La ora 14:00 stationam la sediul central al Paralela 45, in zona Armeneasca, unde antreprenorul paraseste biroul sau static pentru un birou pe patru roti. Ne spune ca este disponibil doar 50 de minute pentru ca trebuie sa ajunga urgent acasa: fiica sa pleaca astazi la Londra, unde studiaza, si apoi il asteapta drumul spre concediu. "Astazi plec la mare, la Navodari, imi iau cei trei caini. Nu trebuie foarte mult ca sa te simti bine. De ce sa ma duc pana in Antalya sau in Grecia ca sa stau pe plaja?! Daca stau la mine, ce are? Stau o luna la malul marii in Romania, vara asta nu am plecat in strainatate", spune Alin Burcea.

"Un antreprenor in turism care nu pleaca vara in strainatate?!", m-am intrebat retoric. A venit imediat lamurirea, fara sa-l intreb. "Eu plec mult, 4 luni pe an sunt plecat. Nu urc in avion de 10 ani. Merg cu sofer pe distante lungi", se destainuie Burcea. "Dar de ce nu mai urcati in avion?", il intreb surprinsa. O aterizare neplacuta, dupa un zbor din Budapesta, l-a convins sa nu ma urce niciodata in avion. De atunci, masina este principalul mijloc de transport in deplasarile in strainatate. Iar ca sa ajunga in America, a calatorit cu vaporul, chiar daca a durat 7 zile pana sa ajunga la destinatie.

Ajungem si noi la prima destinatie cu Mercedes-Benz-ul Clasa V, nu in America chiar daca ne-am dori, la agentia Paralela 45 de pe Batistei. Inainte sa intram, dl. Burcea imi arata un abtibild lipit pe usa despre noua campanie "Nu vindem vacanta la 1 euro". Isi saluta angajatii ca un prieten de ani de zile si trece mandru intre ele pentru o serie de poze.

"Aici e trafic foarte mare, ar trebui sa intre cel putin 50-60 de persoane pe zi, iar intr-o zi proasta 20", explica antreprenorul plasarea agentiei in Piata Universitatii. Astfel, din 100 de persoane care intra intr-o agentie 10 cumpara o vacanta. "Anul acesta trimit in Antalya 12.000 de oameni si 1.000 si ceva in Bodrum. In Grecia, 15.000-18.000. Grecia se mentine pe primul loc. In Antalya merg numai la 5 stele, in Grecia merg de la o stea pana la 5 stele, pe toata plaja de bani: de la 100 de euro pe saptamana la 1.000 de euro", continua antreprenorul sa explice in timp ce ne indreptam spre biroul nostru mobil, Mercedes-Benz Clasa V.

Cum plimbarea continua prin centrul orasului, discutia atinge un punct sensibil pentru business-urile din turism: Bucurestiul, pe harta destinatiilor in Europa. "Eu cred ca este o destinatie care nu e promovata, dar e o destinatie buna pentru ca are hoteluri care nu sunt scumpe. In general, Bucurestiul este placut pentru Centrul Vechi, care face impresie si ii lasa masca pe straini. Si Palatul Parlamentului face impresie, daca e bine prezentat. E frumos, nu e frumos, tot ce a facut Ceausescu prezentam", sustine Alin Burcea.

Dar cine viziteaza Bucurestiul? Multi pensionari, spune antreprenorul, pentru ca au mult timp liber. Dintre ei, multi turisti vin din Rusia si Germania. "Strainii, cand ies la pensie, abia atunci incep sa calatoreasca. In Romania, cand iesi la pensie, te duci acasa si iti pregatesti mormantul, ca nu mai da nimeni doi bani pe tine. De exempu, in Israel poti sa strangi bani din tinerete pentru a calatori la pensie. In ultimii 20 de ani de viata calatoresc in disperare. Si americanii la fel. Sunt in varsta, dar toti sportivi. E o diferenta de abordare. Balcanicii mananca mult si sunt bolnavi, americanii, in special intelectualii, fac sport", spune Burcea cu parere de rau.

Desi sunt impresionati de Bucuresti, turistii straini adusi de Paralela 45 vin de fapt pentru circuite in tara. "Noi nu prea facem city break-uri in Bucuresti. Nu prea exista grupuri care sa nu fie cazate in Bucuresti, dar ei vin in sejururi si stau maximum doua zile aici", vine imediat explicatia antreprenorului. Motivul? Incoming-ul nu este "mare business" pentru agentiile din Romania si asta pentru ca Romania nu are brand de tara, sustine Burcea.

Incoming-ul, "Cenusareasa" turismului romanesc

"De ce eu ca agentie sa aduc turisti? Ma duc pe la targuri, ma zbat, fac site-uri, fac brosuri, ma costa cazarea, transprtul, trebuie sa am si o motivatie materiala. Altfel fac o firma de outgoing si vand plecari in Turcia si Grecia. Partea de incoming este Cenusareasa turismului romanesc. Romania, nu ca are brand prost, nu are brand. Asta e realitatea, nu are brand. Daca avea brand prost, inseamna ca avea ceva. Ei, nici macar brandul ala nu-l are. Cand spui Italia, spui Napoli, mafia. Cand spui Austria, spui snitzel, schi, Viena, si cand spui Romania nu spui nimic", spune revoltat Alin Burcea.

"Si Dracula?", il intreb surprinsa, mai ales ca mitul construit in jurul vampirului din Carpati e ceea ce stiu cel mai bine strainii despre Romania. "Care Dracula? Dracula este un proiect care a fost abandonat cu brio. Dracula nu este un produs foarte promovat. Am incercat si apoi au sarit diversi intelectuali ca nu reprezinta Romania. Vin turisti, dar cu 30-40 de grupuri pe an nu se face primavara. Pai noi cu Dracula trebuia sa avem 3.000 de grupuri pe an", continua si mai revoltat proprietarul Paralela 45.

Revoltarea pare justificata in conditiile in care incoming-ul reprezinta doar 2%-3% din business-ul Paralela 45. Unde mai pui ca in tara doar 25 din 1.500 de agentii de turism fac si incoming, asta desi Romania "are multe de aratat", dupa cum sustine Alin Burcea.

Ajungem la ultima noastra destinatie, agentia Paralela 45 din zona Floreasca, unde revolta de mai devreme este inlocuita de un zambet larg. Dl. Burcea se intalneste cu angajatele sale si incepe sa glumeasca cu ele in timp ce se pregateste pentru o serie de poze. In scurt timp ne luam la revedere si mergem langa, intr-un magazin Chicco, al doilea business al antreprenorului din turism. Aici, acelasi joc, glumeste cu angajatele si spune mandru ca lucreaza cu ele de mai bine de 10 ani.

"Chicco e tot firma noastra, dar aici sotia este sefa mea. Eu sunt director tehnic", ne spune Burcea. Cei doi soti au 10 magazine si un depozit Chicco in tara, care anul trecut le-a adus afaceri de 5 milioane de euro. Pe langa acestea, Alin Burcea se ocupa si de un proiect rezidential pe lacul Snagov, unde sunt in constructie trei blocuri cu 75 de apartamente. Un antreprenor dinamic, implicat in trei afaceri diferite, imi spun in gand, asa cum intuiam la inceput. Iar confirmarea vine imediat, fara sa intreb: "avem aceasta investitie in curs, dar in doi ani, cand fiica pleaca la master, plec si eu 3-4 luni in America. Drumul pana in America este spectaculos cu vaporul. Vreau sa ajung si in America de Sud, sa dau o tura de o luna jumatate".

Fotografiile au fost realizate de MIRCEA DRAGOS