Decembrie 2009 marca finalizarea uneia dintre cele mai importante tranzactii din piata locala a berii. 250 mil. euro a reprezentat biletul de intrare al fondului de investitii CVC Capital Partners in Romania, prin preluarea operatiunilor locale de la AB-InBev. La numai o luna de la acest anunt, venea una dintre cele mai importante stiri din mediul romanesc de business - Mihai Ghyka (foto) se reintorcea la carma companiei in cadrul careia a acumulat peste 12 ani de experienta, cu o lista de prioritati si planuri pentru noi recorduri.

Wall-Street: La inceputul lui 2009 spuneati ca regretati ca actuala criza nu va prinde in pozitia de CEO al InBev. Lucrurile s-au schimbat intre timp. De ce ati ales acest moment pentru a reveni la carma StarBev?


Mihai Ghyka: Tocmai de aceea. Mi s-a parut ca e mai interesant sa pilotez o multinationala in vremuri de furtuna decat pe cer senin. La sfarsitul anului trecut am fost contactat de reprezentantii StarBev, care aveau nevoie de cineva care sa cunoasca business-ul, brandurile si oamenii. Am fost onorat de aceasta propunere si, incepand cu luna ianuarie 2010 am deveni Director General al operatiunilor din Romania, care reprezinta o parte importanta a business-ului global StarBev.

Wall-Street: Cum vedeti piata berii din Romania dupa aproape doi ani de pauza? Ce s-a schimbat, ce a ramas la fel?

Mihai Ghyka: In anul 2009, industria berii a inregistrat un recul si nu cred ca se vor intampla miracole peste noapte.
Conditiile economice s-au schimbat fundamental si, odata cu ele, s-a transformat si comportamentul consumatorului: in euro, Romania a trecut in 2008 la o crestere a PIB-ului de 8% si la o scadere a PIB-ului de 14% in 2009. In 2009, consumatorul a fost mai prudent si mai atent la cheltuieli. Insa, daca ne uitam in Europa de Vest vedem primele semne de iesire din criza. Ar fi nefiresc sa credem ca noi vom continua sa ramanem in criza. Suntem unul din vagoanele Trenului UE, chiar daca in coada acestuia, vom iesi din criza trasi de aceeasi locomotiva economica. Cred ca este timpul sa ne uitam cu incredere la viitor.

Wall-Street: Cum s-a schimbat compania pe care o conduceti acum?

Mihai Ghyka: StarBev este o companie noua, care a luat nastere in urma achizitionarii de catre fondul de investitii CVC Capital Partners a operatiunilor Anheuser-Busch InBev din Europa Centrala. Vorbim de un Grup regional nou creat, care reuneste operatiunile din Romania, Bulgaria, Croatia, Cehia, Ungaria, Muntenegru, Serbia, Bosnia si Slovacia care are propriile principii, obiective si strategii.
Portofoliul de branduri insa ramane aceleasi: Bergenbier reprezinta, in continuare, motorul afacerii noastre si de succesul lui depinde succesul lui StarBev in Romania. Fara indoiala, vom acorda atentie fiecarei marci din portofoliu.

Wall-Street: Cum modifica actualul context economic stilul dumneavoastra de management?

Mihai Ghyka: Conditiile economice de astazi ne indeamna sa ne intoarcem la baze, la strategia de brand. Criza pe care o parcurgem ne-a demonstrat inca o data ca brandurile puternice castiga teren. Este esential nu doar sa crestem vanzarile ci, pe moment, sa cladim branduri puternice si strategii durabile pe termen lung.

Wall-Street: Care sunt principalele planuri pentru companie in 2010?

Mihai Ghyka: Profitabilitatea si stabilitatea rezultatelor vor fi printre prioritatile companiei in anul 2010.
La toate acestea, se adauga obiective de volum si de profitabilitate, de market share si de “working capital”. Misiunea mea, ca director general, este sa am o echipa de leadership care sa repete succesele din trecut.

Wall-Street: Credeti ca momentul actual este unul potrivit pentru lansarea de branduri in piata berii? Aveti in plan reeditarea episodului Bergenbier?

Mihai Ghyka: Situatia economica de astazi este aparte si timpul nu se intoarce inapoi. Circumstantele economice de consum, preferintele mentale sau pozitionarile celorlalte branduri sunt aceleasi intr-un moment dat. Un proiect de brand, ca Bergenbier, Stella, Beck’s, Noroc, etc. are succes la un anumit moment. Acest lucru nu insemna ca astazi nu se pot lansa branduri de succes. Important este sa vezi unde exista oportunitate de business, sa intelegi asteptarile consumatorului si sa te adaptezi noilor conditii ale pietei.

Wall-Street: Sunteti multumit de modul in care a evoluat brandul Bergenbier?

Mihai Ghyka: Obiectiv, privind piata berii si cifrele, nu. Trebuie sa vad din interior ce s-a intamplat in ultimul timp cu brandul: de la ce s-a pornit, care a fost strategia si asteptarile de la aceasta marca, ce s-a schimbat in companie si pe piata berii, in general. In ultimul timp, am privit brandurile cu detasarea unui consumator si cu ochii celui interesat de publicitate. Insa privirea consumatorului este diferita de cea omului de marketing. Asadar, vreau sa inteleg ce a stat la baza schimbarilor din ultimii 2 ani si apoi voi putea sa trasez planuri si strategii de business pentru acest 2010.

Wall-Street: Erati cunoscut in cadrul InBev pentru recordul in vanzari. Mai poate fi aplicata strategia de atunci la momentul de fata cu acelasi succes?

Mihai Ghyka: Astazi, piata si conditiile economice s-au schimbat. Sunt sigur ca vom avea, in timp, rezultate foarte bune si noi recorduri.

Wall-Street: La ce miscari sa ne asteptam in industria berii in 2010? Va fi 2010 un an mai dificil decat 2009?

Mihai Ghyka: Daca ne uitam astazi la piata globala de bere, observam ca in ultimii ani a avut loc o concentrare rapida: exista 3 grupuri care au cumulat productia de bere in lume. Astazi topul primelor 5 companii producatoare de bere acopera cat acopereau primii ...50. Acelasi fenomen este vizibil si in Romania, unde membrii Asociatiei “Berarii Romaniei” reprezinta aproximativ 85% din piata locala a berii. Foarte probabil ca “febra achizitiilor” va continua.

Wall-Street: Care a fost cea mai mare oportunitate pe care a adus-o criza in mediul de afaceri romanesc?

Mihai Ghyka: Criza poate crea oportunitati. Intr-un climat de comunicare conservator, chiar precaut, inovatiile devin mult mai vizibile: atrag atentia si interesul consumatorului putand genera cerere mai usor. O alta oportunitate pe care criza o aduce in mediul de afaceri romanesc este crearea unor baze de business sanatoase. Gandirea investitorului roman ar trebui sa se schimbe dintr-o viziune oportunistica speculativa intr-una de afacere pe termen mediu si lung, cu o profitabilitate mai mica, dar previzibila.

Wall-Street: Prin ce difera abordarea romanilor fata de criza de cea a americanilor?

Mihai Ghyka: In Romania nu regasesc discursul de pregatire pentru cresterea economica ce va veni in 2011, lucru pe care l-am regasit in America. Business-urile americane cred in puterea lor de a schimba datele economice si cred in gandirea pozitiva, pe care americanii o invata din scoala primara. Ei cred ca pot schimba lumea. La noi, vad o lipsa de speranta.

Wall-Street: V-ati gandit vreodata sa plecati definitiv din Romania?

Mihai Ghyka: Am trait in Canada 7 ani, iar prin educatie sunt foarte legat de Romania. Imi doresc sa traiesc in Romania si sunt fericit sa fiu roman in tara mea.

Wall-Street: Cand considerati ca se va intoarce industria berii la cresterile record inregistrate inainte de 2008?

Mihai Ghyka: La momentul de fata este destul de greu sa facem previziuni, mai ales ca asteptam a doua jumatate a anului pentru relansarea economica. Este posibil sa asistam la cresteri pe piata berii insa consolidarea si maturizarea pietei locale, precum si evolutia obiceiurilor de consum, printre altele, vor tempera probabil recordurile din anii trecuti.

Cititi si Cum ar salva top managerii presa scrisa: Mihai Ghyka, Dragos Dinu si altii

Gigantul CVC Capital Partners a evaluat producatorul Bergenbier la cel putin 250 mil. euro

Gigantul CVC Capital Partners a evaluat producatorul Bergenbier la...