Lectie de profesionalism: "stunt-ul" F64.ro scindeaza jurnalistii si bloggerii

Toate spiritele erau infierbantate, vineri, cand F64 anunta intr-un scurt comunicat de presa ca un investitor a achizitionat (parte) din retailerul foto. Telefoane, intrebari, surse din piata, liniile (virtuale) de telefonie mobila erau incinse. Nu am putut afla cine este misteriosul investitor dar am avansat putin in cautari, dibuind ca era o persoana fizica si nu una juridica.

Nimeni din presa/bloggeri nu a putut dibui cine este investitorul. Luni deci, cu mic cu mare, ne-am strans in showroom-ul F64 asteptand cu nerabdare “stirea finalului de an”.

Nu mica a fost surpriza, generala, cand investitorul s-a dovedit a fi…Mos Craciun. Totul a fost o asa-zisa miscare de PR – si le-a iesit, creandu-se buzz masiv pe aceasta tema.

Acum, ceea ce este cu adevarat interesant sunt reactiile ulterioare care, efectiv, au scindat bloggerii si jurnalistii in doua – cei care au apreciat miscarea si au considerat ca a fost amuzanta si cei care o considera gresita, “o porcarie”.

Am doar doua lucruri de spus despre reactiile jurnalistilor privind acest anunt.

1. Un jurnalist nu ar trebui sa aiba o parere PRO sau CONTRA, vizibila, publica. Am citit pe Facebook cum unii angajati ai trusturilor/jurnalelor striga “in gura mare” ca “eu de acum o sa ignor comunicatele F64!!!”.

Acest lucru NU este profesionist din cel putin cateva motive. In primul rand, rolul unui jurnalist este de a fi nepartinitor, a transmite obiectiv realitatile din piata, a informa cititorii. NU ai voie, ca jurnalist, sa “ignori” anumite communicate doar pentru ca te simti “calcat pe coada”, nervos sau nedreptatit.

Apoi, rolul jurnalistilor ar fi fost sa scrie, rapid, obiectiv, adevarul (ca a fost un PR stunt), fara sa incerce “sa coafeze” articolele trecute in care anuntau ca F64.ro a fost achizitionat de un investitor misterios.

Bloggerii, datorita statutului diferit de al jurnalistilor, au o libertate mai mare de opinie, de miscare, in timp ce jurnalistii ar trebui sa se pastreze obiectivi si sa aiba o grija mai mare in ceea ce publica pe retele sociale, “in vazul lumii”.

2. O alta reactie care nu ar fi trebuit sa isi gaseasca locul este aceea de batjocura privind anumite publicatii care au incercat sa realizeze analize privind motivele pentru care F64.ro s-a vandut sau ce ar putea urma pentru companie.

NU este vina jurnalistilor ca “au luat de bun” comunicatul F64 prin care se anunta achizitia business-ului si ei au incercat sa duca mai departe aceasta informatie ci, din contra, au fost articole care “trebuiau realizate”.

Nu am inteles reactiile de batjocura, deradere, care aratau cu degetul ziarele pentru ca “au indraznit” sa ia de bun anuntul F64 si sa incerce sa construiasca stiri utile pe marginea lui.

Nu voi analiza PR stunt-ul F64, o vor face altii, poate mai bine decat mine si, oricum, rezultatele sale s-ar putea vedea in 2014.

Setari Cookie-uri