Coruptia si minoritatile

Orice activitate implica costuri. In consecinta, orice activitate are nevoie de finantare. Un proiect, oricat de frumos si benefic pentru societate ar fi, are nevoie de finantare. Banii produc actiune, iar actiunea, cateodata, produce bani. Daca plec de la aceste axiome este clar ca economicul determina politicul.

Partidele politice, parlamentul, institutia prezidentiala, guvernul, puterea judecatoreasca trebuie finantate pentru a functiona. Este aceeasi nevoie de resurse in politica dupa cum este nevoie si in organizatiile non-guvernamentale. In orice domeniu, cererea de resurse este mai mare decat oferta. Competitia pentru aceste resurse are nevoie de un arbitru, asa cum se intampla in orice competitie. Daca arbitrul este coruptibil, victoria sau infrangerea sunt puse sub semnul intrebarii. Un sistem este corupt (stricat) daca mecanismul nu mai functioneaza dupa cum a fost programat. Spunem ca politicienii sunt corupti. Nu avem incredere in partidele politice.

De ce intra oamenii in politica? Pentru a lucra, voluntar, in beneficiul semenilor lor! Cine mai poate crede in acesta afirmatie cand fiecare dintre noi ne luptam cu greu sa supravietuim intr-o competitie acerba pentru resurse tot mai putine? Pe de alta parte, fara partide politice, fara ideologie ce consistenta mai are notiunea de democratie? De ce Ana sau Ion ar lucra pentru Maria sau Gheorghe fara sa primeasca nimic in schimb pentru sine? Mai ales ca vorbim despre o tara in care voluntariatul este o notiune la fel de virtuala precum intorsul obrazului dupa o palma.

Este Romania diferita de alte tari din spatiile in care recent s-a integrat, teoretic? La fel de teoretic, NU! Practic, insa, diferenta o reprezinta calitatea relatiei dintre cetatean si lege intermediata de puterea judecatoreasca. O tara in care legea este prizoniera copertilor si respectarea ei este o exceptie si nu o regula, iar autoritatea arbitru nu se exercita este o tara in care banii negri - banii fara identitate - circula fara a fi cenzurati. Banii negri alimenteaza scurtcircuitele in procesele economice. Mai mult decat atat, aceiasi bani alimenteaza si disfunctionalitatile autoritatii de monitorizare - arbitrul - accelerand vulnerabilitatea proceselor in ansamblul lor.

Grupurile de indivizi ce nu se supun legilor majoritatii, legi ce, teoretic, au fost construite pentru a gestiona relatiile dintre membrii societatii, accentueaza vulnerabilitatile statului de drept. Drepturile omului sunt strans legate de responsabilitatile sale. Daca un om nu respecta o anumita lege si, in apararea sa, se prevaleaza de un drept statuat intr-un calup de reglementari legate logic intre ele, din care incalca una sau mai multe, genereaza "coruptia" intregului sistem.

Drepturile omului au fost construite in contextul unor responsabilitati. Scoaterea din context a unui element modifica radical tot esafodajul. Asa cum o poate face scoaterea unei fraze dintr-o alocutiune si mutarea acesteia in alta. Se modifica fundamental mesajul.

O prima concluzie ar fi ca, atunci cand nu respecti o regula ce defineste apartenenta la un grup, pierzi drepturile ce ti le ofera calitatea de mebru al acelui grup.

Scoala este obligatorie pana in clasa a 10-a. Statul este dispus sa plateasca pentru instructia ta. Daca alegi sa nu beneficiezi de aceasta oportunitate este alegerea ta dar, logic, ca urmare a acestei decizii liber asumate ar trebui sa pierzi anumite drepturi ce sunt strans legate de mersul la scoala. De exemplu, dreptul de a conduce un autovehicul pe drumurile publice, unde te intersectezi cu semenii tai si, prin lipsa de cunostinte ce, in mod normal le acumulezi in scoala, ai putea sa le provoci pierderi.

Casatoria este un act ce implica asumarea responsabilitatii procrearii. Implicatiile economice ale casatoriei au condus la reglementari. Daca nu sunt respectate, sunt afectate drepturile copiilor ce rezulta in urma acestei casatorii. Minoritatile ce nu se supun reglementarilor legiferate de majoritate conduc la "coruptia" sistemului, la costuri sociale pe care tot majoritatea are obligatia si resursele pentru a le finanta.

De ce sa fie obligata o majoritate, ce doreste sa investeasca in cresterea calitatii vietii membrilor grupului ce o defineste, sa plateasca pentru incapatanarea cu care o minoritate, ce incalca cu buna stiinta contractul traiului in comun si impiedica progresul grupului, in numele unor drepturi asumate, fara asumarea responsabilitatilor subordonate acestora?

Criza din Italia este doar un exemplu ce verifica aceasta teorie. Centrul Timisoarei este o poveste cu acelasi ikez!

Setari Cookie-uri