1 / 4

"Noi vindeam si inainte mult Paracetamol"

Deocamdata, doar doua medicamente poarta numele retelei de farmacii: Paracetamol si Centralgin (echivalentului Algocalminului), produse care au inceput sa apara pe rafturi in toamna lui 2008. “A fost un test, am vrut sa vedem cum reactioneaza clientii, iar raspunsul pe care l-am primit a fost unul pozitiv, ceea ce ne incurajeaza sa continuam planurile in aceasta directie”, spune Dorin Catana (foto), director general al Centrofarm, intr-un interviu acordat Wall-Street.

Pentru moment, precizeaza managerul, nu se pune problema de a extinde gama, desi actualul context economic ar fi un moment ideal pentru a plusa si mai mult pe acest segment.

Este suficient sa ne uitam la cifrele studiilor de piata farma, care indica pentru cel de-al doilea trimestru al anului un declin puternic al pietei de OTC-uri (medicamente eliberate fara prescriptie medicala, cu preturi “libere”, care nu se supun reglementarilor Ministerului Sanatatii): scaderea in volum, fata de perioada similara a lui 2008, este de peste 20%, iar in valoare, de aproape 15%. Procente deloc de neglijat, mai ales ca farmaciile mizeaza tot mai mult pe astfel de produse pentru a mai recupera din pierderile pe care le inregistreaza la Rx-uri (medicamente eliberate pe baza de reteta medicala), ale caror preturi nu sunt corelate cu evolutia cursului leu/euro.

Medicamentele marca proprie (in eng. - "private label") sunt cu 10-20% mai ieftine decat cele similare, dar fabricate de alti producatori, un avantaj la care romanii nu raman insensibili, mai ales pe timp de criza. “Avantajos este si pentru noi – nu mai avem cheltuieli de marketing si ne diferentiem de concurenta”, spune Catana, care nu a oferit cifre cu privire la vanzarile pe care le genereaza cele doua medicamente, adaugand doar ca “oricum noi vindeam si inainte mult Paracetamol”.

Sintofarm produce comprimate, geluri, supozitoare, dezinfectante, consumabile, cosmetice si galenice si vinde prin reteaua de farmacii gama de suplimente Maxi Life, dedicate oamenilor cu o activitate fizica intensa. Suplimentele, impreuna cu parafarmaceuticele (plasturi, pansamente etc) aduc 17% din totalul vanzarilor inregistrate de Centrofarm. In primele sase luni ale anului, acestea s-au cifrat la 15,7 milioane de euro, in crestere cu 46% fata de perioada similara a lui 2008. OTC-urile au avansat in perioada analizata cu 41%, iar suplimentele cu 45%, pe fondul cresterii numarului de farmacii si a cifrei de afaceri.

Ambele medicamente marca Centrofarm sunt fabricate de Sintofarm, producator controlat de aceeasi companie care detine si reteaua de farmacii – e vorba despre Generalcom Bucuresti, la care omul de afaceri portughez Alain Bonte este actionar principal. Fiul sau, Alexis Bonte, este cunoscut pentru investitiile pe care le-a facut in industria online, respectiv in serviciul de videosharing Trilulilu si in jocul Erepublik.

Alain Bonte a fost cel care a venit cu ideea achizitionarii, contra a circa un milion de euro, a brandului Plafar de la Societatea Nationala Plafar, aflata atunci sub controlul Autoritatii pentru Valorificarea Activelor Statului (AVAS) in proportie de 51% si a Fondului Proprietatea. “A fost o decizie foarte buna de a cumpara brandul Plafar si speram ca magazinele sa intre pe profit in doi ani”, spune Catana.

Inapoi la articol

Setari Cookie-uri