Despre moda si atitudini

Ce inseamna sa fii la moda? De ce este atat de important sa ai aprobarea majoritatii? Cum se defineste majoritatea? Care este legitimitatea ei?

De ce ai nevoie de validarea imaginii tale de catre “criticii” in domeniu? Cine sunt ei? Exista vreo legatura intre criticii nostri si doctoratele in varii domenii dobandite pe banda rulanta in ultimii 17 ani? Cata greutate au evaluarile lor? Cat de importanta este gura lumii si cat de fundamentate sunt evaluarile ce ne tulbura imginea ce vrem s-o reflectam in afara?

Mica sau marea barfa se vinde pentru ca traim intr-o lume in care forma, culoarea, virtualul primeaza asupra continuturilor esentiale. Romania se aliniaza usor, sau chiar promoveaza consumul de forma fara fond. De ce oare?

Moda cuantifica un tip de atitudine colectiva. Este o forma de reactie la social si economic. Se stie ca, atunci cand economia trece prin perioade de recesiune, consumul de ciocolata fina, de parfumuri scumpe sau de bauturi sofisticate, creste. Cand economia merge prost se poarta stilul glamour, argintiul, artificii stralucitoare. Mesajul este foarte clar: supravietuire cu orice pret.

Sunt insa atitudini pe care orice trend le conserva. Sunt atitudini ce tin de valorile ce ne definesc ca specie. Orice trend neaga ceva, trimite la lada de gunoi artificiile, ceea ce are multe in comun cu platformele electorale ce aduc periodic la putere cate un partid. Dupa ce a trecut destula vreme, aceleasi artificii stralucesc pe podiumuri, precum politicienii nostri, reloaded din lipsa de resurse.

La cei +50 de ani, n-am vazut nici un trend care care sa nege rochia neagra, manusile, palaria, pantofii troteur, jacheta Chanel, feminitatea discreta, masculinitatea self-contained si rochia clasica de mireasa.

Dintre toate accesorile ce definesc un trend, palaria este cel mai greu de integrat in constructia atitudinii. Amintiti-va de imaginile cu “vipuri” locale difuzate de posturile de televizune cu ocazia vizitei familiei regale suedeze la Bucuresti. Cand porti palarie este cel mai dificil sa pacalesti. Palaria iti potenteaza slabiciunile. Palaria are nevoie de ajutorul unei coloane vertebrale perfect drepte, de o privire precum cea a calaretului: inainte, peste capul calului pe care il strange intre coapse. Atitudine valabila, deopotriva, pentru femei si barbati. Distinctia, dincolo de contul din banca. Incercati sa-i observati pe batraneii din parcuri ce-si poarta cu demnitate deziluziile sub borurile surogatelor de Panama. Este o lectie de atitudine.

Spectacolul ce nu inceteaza sa ma fascineze este defilarea palariilor de ceremonie in batrana si conservatoarea Anglie. Femeile n-ar trebui sa intre in biserica la ceremoniile religioase fara a avea capul acoperit. Nuntile noastre ar avea mai multa stralucire daca, in loc de afisare de decolteuri generoase pentru etalarea implanturilor si tocuri obositoare, ochii s-ar delecta cu parada unor palarii de ceremonie purtate cu distinctia specifica femeii implinite prin sine.

O palarie de ceremonie costa cam 400 Euro dar, fara body language impactul de imagine este nul, precum o vila de 5 stele in mijlocul unui morman de gunoaie. O limuzina costa cam tot atat si, in plus, iti asigura facil votul majoritatii, fara participare. Ce alegi?

Ca sa iesi din pluton, ai mai multe optiuni. Decizia depinde de motivatie. O faci pentru tine, sau pentru ceilalti. Este jumatatea de nas ce ii departajeaza pe cei ce construiesc ceasurile de cei ce se multumesc sa citeasca ora exacta (relativ!).

Setari Cookie-uri