Valentin Radu, Marketizator

Antreprenorul in serie Valentin Radu, specialist in A/B Testing, subliniaza ca zona de articole sportive, fashion-ul si home&deco vor mai creste inca 2-3 ani, „apoi vor incepe aselenizarea”.

„De scazut nu vor scadea, doar vor incetini, cum a incetinit nisa de electroIT. Serviciile si produsele digitale vor incepe sa mai creasca, dar, din pacate, sunt putini jucatori locali care sa inteleaga usurinta si elasticitatea pe care acest tip de produse ti-o ofera”, spune el.

In ceea ce priveste job-urile si pe ce ar trebui sa se axeze tinerii care doresc sa inceapa o cariera in eCommerce, Valentin considera ca ar trebui sa inceapa facand internship-uri la un eCommerce sau agentie si sa „invete, facand lucruri. Apoi, sa citeasca imens, sunt o gramada de bloguri si site-uri foarte bune, precum eConsultancy, conversionXL, Quicksprout, Get Elastic, etc si inclusiv pe blogul Marketizator scriem saptamanal si «dam din casa» o gramada de tips&tricks. Daca sunt intrebari specifice, Quora este biblioteca ce intrece Wikipedia la nivel de sfaturi aplicabile. Din zona locala, sa nu uitam de eCompedia sau 2Parale. Insa, vital este sa faca niste cursuri de Google Analytics, pentru ca e fundamentul intelegerii datelor din e-commerce”.

Victor Avram, Gemius

Victor Avram, country manager la compania de cercetare Gemius, specializata si pe zona de eCommerce/New Media, sfatuieste tinerii sa incerce sa activeze initial in zone de start-up-uri sau companii specializare, care le ofera oportunitatea de a invata mai multe sisteme in amanunt. „Astfel, vor avea notiuni cat mai detaliate cand vor trece intr-o zona macro de activitate”, considera el.

In ceea ce priveste dezvoltarea eCommerce-ului in viitor, Victor considera ca „atata timp cat poti numi o anumita «nisa» si «piata adresabila», vei avea sanse mai mari de succes. „Ca trend general pe termen lung cred insa ca dezvoltarea mare va fi in zona de servicii online vs. cea de produse, pentru ca aceasta zona este mai slab reprezentata decat cea din urma. Sunt insa cateva exceptii notabile: zona de turism fie ea cea de rezervare hoteluri sau de bilete de avion”.

Dorin Boerescu, 2Performant Network

Cofondatorul 2Parale, Dorin Boerescu, recomanda sa promoveze magazine din categorii pe care le inteleg, unde pot aduce valoare prin trimiterea unui trafic cat mai targetat si eventual dintr-o zona mai putin aglomerata, pentru a avea o rata de conversie cat mai buna.

„Sunt foarte multi oameni in industrie in prezent care asa au inceput si acum au magazine online de succes, lucreaza ca marketing manageri la companii mari sau castiga chiar cateva mii de euro pe luna din afiliere. Chiar si eu sunt un exemplu in acest sens – am inceput in 2009 ca afiliat in 2Parale si, dupa cateva luni in care am inteles mai bine industria si am generat vanzari pentru clientii de atunci, am preluat business-ul. 6 ani mai tarziu, am depasit 1.2 milioane tranzactii generate pentru clientii nostri. Si asta e doar inceputul”, spune el.

In ceea ce priveste segmentele de piata care vor continua sa se dezvolte si in urmatorii 3-5 ani, Dorin Boerescu considera ca IT&C-ul va ramane important, dar isi va incetini semnificativ cresterea. „Fashion-ul va creste in continuare, sunt multe branduri mari care au intrat de curand in eCommerce sau urmeaza sa o faca si vor trage cu siguranta in sus aceasta categorie. Turism-ul/ticketing-ul vor fi in continuare semnificative, dar nu vor mai creste la fel ca toata industria, sunt deja la un nivel foarte ridicat. Produsele pentru copii, cosmeticele si home & deco sunt categoriile pe care le vad crescand foarte mult”, spune el.

„Mai este un aspect important: fereastra de oportunitate in eCommerce s-a cam inchis acum – este aproape imposibil sa mai lansezi un business cu cateva mii/zeci de mii de euro si sa cresti rapid. Concurenta este deja foarte mare, multe dintre nise sunt acoperite, iar investitiile necesare pentru un magazin online de succes sunt, in prezent, de ordinul sutelor de mii de euro, minimum. De aici rezulta ca se va intampla o agregare in partea superioara a pietei, unde vor rezista doar companiile foarte mari, dar va creste foarte mult si numarul magazinelor foarte mici, manageruite de oameni pentru care acest lucru va servi drept second-job, hobby sau maximum un business de familie”.

Alexandra Marcu, marketing director la Avangate

Directoarea de marketing a Avangate, Alexandra Marcu, considera ca fiind domenii inca noi, experienta conteaza, dar la fel si pasiunea precum si rezultatele obtinute.

„Partea buna este ca se poate invata din multiplele resurse online si din carti. E relativ usor ca o persoana sa experimenteze singura, de exemplu prin afilierea cu un blog. Concret, in primul rand as recomanda sa invete sa lucreze cu un instrument de Analytics, fie ca e Google Analytics, GWT, HubSpot sau altele si sa stie sa interpreteze datele, sa faca segmentari, sa faca rapoarte personalizate si sa nu se rezume doar la rapoartele predefinite, care nu sunt extrem de relevante. De asemenea, este important sa aiba cunostinte destul de avansate de Excel (analiza de date, raportare, segmentare). Dar totul depinde foarte mult de genul de pozitie pe care o persoana o cauta in online / eCommerce. Sunt diverse aptitudini pe care ar trebui sa le dobandeasca in functie de tipul de job”.

Citeste si:

Alexandra ofera si cateva exemple concrete:

  • Daca orientarea este catre Data Analyst / Web Analyst, este absolut necesar ca persoana respectiva sa stie sa foloseasca instrumente avansate de analiza, Excel sau data mining.
  • Daca vorbim despre Social Media, persoana interesata de acest domeniu trebuie sa invete specificitatile fiecarei platforme de acest tip, sa aiba cunostinte despre tendinte, instrumente de automatizare, despre cum sa caute, sa aleaga si sa interactioneze cu influentatorii.
  • Daca ne referim la pozitiile de Technical SEO / Site Optimization Manager / CRO, cei interesati trebuie sa aiba cunostinte de HTML, sa stie despre elementele componente ale unui site, precum si despre arhitectura, specificitatiile si algoritmii motoarelor de cautare, fluxurile in site si indexare, extragerea datelor (data pulls), Google Analytics, Google Webmaster Tools, dar si despre tehnicalitati SEO precum schema.org, canonical tags etc.

In ceea ce priveste nisele care vor continua sa se dezvolte in eCommerce si in urmatorii 3-5 ani, produsele digitale si serviciile online vor creste foarte puternic, nu doar de sine statatoare, ci in combinatii cu alte produse existente. De exemplu, hardware-ul va fi vandut la preturi mai mici, urmand ca monetizarea sa se faca cu servicii sau produse digitale asociate cu acel hardware, servicii ce vor avea plata recurenta. Aceasta presupune instrumente pentru administrarea unei afaceri cu modele noi de monetizare, platforme de comert electronic ce proceseaza, dar si optimizeaza aceste tranzactii si interactiuni pe termen lung.

„Alte exemple sunt aplicatiile dintre cele mai diverse, precum cele pentru automatizarea listelor de cumparaturi care iti fac sugestii in functie de ce cumperi cel mai des si iti recomanda alimentele de care ai mai avea nevoie. De asemenea, vor continua sa se dezvolte si ne vom lovi din ce in ce mai mult de mesaje, oferte, experiente personalizate, precum newslettere in functie de ce produse/sectiuni am vizitat mai des pe un site sau experienta personala de pe site-ul respectiv (variante diferite ale paginilor in functie de tipul de utilizator). Se dezvolta foarte mult zonele de mobile commerce si wearables”, conchide marketing managerul Avangate.

Marius Panait, Teamshare

Marius Panait, managing partner Entelion Software, dezvoltatorul platformei de e-commerce Teamshare, i-ar sfatui pe tineri sa studieze, pentru inceput, cate putin din fiecare domeniu, si apoi sa isi aleaga o directie si sa se specializeze.

„Baza de cunostinte ii va ajuta sa interactioneze facil cu alti specilisti din celelalte domenii conexe. Dar, din nou, le-as spune sa nu isi inchipuie ca le pot sti pe toate la nivel «outstanding»”, puncteaza el.

In ceea ce priveste nisele care se vor dezvolta in viitor, Marius crede ca mobile commerce-ul va lua amploare. In ceea ce priveste tipologii de produse si servicii, „cred ca piata este atat de ne-dezvoltata (atentie! nu sub-dezvoltata, pentru ca tehnolgic suntem avansati) incat nu nu consider ca este nevoie de nise, ba chiar companiile ar trebui sa se adreseze unei mase cat mai mare de potentiali cumparatori. Volumele nu sunt inca suficient de mari pentru nisare”, mai spune el.

Cristian Manafu, Evensys

Cristian Manafu, managerul Evensys si om „cu state vechi” in online, considera ca doua chei in eCommerce vor fi vanzarile si marketing-ul.

„Pornind de aici vor vedea apoi in ce zona se vor specializa. Cu timpul, cand vor pricepe si specificul unui business online, vor putea merge mai departe: sa conduca magazine sau sa isi deschida propriile magazine. Daca as fi un tanar absolvent de ASE sau chiar Comunicare, as merge la toate intalnirile publice despre comertul online, la conferinte sau as frecventa grupurile si forumurile de specialitate”, sfatuieste el.

Tot Manafu considera ca pe piata locala vor aparea mai multi jucatori mari. „Avem cativa, dar vor veni si de afara. Asa cum eMAG s-a intins in regiune, asa a venit Zoot in Romania, dupa ce a pornit din Cehia spre Slovacia. Jucatori mari inseamna arme mari. Pe de alta parte, tot ce e mare shop offline va fi si online. Si deja simtim asta. Avem IKEA, H&M, Zara care fac o treaba buna si online. Vad o evolutia ca in offline, de altfel. Cei mari vor acapara o mare parte din piata, cei mici vor vinde pe nise sau produse mai ieftine, desi "ieftin si bun" gasim mai usor la mari jucatori. Insa online-ul are regulile sale. Nu are mall-uri, dar are marketplace-uri, care pot fi o salvare sau un inceput pentru multe business-uri mici. Dovada si recenta alaturare a florariei Magnolia in eMAG Marketplace”, mai spune el.

Tu ce nise consideri ca vor continua sa se dezvolte in urmatorii ani, in eCommerce? Te incurajam sa comentezi.

Sursa foto: Shutterstock: eCommerce