere de 50% la orice produs din magazinul nostru, pe baza acestui voucher! Te asteptam”.

Sau, conduci Porsche-ul personal prin Oltenia, pustiu, aer uscat, si, la fel, iti bazaie telefonul. Esti anuntat ca te apropii de o benzinarie unde ai reducere de 10% la benzina daca achizitionezi produse din magazin in valoare de minim 60 de lei.

Apple a prezentat pentru prima oara noul concept odata cu iOS 7; in prezentarea lor au strecurat, mic si inghesuit, iBeacon, fara sa spuna insa in ce consta. La doar cateva luni distanta insa, au implementat sistemul in mai multe magazine Apple. Cum functioneaza: un client se apropie de un MacBook, “se joaca” cinci minute cu el, apoi pleaca. Imediat, primeste pe telefon o notificare – daca achizitioneaza pe loc laptop-ul, primeste o reducere consistenta.

Este o metoda noua care insa a prins avant extrem de rapid – este deja implementata in gari, pe stadioane, in muzee dar mai ales in retail. Tehnologia se bazeaza pe Bluetooth Low Energy, un sistem care consuma mai putina baterie decat traditionalul Bluetooth, pe Wireless (sau 3-4G) si un emitator (token) instalat in apropierea punctelor de interes (magazine, opere de arta etc.).

Intra in scena…Zoniz

Nu suna cunoscut, nu-i asa? Ar putea deveni foarte rapid un nou trend in piata. Zoniz este o aplicatie construita de o echipa de 15 romani, din Cluj, si lansata in Romania la jumatatea lunii mai a anului curent. Zoniz este o solutie detinuta de compania suedeza Global E Business Solution (GEBS) fondata de cetateanul de origine romana Fridolin Bic.

La doua luni de la lansarea pe piata locala, Ciprian Pasca, country manager al solutiei, a implmentat-o in sapte locatii – patru in Cluj, inclusiv pe stadion, si trei in Bucuresti. Primul loc comercial in care este implementata solutia este in AFI Palace Cotroceni.

“Am inceput testele alaturi de zece magazine partenere, urmand ca din august sa cooptam mai multe. Am instalat sute de beacon-uri in incinta mall-ului, acestea transmitand oferte clientilor care au instalata aplicatia atunci cand trec pe langa ele”, explica Pasca.

Provocari

In primul rand, trebuie sa convingi cumva oamenii ca merita sa isi instaleze aplicatia, sa deschida bluetooth-ul si sa fie conectati la Internet. “Avand in vedere ca 87% dintre utilizatori folosesc mobilul in timp ce fac cumparaturi intr-un magazin si 77% dintre ei ar distribui locatia unde se afla in schimbul unui voucher, nu credem ca aceasta va fi o problema majora. Mai mult, AFI ne va sprijini, prin publicitate, in aceste scopuri si, folosindu-se de aceleasi beacon-uri, vor putea transmite si reclame proprii”, spune Ciprian Pasca.

Sistemul permite blocarea anumitor mesaje pe care clientii nu doresc sa le primeasca. In meniul aplicatiei ai categorii de produse care, daca nu te intereseaza, le poti dezactiva, incetand sa primesti oferte.

O urmatoare provocare implica implementarea modelului/Zoniz in cat mai multe locatii. “Am discutat cu majoritatea mall-urilor din Romania, peste 60; unele dintre ele au inteles din start beneficiile si au fost de acord sa incepem, altele insa vor sa dezvolte propriile solutii similare cu Zoniz”.

In aceasta situatie, vom asista la o pleiada de aplicatii similare, ceea ce se va dovedi a fi in defavoarea clientului final, acesta trebuind sa instaleze o multime de aplicatii mobile. “Un utilizator nu foloseste, frecvent, mai mult de 10 aplicatii. In prezent, noi nu avem concurenta pe piata locala, deci speram sa ne impunem cat mai repede”.

Investitie

Zoniz a fost initial gandita ca o aplicatie sociala, un integrator social media pentru Facebook. Intre timp a aparut insa conceptul de iBeacon si, avand deja parte din platforma pregatita, echipa din Cluj “a virat” spre acest model de business.In cateva luni, aplicatia a fost gata.

“Am investit, de-a lungul a patru ani, 1,5 milioane de euro in solutie. Modelul de business este pe baza de abonament – de la fiecare retailer, primim intre 100 si 200 de euro/luna. Ii incurajam sa ofere promotii peste cele din magazine, diferite, astfel incat cei care instaleaza si folosesc Zoniz sa simta ca, intr-adevar, ies in castig”, mai spune Ciprian Pasca.

Scopul sau este ca, in 12 luni, sa acopere 40 de orase majore din tara. “Mai important este insa numarul de retaileri/business-uri care vor intelege beneficiile pe care un astfel de sistem le poate oferi. In ultimele 2 luni, de la lansare, avem cateva mii de utilizatori, persoane fizice, pregatite sa cumpere si sa profite de oferte”.

Retailerii primesc totodata statistici exacte, in timp real, despre clientii care cumpara din Zoniz – cati vizitatori are business-ul respectiv, cine sunt ei, in ce interval de timp viziteaza mall-ul si cat timp petrec, care sunt magazinele preferate, ce fel de oferte au vizualizat si ce le place. Practic, o pleiada de informatii exacte care altfel ar fi greu de captat.

Inscrierea in Zoniz se face prin cont Facebook, retailerii primind informatiile de pe acel cont, sau prin adresa de mail.

Citeste si:

    Pe plan mondial, sistemul iBeacon a fost implementat de business-uri majore precum Macy’s, Virgin Atlantic, Target, Walmart, Tesco sau Simon Malls.

    Sursa foto: Shutterstock: Shopping

    Abonează-te pe

    Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

    Despre autor
    Alex Goaga
    Alex Goaga scrie despre antreprenoriat, new media si IT&C de peste sase ani, visand (in timpul liber!) la viitoarele holograme portabile “tip Star Wars”. Pasionat de citit (benzi desenate printre altele) .

    Te-ar putea interesa și:



    Mai multe articole din secțiunea eCommerce »


    Setari Cookie-uri