Sansele reale ale crowdfunding-ului in Romania

Cati romani au donat pentru o cauza oarecare? Destul de multi daca ne gandim la bilanturile teledonurilor pentru sinistratii inundatiilor de acum cativa ani, unde in cateva ore s-au adunat sute de mii de EURO, veniti atat de la persoane fizice, dar si de la companii. Care a fost secretul succesului acestora? In primul rand audienta foarte mare asigurata de sustinerea televiziunii organizatoare, andosarea primita din partea unor personalitati publice romanesti dar, mai ales, faptul ca donatorii au putut empatiza puternic cu situatia grava in care se gaseau sinistratii. Nu era vorba de un moft, ci de pierderea a tot ceea ce persoanele in cauza stransesera de-a lungul vietii.

Sa luam acum cazul crowfundingului. Cum spuneam, la teledonuri au donat si companiile, ele fiind cele care au adus un aport serios de bani, de cateva mii de EURO fiecare. In schimb, crowdfundingul se bazeaza pe ajutorul persoanelor fizice care vor dona in general sume mici. Prin urmare, succesul ar trebui sa fie asigurat de viralitatea campaniei de crowdfunding, in primul rand.

Iar viralitatea vine din calitatea site-ului de crowdfunding, din calitatea proiectului propus, calitatea campaniei de PR a proiectului si din cat de mult vom empatiza cu proiectul. Iti foloseste produsul propus, te face mai fericit, te inspira, te face sa te simti o persoana mai buna? Atunci vei dona.

Totul in crowdfunding se bazeaza pe inspiratie, datorita acestui lucru cele mai multe si mari site-uri de profil finanteaza proiecte creative, adica mai ales din domeniul artistic, ca de exemplu Kickstarter. Vrei sa ajuti pentru ca ti-ar placea sa vezi un film, sa rasfoiesti benzi desenate sau sa te joci un joc pe unul din subiectele tale preferate. Odata asigurata aceasta conditie necesara, trebuie sa te intrebi daca romanii targetati au bani sa doneze pentru astfel de proiecte. In general, cei care citesc si se uita la filme in Romania nu au bani sa-si cumpere propriile carti sau sa mearga la mall la film, sa doneze pentru editarea unui album sau pentru filmarea unui documentar reprezinta deja o idee exotica.

Si, cu toate astea, site-ul de crowdfunding Crestemidei are primele campanii incheiate cu succes. Crestemidei a anuntat deja 5 campanii finantate, unele finantate peste suma setata ca target. Ultima campanie, incheiata pe 24 mai, a strans 6,500 lei de la 54 persoane, iar fotograful Cosmin Bumbut a strans 15,675 lei de la 85 de oameni pentru editarea unui album, ceea ce reprezinta 157% din suma ceruta initial. In medie, asta inseamna 185 lei donati de fiecare persoana contributoare.

Pe de alta parte, campania We Are Here, de sustinere a 8 festivaluri culturale independente care deja se desfasoara de cativa ani si care au avut in timp 500,000 spectatori la peste 9,500 proiectii de film, 200 spectacole de teatru si peste 200 de concerte, a strans doar 6,700 EUR. Asta in conditiile in care a avut parte de foarte multa promovare in media, spre deosebire de alte campanii.

In Romania, cum spuneam si in alt articol despre crowdfunding, functioneaza cateva site-uri dedicate, dar rata de succes a campaniilor este mica. Din cauza faptului ca respectivele site-uri nu sunt suficient de cunoscute, cei care initiaza un proiect nu au o campanie puternica de promovare si, in parte, pentru ca romanii targetati nu au bani.

Dar, crowdfundingul ramane un concept nou pentru Romania, probabil la anul publicul va fi mult mai educat in legatura cu ce este si cum functioneaza crowdfundingul si va fi mai receptiv la astfel de campanii. Nici primul proiect al celor de la Kickstarter nu a fost un succes. Lansat pe 1 aprilie 2009, a strans doar 625 USD din targetul de 1,000 USD. Primul proiect cu adevarat finantat in stil crowdfunding s-a incheiat pe 16 mai 2009, strangand 3,329 USD de la 110 finantatori. De atunci, Kickstarter a strans mai multe sute de milioane de dolari, cu cresteri spectaculoase de la an la an. De exemplu in 2010 Kickstarter a strans 27.6 milioane USD, iar in 2011 colecta deja 99.3 milioane.

Prin urmare, cu multa pasiune din partea celor care au dezvoltat astfel de site-uri in Romania, dar si din partea celor care initiaza campanii, cu pachetul potrivit de recompense destinate celor care ofera bani proiectului dar, sa nu uitam, si cu promisiunea de profit pentru ei, crowdfundingul va capata greutate si in Romania. De asemenea, sa nu uitam si de sentimentul de mandrie pe care campaniile trebuie sa il trezeasca in cei care participa. Recunoasterea ca ai ajutat inseamna foarte mult pentru cei mai multi dintre noi. La fel si sentimentul ca faci parte din ceva „mai mare” decat tine, care schimba o realitate (pentru astfel de campanii vezi si site-ul dedicat antreprenoriatului social potsieu.ro, care va fi lansat oficial pe 19 iunie).


Comenteaza articolul

Opinia cititorilor nostri este importanta pentru noi, Wall-Street incurajand publicarea comentariilor voastre. Pe site urmeaza sa isi gaseasca locul numai comentariile pertinente, on-topic, prezentate intr-un limbaj civilizat, fara atacuri la persoane / institutii. Ne rezervam dreptul de a elimina orice comentariu care nu corespunde acestor principii, precum si de a restrictiona accesul la comentarii utilizatorilor care comit abuzuri grave sau repetate.