11 Iunie 2020

Romeo Vasilache, Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii: 15 cooperative de tipul Carrefour Vărăști, în următorii 4-5 ani de zile



Fundația Pentru Dezvoltarea Agriculturii (FDA) își propune să contribuie la organizarea a 15 cooperative de tipul Cooperativei Agricole Carrefour Vărăști în următorii 4-5 ani de zile, a declarat Romeo Vasilache, director executiv, în cadrul unui eveniment wall-street.ro.

Acestea se vor dezvolta în 15 locații diferite, concentrate pe sectorul legumicol.

”Vom încerca să ducem expertiza de care este nevoie în respectivele comunități, vom încerca să gasim oamenii potriviți. Vom merge acolo unde vom găsi deschidere”, a declarat Vasilache.

Asocierea fermierilor în vederea vânzării poate fi o soluție pentru micii producători, în contextul în care în România există foarte mulți fermieri mici care se luptă pentru accesul în piață, a declarat Romeo Vasilache, Director Executiv Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii, în cadrul conferinței ”Agricultura Viitorului: Tehnologii și soluții noi, alimentație mai sănătoasă”.

Este vorba despre o asociere considerată ca fiind prioritară și la nivelul autorităților, arată acesta, mai ales că specificul rural este reprezentat de fermieri care dețin suprafețe relativ mici de pământ.

Accesul la piața de tip retail este și mai dificil, datorită faptului că nu există același tip de produs, iar calitatea și cantitățile diferă, la fel ca sincronizarea sau transportul, a explicat Romeo Vasilache, Director Executiv Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii, în cadrul conferinței organizate de wall-street.ro.

Care sunt beneficiile asocierii între fermieri

”Toate acestea sunt criterii care intră în calcul când vrei să intri pe o piață de retail”, spune acesta. Astfel, asocierea fermierilor presupune dezvoltarea unei entități care să poată să facă lucrul acesta, presupune încredere în membrii respectivi, sincronizare, planificare.

Pentru că fenomenul de asociere este destul de greu de produs în mod natural, Vasilache este de părere că este utilă și importantă o intervenție structurată, strategică, care să faciliteze asocierea fermierilor mici.

Ce îi trage înapoi pe micii producători locali

Directorul executiv al Fundației pentru Dezvoltarea Agriculturii spune că încrederea și aspectul tehnic sunt cele care stau în calea asocierii între fermieri, ceea ce înseamnă că este nevoie de facilitare, de discuție și de reconstrucția încrederii.

”Factorul de încredere reprezintă un element important care nesecită reconstrucție. Probabil vine din istoria noastră nu prea îndepărtată în care asocierea a fost forțată”, explică sursa citată.

Citește și: Arion, ProAgro: La începutul anului viitor vom simți cu adevărat efectele crizei

Apoi există un aspect tehnic și legat de cunoștințe, pentru că ”una e să administrezi o fermă mică și alta este să discuți despre o asociație”.

În acest caz este vorba despre guvernare, despre un consiliu director, sunt chestiuni juridice sau fiscale, lucruri care depășesc nivelul fermierilor mici.

Romeo Vasilache, Director Executiv Fundația pentru Dezvoltarea Agriculturii

Câștigul în afaceri este un alt element care trebuie luat în calcul, adaugă Romeo Vasilache. ”Dacă asocierea se produce la nivelul la care se află fermierii acum și rămân la nivelul actual de producție, pentru o bună parte din ei asocierea va fi mai degrabă un cost și nu un beneficiu”, a completat acesta.

Ca urmare, la pachet cu asocierea, care le va aduce deschidere în piață, o să vină și creșterea productivității, a calității, dar și schimbări în tehnologie.

Romeo Vasilache asociează situația cu un puzzle, unde ”trebuie să ai mai multe elemente pe masă dacă vrei să vezi o imagine completă”.

Vezi și: Ministrul Agriculturii promite despăgubiri pentru fermierii români afectați de secetă, bani virați la finalul lunii iulie

Acesta consideră că este posibil să se relizeze o asociere într-un termen relativ scurt. ”Din experiențele din anii trecuți, în 3 ani și jumătate putem ajunge cu un grup de fermieri într-o zonă în care ei sunt capabili să se administreze, să se dezvolte și să observe progres”.

”Provocarea este să extindem modelele în cât mai multe locații în așa fel încât schimbarea să devină vizibilă la nivelul sectorului, iar modelul dezvoltat de Carrefour este unul din ele”, a conchis acesta.

Conferința ”Agricultura Viitorului: Tehnologii și soluții noi, alimentație mai sănătoasă” are ca direcție strategică abordarea subiectelor fierbinți din sectorul agricol, a temelor de interes atât pentru micul fermier, cât și pentru giganții din industrie. Evenimentul este susținut de CEC Bank, Carrefour România și Jidvei.



Citeste si