NEVOIA DE UN SHAKELTON

Organizatiile au nevoie de lideri puternici pentru a naviga in apele agitate ale globalizarii. Competitia este precum furtuna iscata din senin: o ocolesti sau o infrunti. Sunt singurele alternative. Ocolul implica costuri mai mari, dar iti asigura o marja de stabilitate si confort, in timp ce batalia directa implica resurse sporite, pregatire initiala si, mai ales, curaj. Marile batalii navale despre care ne povestesc cartile de istorie au fost castigate mai ales datorita curajului si inventivitatii strategilor de la carma.

Echipele bine organizate sunt mecanismele care garanteaza consecventa si coerenta proceselor, in timp ce liderii sunt cei care determina schimbarile de traiectorie.

Am intalnit, in ultima vreme, multi tineri cu un self-confidence demn de invidiat, ce aveau succes in echipele in care lucrau si se gandeau foarte serios sa inceapa o aventura pe cont propriu, asteptand aceleasi performante. Greseala pe care au facut-o majoritatea este ca si-au evaluat performantele intr-un subspatiu limitat la procesele optimizate algoritmic, zilnic, fara sa poata analiza valoarea impactului relatiilor cu macrosistemul organizational in care opera echipa din care faceau parte, fara sa reflecteze cu respect la liderul organizatiei.

Experienta ne spune ca pacientul poate deceda, chiar avand o inima perfect functionala, daca, dintr-o intamplare nefericita, isi sectioneaza o artera si are ghinionul sa locuiasca pe o strada “in asfaltare si schimbare de borduri” pe care Salvarea nu poate ajunge in timp util.

Schemele de succes in care sunt pregatiti sa investeasca tinerii de care va vorbesc sunt construite, de regula, pe principiul copy-paste ori, mai concret, pe acelasi principiu pe care au fost construite reclame pentru firme celebre, copiate dupa reclame de firme si mai celebre. Sau, cum se mai practica pe la noi - tara fara granite in furtul intelectual – daca face ceva concurenta, hop si noi, facem acelasi lucru! Merge, pe termen scurt, dar, asa cum se intampla in amor, repetitia scade libidoul, consumatorului, evident!

Echipele si managerii lor copiaza algoritmi, liderii descompun si recompun procesele la nivele superioare de performanta. Leadership-ul nu se invata (imi pare rau ca dezamagesc, dar nu toti trebuie sa fim presedinti sau actori la Hollywood, e extraordinar sa poti fi un maestro respectat la catedra). Se poate studia, asa cum se face studiul unui proces complex, cu multe variabile specifice. Se pot scrie studii, mai mult sau mai putin stiintifice, se pot face training-uri, de tipul celor din scolile populare de arta, pentru pictori sau actori cu diplome bune de inramat deasupra servantei cu bibelouri de familie. Rezultatul se va concretiza in actiuni si atitudini gandite dupa reteta, cu dozajul exact de zambet, fermitate, delegare, sau alti ingredienti la moda, predictibile, false si, din acest motiv, neperformante.

Important este pentru fiecare dintre noi sa avem in fruntea organizatiei, fie ea cu caracter politic, economic sau de orice alta natura, un lider nascut si nu facut; pe cel mai bun. Intr-o astfel de situatie e bine pentru toata lumea, deoarece, ca la intrarea intr-un port, exista un far si, oricat am gresi la navigare, avem convingerea ca ne putem intoarce acasa. Este la fel de important sa nu ne dorim sa ajugem in pozitii pentru care nu suntem potriviti. Sefi pe care toti subalternii sau partenerii sa-i trateze cu dispretul inmanusat in zambete condescendente, transformate in ras batjocoritor in spatele usilor inchise.

Vom face din viata noastra un fund de sac, iar pentru cei din jur, cati ne vor ramane alaturi, munca se va transforma intr-un exercitiu de supravietuire.

Acum catava vreme am intalnit un lider adevarat care mi-a inspirat acest editorial. O femeie vie, puternica si, mai ales, fermecatoare prin forta pe care o emana. Daca va spun ca este CEO-ul uneia din cele 10 companii pentru care orice roman ar vrea sa lucreze, o veti recunoaste cu siguranta. Si s-a nascut in Romania!

"Shipwreck at the Bottom of the World", o carte despre aventura lordului Shakelton, tipul de lider despre care v-am vorbit mai devreme, o poveste adevarata despre ceea ce, pentru muritorii de rand este imposibil, iar pentru alesi o responsabilitate asumata. Autor Jennifer Armstrong


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.

Wall StreetUltimele stiri online din economie si afaceri

Cauti inspiratie in business sau vrei sa fii la curent cu cele mai importante stiri care influenteaza mediul de afaceri? Activeaza notificarile