Lectii de la INSEAD: 20 de principii de business pentru antreprenori de pretutindeni

De-a lungul carierei mele de profesor la INSEAD am lucrat cu mii de executivi, middle manageri sau studenti la MBA, iar ca arhitect al simularilor de business am dezvoltat zeci de scenarii de management care permit abordarea unor ipoteze de business intr-un mediu sigur, identificarea de oportunitati si pericole, masurarea impactului unor decizii asupra rentabilitatii, a oportunitatilor de finantare, a lichiditatilor, a motivarii echipei si a crearii de valoare. Punerea sub lupa a tuturor acestor aspecte, precum si interactiunea cu oameni avand perceptii si principii variate m-au ajutat sa definesc un set de principii pe care le consider de capatai pentru orice individ care aspira la statutul de antreprenor. Vi le impartasesc in cele ce urmeaza.

1. Exista o singura cale de a conduce o afacere: “calea etica”. Coruptia este o solutie pe termen scurt.
2. Reputatia excelenta a unei companii are un impact pozitiv asupra tuturor stakeholderilor.
3. Afacerile pot fi un joc, dar nu sunt unul de noroc.
4. Daca vezi afacerile ca un joc, atunci implica-te intr-unul in care toata lumea castiga.
5. Angajatii sunt cea mai importanta resursa: fii solicitant, dar mentine-i motivati si multumiti.
6. Fii un strateg curajos, un operator precaut si un tactician perspicace.
7. Meseria ta nu este sa iti multumesti actionarii pe termen scurt, ci sa conduci o companie. Rezultatul va fi succes pe termen lung pentru toti.
8. Nu spune ca nu exista competitie, doar fiindca nu ar trebui sa existe. Nu iti subestima competitia si nici nu o supradimensiona.
9. Clientul este singurul tau judecator; asigura-te ca este informat si satisfacut.
10. Bancherul iti este cel mai bun prieten; asigura-te ca este fericit si implicat.
11. Consultantii nu sunt numai un rau necesar. Cu toate acestea, asigura-te ca iti cheltui banii unde trebuie.
12. Evita sa iti schimbi prioritatile si obiectivele in mod constant: consecventa necesita curaj, nu incapatanare.
13. Nu crede in succesul imediat. Lansarea unei afaceri necesita investitii importante in resurse umane si va costa atat timp, cat si bani.
14. Nu poti conduce o afacere daca nu esti suficient de bine informat in privinta mediului de afaceri si a competitiei.
15. Fii constient de tipul de afacere in care te afli si aloca-ti resursele corespunzator: “nu le poti castiga pe toate”.
16. Evalueaza beneficiile fiecarei unitati financiare cheltuite.
17. Substitutia importului poate fi de durata numai daca produsele fabricate domestic se compara favorabil cu cele importate.
18. Pretul este numai un element al marketingului.
19. Daca vrei sa te implici in export tine minte ca te afli in competitie cu intreaga lume.
20. Succesul in propria tara nu iti garanteaza succesul peste hotare: avantajul competitiv poate fi diferit.

Nota redactiei: Profesorul Youssef Bissada va dezbate aceste principii de business pe 5-7 aprilie in cadrul evenimentului Sigma Challenge, o simulare de business ca reproduce intr-un mediu virtual evolutia pietei economice internationale. Simularea ia in calcul toti factorii interni si externi care influenteaza dezvoltarea unei companii, de la strategie de marketing si aspecte operationale, pana la concurenta sau factor guvernamental.



Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.