Codreanu a inceput sa dezvolte in 2011 un model de crestere prin francize, in prezent existand cinci magazine Leonidas la nivel local, toate fiind stradale. Doua dintre acestea sunt in Bucuresti (zona Dorobanti si Calea Victoriei), iar celelalte trei in Iasi, Cluj si Timisoara.

Cele trei magazine din afara Capitalei sunt dezvoltate conform conceptului Leonidas Chocolate & Café, mai exact o ciocolaterie-cafenea in care clientii pot cumpara atat praline, dar si bauturi pe baza de cafea si ciocolata.

Cafenelele-ciocolaterii din Cluj si Timisoara au fost deschise in decembrie anul trecut, in sistem de franciza. Investitia intr-o franciza Leonidas este de 45-50.000 de euro, suma incluzand amenajarea spatiului si primul stoc de marfa.

Vrea sa ajunga la afaceri de un milion de euro in 2017

Cele cinci magazine au avut anul trecut afaceri de circa 500.000 de euro, iar pentru acest an Ion Codreanu estimeaza un business in jurul a 700.000 de euro. De asemenea, pentru anul viitor managerul mizeaza pe afaceri de aproape un milion de euro.

Cele mai mari vanzari sunt inregistrate de magazinul Leonidas de pe strada Putul lui Zamfir din zona Dorobanti din Capitala. Practic, din vanzarile de aproape 500.000 de euro de anul trecut, acest magazin a reprezentat in jur de 350.000 de euro.

De asemenea, unitatile Leonidas coordonate de Ion Codreanu au vandut anul trecut 13 tone de ciocolata, dintre care magazinul din Dorobanti a insemnat sase tone.

In primul trimestru din acest an business-ul a crescut cu peste 20% fata de perioada similara a anului trecut. Potrivit lui Codreanu, business-ul Leonidas a fost mereu pe crestere de la deschiderea acestuia in februarie 2009.

In Bucuresti predomina vanzarile de tip cadou

“In Bucuresti ramane inca o proportie mai mare a vanzarilor de ciocolata pentru cadouri, acestea insemnand in jur de 60% din business, iar restul de 40% sunt pentru consum propriu. Pe de alta parte, in tara, vanzarile pentru consum propriu sunt egale. Observam o deschidere catre consumul de produse de calitate si vrem sa facem campanii de educare a acestui segment de clienti. Deschiderea la nou este fantastica, generatia tanara este foarte informata si vrea un alt standard de viata”, spune Codreanu.

De asemenea, din procentul de vanzari de aproape 60% pentru cadouri, in jur de 30-35% sunt comenzi ale companiilor foarte mari, restul fiind persoane fizice si IMM-uri. Acest procent era dublu in urma cu trei-patru ani.

"Nu mai suntem dependenti de multinationale. Avem cateva zeci de companii care ne sunt clienti fideli, adica avem contracte cu ele pentru cel putin trei ani. In ceea ce priveste companiile cu care lucram, dar care nu sunt clienti constanti, numarul lor este de cateva sute", afirma Ion Codreanu.

Clientii persoane fizice cumpara ciocolata in medie de 35 de lei, iar companiile in valoare de 80 de lei.

Vor sa deschida un muzeu al ciocolatei

Antreprenorul nu are de gand sa deschida alte ciocolaterii anul acesta, dar spera ca in urmatorii doi ani sa deschida cel mai mare magazin Leonidas din Romania, acesta urmand sa fie inaugurat in Bucuresti. Magazinul va include si un muzeu la ciocolatei.

Citeste si:

"Vrem ca astfel sa educam consumatorul. Sa fie un fel de scoala prin care sa cream o mica parte din istoria ciocolatei. Echipamentele, dar si produsele pe care le vom expune se refera la productia ciocolatei in Belgia, aceasta tara avand o traditie foarte mare in domeniu. Vrem sa deschidem magazinul intr-o zona istorica din Bucuresti, dar nu ne-am hotarat unde", explica seful Leonidas.

Romanii cumpara ciocolata neagra pentru ca este sanatoasa, nu pentru ca le-ar placea

Sortimentele de praline cu cele mai mari vanzari sunt cele de ciocolata neagra si cele cu lapte, acestea insemnand fiecare in jur de 45% din vanzari. Pe de alta parte, ciocolata alba inseamna in jur de 10% din vanzari, dublu fata de in urma cu cativa ani.

"Ciocolata alba are vanzari mult mai mici pentru ca foarte multi nu o percep ca fiind ciocolata. Insa multe praline contin si ciocolata cu lapte sau diverse arome de fructe. Ce am vrea insa sa schimbam este legat de consumul de ciocolata neagra. Adesea, cand oamenii intra in magazin si ii intrebam ce fel de ciocolata ar vrea, ei spun <<neagra>>. Si ne dam seama ca ei nu sunt convinsi de acest lucru, ca de fapt spun asta pentru ca se promoveaza foarte mult ideea ca varianta neagra este sanatoasa. Da, este foarte sanatoasa, dar oamenii ar trebui sa isi cumpere si ce le place. Fiecare ciocolata inseamna un alt tip de experienta", spune Ion Codreanu.

Ou gigant in oferta de Paste- cel mai mare produs adus de Leonidas in Romania

Perioadele cu cele mai mari vanzari sunt Craciunul, 1-8 martie si Pastele.

"Anul acesta au crescut foarte mult vanzarile in luna martie, dupa ce in 2015 am facut un studiu din care reiesea ca 54% dintre femei cred ca barbatii care le ofera ciocolata si nu flori in aceasta perioada sunt chic si moderni, iar 41% au spus ca se simt rasfatate daca primesc praline. Astfel, anul acesta au fost foarte multi barbati care au cumparat ciocolata in martie, in timp ce inainte erau multe femei", explica managerul Leonidas.

Procentul de clienti este egal intre femei si barbati.

Pentru perioada Pastelui, Leonidas a introdus in oferta un ou de ciocolata cu o greutate de 8 kilograme si inaltime de 65 de centimetri, acesta fiind cel mai mare produs adus vreodata de ciocolateria belgiana in Romania. Managerul nu a oferit detalii despre pret, dar avand in vedere ca un kilogram de ciocolata Leonidas este in jur de 176 lei, oul de ciocolata poate ajunge sa coste circa 1.408 de lei.

Cata ciocolata consuma romanii

Romanii cumparau in 2013 in jur de 31.500 tone de ciocolata, cu 4,5% mai mult decat in 2012, valoarea vanzarilor fiind estimata la 1,13 miliarde de lei, potrivit celor mai recente date disponibile.

In Romania, consumul anual de ciocolata era in urma cu trei ani de circa 1,75 kg per persoana. Spre comparatie, consumul de ciocolata este de 11,9 kg per capita in Elvetia, 9,9 kg in Irlanda, Marea Britanie – 9,5 kg, Austria – 8,8 kg, Belgia – 8,3 kg, Germania – 8,2 kg, Norvegia – 8 kg, Danemarca – 7,5 kg, Canada – 6,4 kg si Franta – 6,3 kg.

De asemenea, 32% dintre romani consuma ciocolata cel putin o data pe saptamana, dar consumul este, insa, in scadere fata de 2006, cand 38% dintre romani consumau ciocolata cu aceasta frecventa, potrivit SNA FOCUS, un studiu realizat Biroul Roman de Audit Transmedia (BRAT) in perioada 2006 – 2014. Studiul a fost realizat pentru populatia de la oras din Romania, cu varsta cuprinsa intre 14 si 64 de ani.