“Daca-l economisesti, poti sa-ti cumperi ce doresti. Nu-i gasesti pe nicaieri, doar muncind ai tot ce vrei” – este unul dintre versurile cu care BNR si Ministerul Educatiei incearca sa le explice copiilor prescolari care este valoare banilor si importanta economisirii si a investitiilor. Problema este insa ca spre deosebire de alta tari unde educatia financiara este obligatorie in invatamantul primar, in Romania aceasta materie este inca optionala si doar 4,8% dintre elevi invata, o ora pe saptamana, ABC-ul financiar.

“La un test dat copiilor de gradinita si din primele clase ale invatamantului primar, multi dintre acestia au spus ca banii sunt fabricati de zane si personaje din desene animate. Problema este ca si multi dintre parintii lor credeau in trecut, in 2005-2006, cand se duceau sa ia credite doar cu buletinul, ca banii sunt fabricati de zane. Probabi cand au vazut ca banii trebuie dati si inapoi, au inteles cat de importanta este educatia financiara”, spune economistul-sef al BNR, Valentin Lazea.

BNR si Ministerul Educatiei Nationale deruleaza un proiect de implementare la nivelul invatamantului primar disciplina optionala “Educatie financiara”. Programul a inceput in anul scolar 2013 – 2014, atunci fiind inscrisi 13.170 de elevi si dascali din 32 de judete si din Bucuresti.

La un test dat copiilor de gradinita si din primele clase ale invatamantului primar, multi dintre acestia au spus ca banii sunt fabricati de zane si personaje din desene animate. Problema este ca si multi dintre parintii lor credeau in trecut (...) cand luau credite cu buletinul, ca banii sunt fabricati de zane - Valentin Lazea, BNR

Anul acesta s-au inscris 45.200 de elevi si profesori din clasele a III-a si a IV-a – nivelul de invatamant caruia programul i se adreseaza. Desi un evident pas inainte spre imbunatatirea cunostintelor financiare ale copiilor romani, cifra echivaleaza cu mai putin de 5% din totalul de 925.000 de elevi cuprinsi in invatamantul primar, si, mai mult decat atat, cursurile reprezinta doar o ora din orarul saptamanal.

“Din pacate observ ca si la ASE studentii care vin in ultima vreme au o pregatire generala mai putin performanta decat acum cativa ani. Sunt studenti care isi iau licenta si sunt experti in macroeconomie, dar care nu stiu sa isi faca bugetul familiei”, a declarat Mariana Nicolae, profesor universitar in cadrul Academiei de Studii Economice (ASE) Bucuresti.

Sunt studenti care isi iau licenta si sunt experti in macroeconomie, dar care nu stiu sa isi faca bugetul familiei - Mariana Nicolae, profesor universitar ASE

Educatia financiara in invatamantul gimnazial este un subiect sensibil in majoritatea tarilor. Astfel, exista situatii foarte similiare celei din Romania, unde aceasta “materie” abia se testeaza in scoli, asa cum a fost cazul Italiei in anul scolar 2008 – 2009, dar si situatii in care educatia financiara este mult mai serios privita si abordata de autoritati. In Anglia, de exemplu, educatia financiara a devenit materie obligatorie incepand cu acest an scolar. Elevii englezi vor invata cum sa isi administreze finantele personale, dar si cum se strang bani in bugetul public ca urmare a unor masuri precum taxa pe venit.

“Problema de educatie financiara nu este valabila doar in cazul copiilor ci si in cazul adultilor. Ce ne facem cu adultii? Cred ca ar trebui ca toti adultii care intra in banca sa ceara un imprumut, sa completeze un chestionar in care sa arate ca stiu sa explice ce este dobanda, ce este cursul de schimb, ce este un credit. Daca nu stii aceste lucruri de baza te pui in pericol atat pe tine, cat si pe ceilalti; este ca si cum ai conduce o masina fara a avea permis”, a mai spus Valentin Lazea.

BNR spune ca proiectul educational a luat nastere pe fondul nevoii de dezvoltare a culturii financiare in randul tinerei generatii si a lipsei literaturii financiare pentru copiii din cicliul primar. Initiatorii proiectului au in vedere insusirea de catre copii a unor cunostinte de baza despre economisire, imprumut, investitii si alte concepte. In prima etapa a proiectului a fost lansata si cartea "Educatie financiara prin joc", scrisa de Ligia Georgescu-Golosoiu (expert in cadrul BNR) dedicata prescolarilor, elevilor din clasa pregatitoare si clasa I.

Educatia financiara ar trebui sa inceapa in primii ani de scoala, asa cum a fost in cazul meu. Un lucru important despre care am invatat a fost acela ca economiile nu sunt doar cele din ‘pusculita’ ci si depozitele bancare si economiile productive - Andreea Patarlageanu, eleva clasa a V-a

“Educatia financiara ar trebui sa inceapa in primii ani de scoala, asa cum a fost in cazul meu. Un lucru important despre care am invatat a fost acela ca economiile nu sunt doar cele din ‘pusculita’ ci si depozitele bancare si economiile productive”, a spus, in cadrul unui eveniment educational desfasurat de BNR, Andreea Patarlageanu, eleva in clasa a V-a la Colegiul National de Informatica “Tudor Vianu” Bucuresti.

Surprinzator: romanii au cea mai pozitiva atitudine din ECE fata de investitiile in actiuni si fonduri

In aceeasi zi in care BNR a vorbit despre continuarea proiectului de educatie financiara, bancherii de la Erste Group au dat publicitatii un raport din care rezulta ca romanii au cea mai pozitiva atitudine fata de actiuni, fonduri si obligatiuni, dintre locuitorii din Europa Centrala si de Est (ECE). Astfel, 21% dintre participantii romani la sondaj au spus ca au o atitudine mai degraba pozitiva fata de actiuni, fonduri sau obligatiuni. Alti 10% au spus ca au o atitudine foarte pozitiva fata de aceleasi instrumente financiare, ducand totalul raspunsurilor favorabile la 31%, la egalitate cu Croatia si totodata cel mai mare procent din ECE (vezi tabelul atasat).

Lipsa educatiei financiare a fost mai mereu adusa in discutie de brokerii si specialistii din piata de capital locala atunci cand acestia au incercat sa explice procentul redus de romani care fac plasamente pe bursa sau in instrumente financiare diferite de clasicele depozite bancare.

Totusi, raportul Erste mai evidentiaza un alt motiv important care ii face pe romani sa nu investeasca in actiuni sau fonduri mutuale: lipsa banilor.

In Romania, unde atitudinea fata de titluri este pozitiva, 11% dintre respondenti spun ca pur si simplu nu au fonduri suficiente pentru asemenea investitii”, spun bancherii austrieci.

Raportul mai arata si ca un roman economiseste 41 de euro lunar, de circa 5 ori mai putin decat un austriac. Cititi mai mult despre acest subiect.

Sursa tabel: Erste Group

Foto: Shutterstock / schoolboy

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Ionut Sisu
Ionuț Șișu scrie pentru Wall-Street.ro din anul 2011, iar în prezent ocupă funcția de redactor-șef adjunct . El și-a început activitatea în presă în 2007, în departamentul de limbă engleză al Mediafax monitorizare. În perioada 2008-2009, Ionuț a acoperit domeniile piețe de capital și finanțe personale în cadrul Business Standard, publicația de afaceri a trustului Realitatea-Cațavencu. După o scurtă perioada de timp în cadrul Corect...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Piețe de capital »


Setari Cookie-uri