1 / 4

Semne bune anul are...in consum?

La 39 de ani are o experienta de 12 ani in industria berii si este numele din spatele unui cunoscut brand local - Bergenbier. Mihai Ghyka s-a reintors la carma Bergenbier in luna ianuarie 2010, dupa o pauza de aproape doi ani, justificandu-si decizia prin faptul ca i se pare mai interesant sa piloteze o multinationala in vremuri de furtuna decat pe cer senin.

Dupa un an in care "a navigat" prin criza financiara, Mihai Ghyka vorbeste despre partea plina a paharului la inceput de 2011, parghiile care sustin optimismul sau moderat cu privire la o eventuala revenire economica, despre starea brandurilor romanesti si a inovatiei in managementul local.


Wall-Street.ro: Credeti intr-o revenire a consumului in acest an? Care ar fi parghiile impulsionarii consumului in Romania?
Mihai Ghyka:
De regula cred in tendinte. Cred ca cel mai greu lucru de facut este inversarea unei tendinte. Indiferent de postura in care te afli – fie ca esti la conducerea unei companii, fie a conducerea unui brand - rolul brand managerului este primordial, fiind pastorul acelui brand - fie ca esti la conducerea unei tari. O tendinta de scadere pentru economia romaneasca, pentru increderea consumatorilor fata de ce se intampla in jurul lor, e greu de inversat.

Scaderea cea mai accentuata a indicelui de incredere in Europa au avut-o grecii si romanii, in timp ce Uniunea Europeana, in ansamblul ei, a avut un declin in 2010 si o reluare usor pe finalul anului trecut – inceputul lui 2011. Variatia este foarte mare in Grecia si Romania. Nu vad cand merg in magazine, si mai cu seama in comertul traditional, vanzatoare care sa imi spuna ca merge totul foarte bine. Nu merge berea, dar nu merge nici branza. Cel putin cand vorbim de bere, vorbim de bunuri care nu sunt de necesitate imediata, ci de socializare, de consum.

Vedem partea goala a paharului, din pacate.

Wall-Street.ro: Si care este partea plina a paharului in consumul inceputului de an?
Mihai Ghyka:
Nu vad o parte buna in consum. Exista doar o reluare a increderii in consum. Vad ca parte buna expansiunea si investitiile facute de key-accounts in Romania. In criza, in momentul in care consumul scade pe toate categoriile, daca exista unul sau mai multi investitori care cumpara terenuri, care angajeaza oameni, reprezinta un lucru bun. Venirea Lidl in Romania mi se pare un lucru bun, expansiunea Kaufland la fel, Carrefour de proximitate, Mic.ro – ca va fi sau nu un succes, civilizeaza comertul, ofera produsele intr-un mod mai bun, direct catre consumator.

Wall-Street.ro: In acest context, vedeti o revenire a economiei bazata mai mult pe consum sau pe alte parghii?
Mihai Ghyka:
Pentru a ajunge la consum iti trebuie venituri. Consumul bazat pe credit este un lucru care s-a subrezit de ambele parti. Bancile au impins mult prea mult creditarea si au facut o speculatie financiara, care nu se va mai face in anii viitori. Pe de alta parte, am prieteni si din randul celor care si-au luat iahturi si navigheaza pe mari mai line si am si prieteni care si-au luat masina de spalat, si-au pus faianta in bucatarie pe credit si acum nu mai au niciun job, nici el nici ea. Oamenii acestia, in special cea de-a doua categorie, care reprezinta marea masa a consumatorilor cand vorbim de FMCG, nu sunt dispusi, pentru multi ani de acum incolo, sa mai ia un credit. Se roaga sa-l inchida pe cel pe care il au. Creditele lor inca ruleaza, vorbim de o parte a iceberg-ului care nu se vede. Greu de crezut ca acest consum va fi reluat din credit.

Reluarea ar trebui sa vina dintr-o crestere a economiei reale sau din fonduri europene. Este formidabil – acum exista scoli gratuite pentru manageri prin fonduri europene. Este momentul sa facem manageri dintr-o data. Fondurile europene contribuie, investitiile in infrastructura la fel. Toate acestea fac un bulgare de zapada, care rostogolindu-se, sper, si nu sunt singurul, sa impinga si consumul. Dureaza mai mult timp, aceasta este diferenta.

Care este starea brandurilor romanesti?Afla raspunsul lui Mihai Ghyka in slide-ul urmator.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri