Consultantii vs. "Google"

Premisele optiunii "Google"

"Rezultatele dezastruoase ale [nume companie] din ultimii doi ani sunt o oglinda a administrarii deficitare..." "...conducerea societatii a initiat un amplu program de restructurare si reorganizare, care are scopul de a diminua pierderile" "Va fi o provocare enorma, la [nume companie] exista top management de varf, dar lipsesc urmatoarele esaloane care sa se ocupe de sarcina «inghitirii» (n.a. concurentului achizitionat)..."

Fragmentele de mai sus sunt culese din cateva articole aparute in ultima perioada in publicatii economice de referinta din Romania. De altfel, presa economica romaneasca abunda in articole care prezinta companii ajunse pe pierderi sau sunt pe cale sa falimenteze.

Chiar si in cazul companiilor care au rezultate financiare pozitive exista multe discutii privind sustenabilitatea dezvoltarii acestora. Motivele enuntate sunt diverse - de la mult citata criza economica, coruptie si interese politice (mai ales pentru companiile de stat), angajati slab calificati, pana la ineficienta sau insuficienta unui management profesionist.

Impresia generala este ca orice companie din Romania ar trebui sa utilizeze serviciile consultantilor. Insa, de cele mai multe ori acestia nu mai au ocazia sa-si demonstreze competentele. Deseori companiile opteaza sa nu utilizeze consultanti pentru solutionarea problemelor aparute sau pentru asigurarea unei dezvoltari sustinute. Si de ce i-ar implica?

Spatiul informational din zilele de azi este inundat de carti care ofera solutii pentru crearea unor companii performante, dezvoltarea leadership-ului si a unor echipe de campioni, strategii inovative, modele matematice si statistice pentru gestionarea afacerii etc.

S-ar parea ca unicul lucru pe care ar trebui sa-l faca un manager pentru a creste performanta companiei sale este sa aplice metodele si ideile pe care le gasesti la orice pas. Este suficient sa trimita cativa angajati sa faca un MBA, sa cumpere cateva carti sau sa caute pe Google pentru a solutiona orice problema.

De ce nu merge abordarea "Google"?

Realitatea de pe teren ne duce, insa, la o concluzie diferita. Majoritatea companiilor din Romania duc lipsa de resurse competente si/sau disponibile. Acest lucru nu le permite sa obtina rezultate calitative in timpul dorit, prin proiecte derulate strict cu resurse proprii. De obicei, angajatii cei mai competenti pe care ar dori sa-i utilizeze in proiecte sunt si cei mai solicitati si atunci "scoaterea lor din productie" ar putea perturba activitatea intregii companii.

Un alt factor care trebuie luat in considerare este gradul redus de maturitate a managementului din companiile care opereaza in Romania. Acest aspect franeaza dezvoltarea companiilor, deoarece multe concepte moderne de management pot fi usor implementate doar daca in interiorul companiei sunt deja asimilate anumite idei de baza. E practic ca la scoala - integralele si derivatele pot fi foarte utile in a solutiona anumite probleme matematice, dar daca esti inca in anii de gimnaziu cel mai probabil ai sa esuezi sa le aplici.

In aceste conditii, cei care insista sa asigure o transformare calitativa a afacerii pe care o conduc, achizitioneaza resurse externe. Deseori, asigurarea unui mix de competente doar pe perioada unui proiect nu este posibila prin angajare de personal. Prin urmare, managementul fie isi va asuma riscurile unui posibil esec, fie va apela la consultanti.

O buna parte din clientii nostri au incercat sa se descurce doar cu resursele interne, insa au realizat ca nu pot atinge viteza si calitatea transformarii exclusiv cu forte proprii. Din aceste motive au apelat la serviciile noastre de consultanta pentru a solutiona anumite probleme specifice.

Teoria si practica consultantilor

Dar sa presupunem ca pentru moment solutia utilizarii unor servicii de consultanta nu este agreata. In acest caz, recomandarea este sa urmati o posibila abordare a acestora atunci cand lansati initiative de optimizare in companie.

In randurile de mai jos vom explica foarte sumar cea mai probabila abordare a unui consultant, in cazul in care ar fi pus in pozitia unui interimat la nivel de top management. Obiectivul primar al pasilor de mai jos sunt de a asigura transparenta, eficienta, controlul si corelarea cu strategia a zonelor functionale din companie.

Pentru descrierea pasilor am utilizat structura Pas X: denumirea etapei => obiectivul principal al etapei in cauza.


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.