Intalnirea cu Iulian Stanciu a avut loc la sediul eMag de langa Pipera, in aceeasi incapere in care discutam in urma cu ceva vreme alaturi de Violeta Luca, fost director executiv, intrarea eMag in zona de produse alimentare. Ca de obicei, incepem prin a povesti pe unde am mai fost si ce am mai facut in ultima perioada. “Merg, in continuare, des cu bicicleta”, spune, zambind, Iulian. Raspund, poate nu atat de optimist, spunand ca in cateva ore trebuie sa ma operez pentru extractia unei masele de minte si ca, statistic, am citit ca exista undeva sub 1% sanse sa nu mai simt nimic in partea inferioara a fetei*, toata viata. “Brusc, 1% nu pare deloc un procent mic!”

eMag si Mega Image impart acelasi cos

eMag si Mega Image impart acelasi cos

“Vezi tu, fix asa este si in eCommerce! Desi sunt sanse extrem de mici, insignifiante, ca ceva sa iasa cum nu trebuie in plasarea unei comenzi online, tot sub 1%, lumea se sperie de aceasta posibilitate si zice lasa, ma duc la Mall sa cumpar ce am nevoie”, completeaza Iulian.

WALL-STREET.ro: Totusi, temerea privind plata online a mai disparut…
Iulian Stanciu: A mai disparut, adevarat, prin servicii si prin consistenta in livrat ceea ce promiti.

Polonia, focusul principal: totul este pregatit pentru rebranding

W-S.ro: Sa incepem cu eMag pe plan international. In Polonia, in ce stadiu sunteti, care sunt cele mai proaspete informatii?
IS: Am integrat compania din punct de vedere al instrumentelor – toate aplicatiile noastre din spate, de la ERP, sistemul de warehouse management, site-ul; practic, toate cele circa 50 de sisteme care stau in spatele eMag-ului, le-am integrat si acolo.

Pentru aceste lucruri, am avut echipa din Romania care s-a deplasat pentru a lucra acolo, practic 100 de oameni care au lucrat simultan. (zambind) Deci avioanele spre Polonia au fost cam pline de romani in ultima perioada.

W-S.ro: Deci sunteti gata sa dati drumul.
IS: Deja functioneaza, dar sub brandul vechi, Agito; site-ul arata insa la fel ca eMag din Romania si toate lucurile in spate sunt similare cu ce se intampla pe plan local. Acordurile de la Concurenta le-am primit din februarie, la inceputul anului, am preluat compania, actele erau deja facute…

W-S.ro: Si primele rezultate, dupa sase luni?
IS: Deocamdata nu comunicam rezultate, suntem intr-o faza de analiza profunda a cifrelor si din septembrie-octombrie vom avea niste schimbari de pozitionare intrucat piata din Polonia s-a dezvoltat extrem de mult pe pret. Batalia aici se da – in cele mai bune preturi. Serviciile oferite in eCommerce sunt insa basic. Nimeni nu a venit cu niste servicii peste, care sa adreseze zona emotionala, sa te adresezi personal, produsele sa fie ambalate altfel, per total, pe langa un pret bun, sa fie si un serviciu excelent, personalizat.

Practic, s-au orientat doar catre pret si Agito este, la fel, orientata tot catre zona asta. Este o batalie foarte mare si nu iti mai ramane loc sa faci mai nimic in alta parte. Si noi vrem sa schimbam pozitionarea asta; evident, asta nu inseamna ca ne propunem sa avem cel mai mare pret. El va ramane mic, dar vom aduce si alte lucruri prin care, cred eu, vom adresa un alt segment de clienti. Orientarea doar catre pret a pietei ajunge sa o limiteze; atunci cand te duci pe servicii, ajungi sa convingi oameni din offline sa vina sa cumpere din online, asa cum s-a intamplat in Romania.

W-S.ro: Rebranding-ul pe cand o sa il faceti, in Polonia?
IS: eMag.pl va fi lansat in urmatoarele luni.

W-S.ro: In Ungaria pe ce pozitie sunteti?
IS: Conform Alexa, pe magazine online, suntem pe primul loc. Din punct de vedere al vanzarilor, la nivel de luna, cred ca suntem cam la egalitate cu cel mai mare jucator local, Extreme Digital. Este destul de greu de spus, pentru ca ei au o structura de business similara cu ce avem in Romania – au si vanzari prin showroom-uri, corporate… Deocamdata comparam mere cu pere.

Nu ne batem cu competitia, cu autoritatile, pur si simplu ne aparam atunci cand suntem agresati.

Ce este important ca pozitionare este ca ne uitam la client mai intai, si abia apoi la competitie. Nu avem ca obiectiv sa depasim alti jucatori din piata. Normal, monitorizam competitia ca preturi, servicii oferite catre client, dar mai important este sa pastram focusul catre “obiectul muncii”.

W-S.ro: Vi s-au pus bete in roate si in Ungaria, ca in Bulgaria, unde ati fost amendati pentru o promotie si pentru Black Friday?
IS: Nu, absolut deloc. Iar in Bulgaria, ne judecam cu ei pana in panzele albe. A fost clar un abuz ce s-a intamplat in Bulgaria; judecata este inca in stadiu incipient, e clar, nu platim. Eu cred ca nu e vreo emotie mare ca am putea sa pierdem si oricum, focusul va fi catre business in continuare. La fel, nici acolo nu ne batem cu competitia, cu autoritatile, pur si simplu ne aparam atunci cand suntem agresati.

eMag, despre amenda din Bulgaria: decizia este abuziva si injusta

eMag, despre amenda din Bulgaria: decizia este abuziva si injusta

Daca ne-am lua la bataie cu fiecare concurent care vine si se ia de noi, am pierde timp, bani, focus, energie.

W-S.ro: Mai aveti de gand sa intrati intr-o noua tara anul acesta?
IS: Anul acesta, nu, multe resurse se duc catre Polonia, acolo este jocul. Avem management romanesc in Polonia, Sorin Ionescu, cel care a dezvoltat eMag Bulgaria si Ungaria.

eMag intra in Polonia prin cumpararea Agito

eMag intra in Polonia prin cumpararea Agito

W-S.ro: Prin urmare, urmatoarea intrare internationala va fi anul viitor?
IS: (dupa un moment de gandire) Nu…punem tot focusul pe Polonia, sa reusim acolo, apoi mergem mai departe. Reteta o avem facuta, mai trebuie perfectionata pe o piata mare.

Sfaturi pentru companii romanesti care vor sa intre pe plan international

W-S.ro: Din ce in ce mai multe companii romanesti vor sa sparga granitele si sa intre si in alte state. Ce sfaturi poti sa le oferi, la ce trebuie sa fie atenti, ce provocari ar putea intampina?

IS: In momentul cand vii din Romania esti usor…desconsiderat, pentru ca de obicei directia este de la vest catre est, si in momentul in care vii de la est la vest esti primit, uneori, cu ganduri precum “voi de acolo, ce stiti voi…? NOI va spunem cum se fac lucrurile!”.

Este ca si cum ar veni cineva dintr-o tara obscura si ar incepe sa iti spuna care-i treaba cu media sau cu eCommerce-ul. Iti dai seama, la prima vedere ai tendinta sa ii dai la o parte. Trebuie deci sa stai foarte bine, sa fii increzator in ceea ce ai, ceea ce poti sa faci. Nu trebuie sa te scuzi, sa te ascunzi. Noi nu avem o problema ca suntem romani! Nici nu scoatem asta in fata, intr-un mod nationalist-aiurea, insa adoptam valorile locale, ne folosim de talentele noastre.

Este, asadar, o provocare mare cand mergi catre vest si trebuie pregatita echipa si oamenii pentru provocarea asta. Oamenii nostri de aici, romanii din eMag, s-au comportat extraordinar – si cu intelepciune atunci cand au fost intepati, au ales sa nu intre in joc, si competent cand a fost vorba de munca.

W-S.ro: Deci si voi ati avut parte de astfel de probleme.
IS: Au fost diversi oameni care spuneau ca “stiti, na, voi romanii…nu prea sunteti bine vazuti la noi aici, in Polonia”. Am zis OK, poate exista imaginea asta, dar noi am venit aici sa o schimbam, avem drumul nostru. In momentul in care am inceput sa le aratam ce putem sa facem si ca suntem competenti, ca au de castigat, au realizat ca gresisera in a ne judeca pe baza nationalitatii. Dureaza ceva pana se intampla asta pentru ca nu avem un brand de tara foarte performant, din pacate.

Avem in zona de IT, dar mai degraba in tarile mai indepartate, din vest.

Asta este cea mai mare provocare - apoi vin barierele de limba, de cultura, care iau timp pentru a intelege.

Am avut vanzari in crestere cu 50% fata de 2013, cu tot cu marketplace.

W-S.ro: Care este, de exemplu, bariera de cultura in Polonia?
IS: Este una de comportament. Polonezii sunt foarte structurati, sunt apropiati de nemti. Influenta germana a fost mare in ultima perioada; ei, spre exemplu, vin la birou la 9 si termina la 17 – cand au si plecat de fapt. Nu au pauza la pranz. Noi incepem ziua cu cafea, se socizalizeaza mai mult in timpul muncii, avem pauza la pranz – ei mananca repede un fruct, o gustare, apoi inapoi la munca, nu au acea ora pauza. Noi suntem mai inovativi, ei mai structurati.

eMag, vanzari in crestere cu 50% in 2014

W-S.ro: Ce afaceri ati generat in 2014?
IS: Pe Dante International (compania sub care activeaza brandul eMag) am avut vanzari in crestere cu 50% fata de 2013, cu tot cu marketplace. La revenue probabil o sa fie mai putin, intrucat marketplace-ul creste ca si pondere din total vanzari. Daca luam in calcul doar Romania, vanzarile au crescut cu circa 30% fata de 2013. (n.a. – In 2013, eMag a generat o cifra de afaceri de 188 mil. de euro, in crestere de la 153 mil. de euro in 2012).

In prezent, marketplace-ul are o pondere din totalul vanzarilor de 20%; ca numar de comenzi, peste 25%, si tot adaugam companii. Vom avea in zilele urmatoare un anunt interesant – un magazin care pana mai acum un an, doi, ne considerau competitori. Este o schimbare de pozitionare a eMag – de la un operator intr-o nisa, la un centru comercial – nu doar in Romania ci regional.

Cam intr-un an de zile vom oferi posibilitatea magazinelor din Marketplace sa vanda dintr-o tara in alta.

W-S.ro: Interesant – deci peste un an, transfrontalier?
IS: Da, adica o companie din Marketplace-ul nostru va putea sa vanda din Romania in Ungaria sau Bulgaria. Se leaga la sistemul nostru de logistica. Se poate, Fashiondays de exemplu are centrul operational in Romania si de aici livreaza in toate tarile, dar ai o durata de livrare mai mare.

W-S.ro: Ati trecut pe profit?
IS: Nu, suntem la un nivel foarte mare de investitii, peste 20 de milioane de euro, si asta a fost o accelerare mare pe care am facut-o. (n.a.- in 2014, bugetul de investitii alocat de eMag a fost de circa 11,5 mil. euro) Aici punem consolidarile, investitiile din Ungaria si Bulgaria. In Ungaria si Bulgaria vom ajunge in urmatorii 2-3 ani pe profit. Daca in Romania am crescut organic, acolo vrem sa acceleram putin lucrurile, punand si bani – de la mine si de la Naspers, pentru a investi in cresterea internationala.

Cam intr-un an de zile vom oferi posibilitatea magazinelor din Marketplace sa vanda dintr-o tara in alta.

W-S.ro: Pe ce segmente se vad cele mai mari cresteri?
IS: Contributia cea mai mare la crestere au avut-o telefoanele mobile. A fost o schimbare de piata, as putea spune, in sensul in care total piata de telefoane era acum un an cam 70% controlata de operatori. In prezent, a ajuns la 55% la operatori, ca valoare.

Ce s-a intamplat: operatorii nu au mai subventionat telefoane la fel cum subventionau inainte pentru ca a inceput o competitie mai mare intre ei, probabil si reglementarile de la UE a redus capacitatea operatorilor de a subventiona telefoanele, asa ca ele s-au mutat si catre piata libera. Adica oamenii cumpara de unde gasesc cu un pret mai bun, intrucat la operatori pretul este de multe ori mascat de diverse alte servicii.

Aceste lucruri sunt foarte bune pentru noi, crescandu-ne piata; am crescut si noi ca oferta, cunostiinte si ca pondere de piata. In prezent, avem circa 20% din toata piata de telefoane din Romania. Dupa care, am inregistrat cresteri frumoase in zona de baby – tot ce inseamna jucarii, scutece, mancare. Crestere foarte buna avem pe home & deco, foarte foarte bine merge categoria, dar si zona de auto – anvelope, jante, accesorii.

W-S.ro: Ce nu merge atat de bine precum te-ai fi asteptat?
IS: Inca nu merge foarte bine zona de sport, pentru ca nu ne-am construit game in adancime pentru fiecare sport in parte. De exemplu, daca te uiti la ciclism, trebuie sa ai foarte multe produse – am vrut de exemplu sa imi iau camera de 29, pompa care umfla si cand tragi si cand impingi, tot felul de kit-uri pentru lant, roata si asa mai departe. Cu alte cuvinte, cand te duci in zona respectiva, chiar trebuie sa te duci in profunzime cu gamele de produse si trebuie luat fiecare sport in parte. Asta necesita timp.

Am facut o schimbare la inceputul anului, avem acolo un om foarte pasionat de sporturi, Lucian Mitran, a fost la Flamingo, la Sprint pe vremuri, e veteran, lucrurile se vor misca spre bine.

Valoarea pietei de comert online din Romania

W-S.ro: Cam la cat estimezi intreaga piata de eCommerce?
IS: Este foarte greu de masurat intrucat piata se intrepatrunde din ce in ce mai mult cu ce inseamna retail. Magazinele de retail traditional au si online in timp ce online-ul ia comenzi pentru livrare acasa, in puncte fizice. Se folosesc site-urile pentru a plasa comenzi cu ridicare in magazin, apare marketplace-ul – noi socotim vanzarile si la noi, ei si la ei, deci se dubleaza. Asa ca este greu. As zice insa ca in jurul a 1 miliard de euro.

Citeste si:

W-S.ro: Pe cand posibilitatea de a comanda online si de a ridica produsele din niste lockere amplasate prin orase, asa cum se intampla prin alte tari?
IS: Avem mai multe discutii, exploram posibiliatea aceasta. Ne-am dus in zona de parteneriat cu Posta Romana.

W-S.ro: Chiar nu prea am inteles parteneriatul acesta, mai ales ca Posta Romana este un mamut invechit.
IS: Avem zeci de comenzi pe zi, in Buzau si Targoviste, urmare a parteneriatului. Posta Romana a venit catre noi, au un management nou, pro business – din ce am inteles sunt oameni care vin de afara si au condus companii prin alte tari. Ei au venit cu o propunere care a sunat foarte logic – “Uite, noi avem spatii, oameni, infrastructura, voi aveti business. Noi avem nevoie sa mai punem activitate in spatiile alea si voi sa aduceti valoare adaugata clientilor”.

Posta in Romania este vazuta (si se si comporta de foarte multe ori asa!) ca o institutie invechita si cu servicii foarte proaste. Posta din Polonia este una performanta si care se bate pe diverse servicii, nu mai zic Deutsche Post sau La Poste, care sunt operatori puternici si proactivi in economie. Eu cred ca la ce infrastructura are Posta Romana, 3000+ oficiii in toata tara, s-ar putea dovedi un partener foarte bun. Este o modalitate de a sparge perceptia aceasta, de servicii proaste, lipsa de dotari, interes si asa mai departe. Este un inceput, un parteneriat pilot. E conform asteptarilor deocamdata, nu sunt volume foarte mari, nici nu am facut ce-i drept publicitate deocamdata.

n.r. – surse din piata au subliniat pentru wall-street.ro ca Posta Romana va demara, in curand, un nou parteneriat pilot, similar cu cel cu eMag, cu un alt jucator major din piata, de data aceasta din zona de anunturi. Va vom tine la curent cu aceste miscari pe masura ce se vor concretiza.

W-S.ro: Si acele discutii despre care mentionai anterior, in ce stadiu sunt?
IS: Vedem mai intai cum merge parteneriatul cu Posta, intrucat ei au deja toata infrastructura pusa la punct. Daca acesta va functiona, il extindem si nu are rost sa facem si alte lockere, intrucat oficii Postale sunt peste tot. Mai trebuie sa plateasca omul si cu POS.

W-S.ro: Vom asista la falimente, fuziuni, in online, pe 2015-2016? Ce se intrevede?
IS: Exceptand fuziunea noastra cu FashionDays, nu stiu alte miscari sau discutii. Ramane de vazut ce se va intampla cu Domo, cu online-ul lor care era destul de dezvoltat in raport cu online-ul altor retaileri.

Samsung cere insolventa Domo [UPDATE - pozitia oficiala Domo]

Samsung cere insolventa Domo [UPDATE - pozitia oficiala Domo]

25% din comenzile eMag, de pe mobile.

Vad o tendinta de diversificare la nivel de categorii, sunt magazine care vin din zona de IT si electronice care intra in alte categorii, Elefant.ro care vine din zona de carte si intra pe alte categorii, ceea ce pe de o parte este bine, pe cealalta poate fi o amenintare. Noi am trecut prin asta si ai nevoie de un echilibru bun in intern pentru a mentine focusul si specializarea pe categoriile traditionale. Astea nu trebuie pierdute.

Pe urma, avem in continuare trecerea de la offline spre online si se vede in cresterea pietei si a interesului si, in final, un trend foarte foarte mare spre mobile.

The king is mobile! (daca telefonul este roz, poate fi Queen – n.r.)

W-S.ro: In cazul eMag, cat reprezinta mobile-ul acum?
IS: Din punct de vedere al traficului, mobile-ul acopera deja 40%. La nivel de comenzi, ne apropiem de 25% din total. Promovam puternic aplicatia mobila a eMag. In general, aplicatiile mobile ofera o experienta mai buna decat browser-ul, chiar si responsive, intrucat ofera mai multe optiuni si este mai usor de accesat. E de asemenea foarte buna pentru a tine clientul in ecosistemul eMag, mai ales ca avem continut foarte bun, inclusiv produs de catre clienti, multe produse si vom avea din ce in ce mai multe oferte pe mobile.

Greseala trebuie identificata, vazute efectele, cauzele, indreptata si apoi mers mai departe. Nimeni nu te ia la puricat sau la cearta.

Pretul ramane la fel peste tot, dar vom avea diverse beneficii precum “oferta zilei”, in aplicatie sau, asa cum probabil ai vazut, atunci cand avem reduceri majore, la evenimente de shopping, le facem publice mai inainte pe mobile sau oferim cateva vouchere.

Toleram greseala: opus educatiei romanesti, din scoli

W-S.ro: OK, pentru toate cele enumerate anterior, aveti nevoie de multi oameni. Cati angajati aveti in prezent?
IS: Inclusiv cei din Polonia, Ungaria si Bulgaria, 1700 de oameni; in Romania, circa 700 – zona de development, IT, dezvoltare oameni, finance si legal adica. Avem peste 300 de programatori.

W-S.ro: Cum ii tineti alaturi de voi? Cum ii fidelizati?
IS: Avem foarte foarte multe lucruri de dezvoltat –avem proiecte planificate pentru un an de zile, si sunt proiecte interesante, provocatoare si pentru angajati. Practic, eMag este o companie de IT, deci programatorii simt ca apartin, ca isi gasesc locul, ca pot evolua aici.

W-S.ro: Cum incurajezi intraprenoriatul?
IS: In primul rand, toleram greseala. Este o cultura diferita de cea romaneasca, care te invata inca de la scoala sa stai cuminte, cu mainile la spate, sa nu gresesti, sa vorbesti doar cand esti intrebat si sa respecti regulile. Noi spunem ca poti avea initiativa si, chiar daca gresesti (dar din dorinta de a face bine), greseala trebuie identificata, vazute efectele, cauzele, indreptata si apoi mers mai departe. Nimeni nu te ia la puricat sau la cearta. Deci angajatii nu simt teama si este foarte important si oamenii au initiativa si vin cu idei noi, inoveaza.

Un exemplu de initiativa: am avut in Bulgaria o campanie, Revolutia Preturilor, la care oamenii au luat un TANC, l-au pus in Sofia, in centru, trei zile, si o trupa de studenti actori, imbracati in uniforme militare, au defilat prin Sofia.

W-S.ro: (razand) E de bun augur, oare, cu toate conflictele din regiune?
IS: Iti dai seama, treaba asta a avut loc chiar in saptamana alegerilor! (rade) Eu am aflat in momentul in care deja se implementase, echipa locala a eMag din Bulgaria s-a ocupat. Nu ar functiona lucrurile asa daca ar exista o structura care sa trebuiasca sa valideze orice idee, ar pune frane. Trebuie ca oamenii sa isi asume lucruri pentru a merge repede si, pentru a-si asuma, nu trebuie certati atunci cand gresesc.

Am mai avut un caz in care a venit un coleg sa imi propuna o chestiune care stiam ca nu este fezabila. El era insa ferm convins, imi demonstra, imi explica. Pana la urma, am cedat si l-am intrebat cat costa sa incerce – mi-a zis, vreo 8.000 de euro. Mi-am dat acordul, i-am zis sa se duca, sa monitorizeze bine impactul si sa vina sa imi spuna mai apoi, cu amanunte, ce s-a intamplat. “Sa stii ca ai avut dreptate”, a venit si mi-a spus. Evident, nu i-am zis “ti-am spus eu!” ci l-am intrebat ce a invatat din treaba asta. Oamenii cand trec prin experienta proprie, prin stomacul lor, o simt si o tin minte.

E ca la copil – degeaba ii spui tu nu pune mana pe bec ca te frigi, o sa tina minte fix 10 secunde. Pana cand nu o face el si se frige, nu se lasa; mai apoi insa, invata si nu se mai apropie de el. Cam asa e si cu acumulatul de experienta.

Mai mult accent pe marketing de client vs marketing de produs

W-S.ro: Daca ai putea da timpul inapoi trei ani, ce ai face diferit in cadrul eMag?
IS: Cred ca as prioritiza diferit felul in care facem lucrurile la Marketing. As pune mai sus zona de client, de personalizare, de targetare, retentie cu diverse beneficii pentru clienti, lucru la care lucram in prezent, dar puteam face asta mai repede. Deci as prioritiza marketingul specializat pe client in locul marketing-ului de produs sau al evenimentelor mari de shopping.

Se intampla ca oamenii sa scrie gresit. Iti dai seama, vedem acolo niste lucruri… scris “Apple” ca “Aipal” si tot felul de lucruri ciudate.

W-S.ro: Cam care este rata de retentie?
IS: Clientii eMag cumpara in medie de doua ori pe an; cosul mediu, inclusiv Marketplace, este de 400 de lei. In scadere, venind de la mixul de vanzare, se vand si produse de valoare mai mica.

W-S.ro: Acum cateva luni lucrati la personalizarea cautarilor pe site, pentru a fi afisate produse si in functie de istoricul clientilor – ca Amazon.com. Ati implementat?
IS: Absolut. Este un motor specializat. Avem o echipa care se ocupa, dedicat, doar de bara de search si tot ce inseamna cautari pe site. Este un shortcut pe care oamenii il folosesc des pentru a ajunge la produs si este foarte important sa ii dai omului ceea ce isi doreste. Sa aflii dorinta lui.

Se intampla ca oamenii sa scrie gresit. Iti dai seama, vedem acolo niste lucruri… scris “Apple” ca “Aipal” si tot felul de lucruri ciudate. Tu trebuie totusi sa ii dai rezultate la ceea ce isi doreste – nu este problema lui, este a noastra, daca nu ii dam ceea ce cauta.

W-S.ro: Daca ai puea modifica un lucru la eMag, acum, ce ai schimba?
IS: As putea spune ce mi-as dori sa se intample rapid – o schimbare de mindset, de pozitionare, a eMag in Polonia. Unele lucruri nu le poti cumpara cu bani. Unele lucruri necesita timp. In momentul in care vrei sa schimbi si sa ii spui unui om sau organizatii “uite, noi nu mai vindem doar pentru ca avem cel mai bun pret, noi vindem si pentru ca ii oferim clientului o experienta foarte buna”, asta chiar necesita timp.

Experienta trecuta in Polonia la Agito era una de baza – omul a comandat pentru ca avea cel mai bun pret, important este sa ii ajunga produsul…la un moment dat. Cand si in ce fel, ce calitate si cum comunici nu erau foarte importante. Noi consideram ca acestea sunt extrem de importante.

W-S.ro: Ce categorii de produse din piata sunt cele mai promitatoare, acum, in eCommerce?
IS: Cred ca zona de baby va creste foarte mult…

W-S.ro: Sunt foarte multe magazine pe aceasta nisa.
IS: Daca vorbim de jucarii, de exemplu, majoritatea au in zona entry si medie. Lipsesc cele cu adevarat faine, high end. Eu am acasa cinci roboti, foarte inteligenti, poti sa ii pui sa patruleze, cand vede pe cineva ca vine trage cu bile, are multi senzori… Mai e un robot care vine si se plimba prin casa, joci “pitita” cu el, tot pe baza de senzori. Este o zona foarte emotionala, produse unice. Apoi merge bine zona de hobby-uri - trenulete, masinute.

Banii oricum sunt o statistica, de la un anumit nivel incolo...

Oamenii ar trebui sa vada la Paris sau Londra cum arata un Toys R Us si sa faca o comparatie intre retailul nostru si cel din afara. La noi, retailul de jucarii s-a dezvoltat in jurul catorva produse si a unor tendinte. Avem o clasa de tineri care incep sa castige bani din ce in ce mai devreme si copiii incep sa aiba deci mai usor acces la jucarii sofisticate.

Zona de articole pentru casa, home & deco, dar si fashion sunt de asemenea zone care vor exploda.

Banii sunt o statistica, de la un anumit nivel incolo…

W-S.ro: O ultima intrebare – in ce conditii ai vinde actiunile de la eMag?
IS: Nu pot spune ca nu le-as vinde niciodata, dar in momentul de fata imi place ceea ce fac. Mi se pare provocator, am de invatat in fiecare zi, interactionez cu multi oameni, este multa tehnologie…deci imi place. Si avand in vedere ca imi place, nu prea are rost sa vand.

Banii oricum sunt o statistica, de la un anumit nivel incolo, adica nu…

W-S.ro: Nu te-ai gandit niciodata ca ai vrea sa iti iei un an sabatic si sa pleci, sa uiti de toate si tot legat de munca?
IS: Normal, am si momente din astea.

W-S.ro: Si cum le depasesti?
IS: Am o capacitate foarte mare de automotivare. De asemenea, sportul si oamenii de langa mine ma ajuta foarte mult. E interesant, si la nivel psihologic – tendinta naturala a omului e catre o zona de confort si ceea ce facem noi e cam iesit din zona de confort. Adica alergat in tot felul de tari si zone si fusuri orare diferite cu tot felul de raspunderi, amenintari… Sunt OK, imi plac oamenii, am incredere in ei, le vad partea buna. Evident, fiecare dintre noi are cate un dracusor in el, dar daca le iei partea buna si le spui ca sunt buni, ii ajuti sa creasca, sa isi valorifice partea asta si le arati apreciere, oamenii iti dau inapoi incredere si implicare, energie pozitiva. In felul asta, le pot da si raspundere si putere de decizie dar si responsabilitate – tu raspunzi de asta.

Si asa am strans niste oameni foarte buni care ma motiveaza si ma sustin.

W-S.ro: ANAF-ul cat de des trece? Ca tot e un subiect fierbinte in perioada aceasta.
IS: Vin periodic, pe diverse controale tematice. Avand in vedere numarul mare de parteneri cu care lucram, vreo 500 companii de servicii si inca vreo 500 de furnizori, vin prin controale incrucisate. Este un val destul de mare de controale. Am avut si un control de fond, acum trei ani, ne-au verificat toata activitatea. Este totul ok si o sa ramanem asa.

Pentru Iulian Stanciu urmeaza, fara indoiala, o zi lunga - daca ar fi fost polonez, probabil s-ar fi terminat la 17:00, fiind insa roman din Romania, in mod sigur depaseste aceasta ora. Implica o cafea alaturi de cativa colegi, o incurajare pentru altcineva, statistici de analizat si, poate, o greseala de observat, iertat si subliniat invatamintele ei.

*ca si in eCommerce, procentul de sub 1% s-a dovedit a fi neglijabil, asa ca am ramas cu toate simturile fetei intacte.