Febra Craciunului sau despre false necesitati

Febra Sarbatorilor ne-a cuprins deja pe toti, e clar! Citesc niste studii recente care arata ca, in Romania, la nivelul anului 2004, cheltuielile de Sarbatori (perioada de Craciun si Revelion) au fost sub 400 milioane euro, in timp ce in 2006 (anul trecut), aceleasi cheltuieli au ajuns la 1.3 miliarde euro.

www.ghenea.ro

Iar pentru 2007, desi nu am vazut inca o statistica, eu as estima ca ne putem gandi la 2 miliarde, fara sa riscam prea mult. De la 400 milioane la 2 miliarde, e o distanta foarte mare, e o crestere de 5 ori. Eu unul stiu ca nu am cheltuit mai mult de la un an la altul.

Poate dimpotriva, ca o reactie adversa, am incercat, de la un an la altul, sa cheltuiesc mai putin. Sau in orice caz, sa regandesc Craciunul din acest punct de vedere, de la o risipa de bani pentru tot felul de produse de care nu avem de fapt nevoie, la lucruri mai importante pentru mine si pentru familia mea.

Acum vreo 2-3 ani, o lectura revelatoare din acest punct de vedere m-a ajutat sa vad Craciunul intr-un alt fel, mai putin "consumeristic" si dezbracat de toate conventiile, falsitatile, cheltuielile inutile, risipa de bani, timp si nervi care insoteste aceasta Sarbatoare importanta pentru intreaga omenire. E vorba de Skipping Christmas, a lui John Grisham, pe care o recomand ca o lectura "obligatorie" inainte de Sarbatori (iar pentru cei care au citit-o deja, merita recitita inainte de fiecare Craciun), ca o introducere in aceasta tematica ciudata, care vine cu influente puternice si nocive din societatea de "supra-consum" in care traim. Sotia mea (ca si parintii mei, socrii mei, mai toate rudele si prietenii mei) sunt innebuniti in aceste zile de faptul ca nu le ajunge timpul (si nu le ajung nici banii) pentru a cumpara cadouri de Craciun pentru toti cei cunoscuti (uneori chiar si pentru necunoscuti), deoarece "asa se face". Nimic mai gresit si mai daunator pentru bugetul si nervii fiecaruia.

Evident, retailerii sunt fericiti sa vanda la Craciun produse de care nimeni nu are cu adevarat nevoie (si, in unele cazuri, produse pe care, daca nu le-ar vinde de Craciun, nu le-ar mai putea vinde niciodata!). Canalele si agentiile media sunt si ele fericite ca vor incasa mai multi bani pe publicitate, mall-urile si alte centre comerciale sunt fericite ca vor incasa chirii mai mari de la clientii lor in aceasta perioada.

Toata lumea vrea sa vanda, si atunci toata lumea este "silita" sa cumpere. Cum am ajuns aici? E usor de vazut, daca analizam cateva exemple recente. Evident, Craciunul si Anul Nou au fost aici de foarte mult timp (cu precizarea ca, in perioada comunista, in tot blocul estic, Mos Craciun era inlocuit de Mos Gerila, un personaj laic dar la fel de consumeristic, evident scalat cu posibilitatile reduse ale "clasei muncitoare" si cu avantajul ca venea pe 31 decembrie si nu pe 25, astfel sezonul de vanzari si de cheltuieli pentru populatie era mult mai scurt). Dar daca ne gandim la Valentine`s sau Halloween, acestea sunt sarbatori care, cu doar cativa ani inainte, nu insemnau nimic in Romania, iar acum reprezinta deja momente importante in activitatea retailerilor de profil si a industriei ospitaliere. In curand chiar Thanksgiving ar putea deveni un reper de consum in Romania deoarece, la cat de servil ne comportam cu americanii acestia care nu scapa nicio ocazie sa se urce beti la volan, sa omoare sau in orice caz sa accidenteze grav niste romani, dupa care sa pretinda imunitate diplomatica, probabil ca in curand, la initiativa presedintelui nostru "axat" pe Washington, Thanksgiving va fi proclamata sarbatoare oficiala in Romania.

Si atunci vom avea si noi, ca si americanii, un sezon de Sarbatori si de supra-consum inutil (si daunator, nu doar pentru bugetul consumatorilor, ci si pentru planeta in general!) care ar incepe deja din Noiembrie si s-ar incheia dupa 1 ianuarie, pentru a face industriile de consum fericite (si odata cu ele si bancile sau celelalte institutii de credit, care vor fi mai mult decat interesate sa sustina un asemenea fenomen, intru castigul lor garantat) si i-ar face pe romani sa se intrebe, dupa fiecare sezon de Sarbatori, "pe ce am cheltuit atatia bani, ca nu am ramas cu mai nimic bun si util!".

Sfatul meu, pe care l-am auzit de fapt chiar de la Al Gore zilele trecute, transmis din Bali de la conferinta legata de problematica modificarilor climatice, ar fi sa consumati mai putin din orice, chiar si de Sarbatori si veti fi fericiti si multumiti mai mult decat dintr-un motiv: veti trece de Sarbatori cu mai multi bani in buzunar si, cine stie, poate chiar veti contribui, fiecare dintre voi, la o Planeta mai putin afectata de schimbarile climatice pentru generatiile viitoare ...

Setari Cookie-uri