Stabilirea pretului corect cand vrem sa vindem o masina second-hand este cel mai greu lucru pentru ca vrem sa obtinem cat mai mult, insa cumparatorul ar vrea sa dea cat mai putin si intai va vedea ofertele cele mai ieftine.

Dupa trei ani daca masina s-a depreciat doar cu 40% inseamna ca am obtinut un pret bun pe ea, iar daca valoarea de piata a fost cu 60% mai mica atunci am obtinut foarte putin pe autoturism. O masina in primul an se depreciaza cel mai mult, intre 15-30%. Valoarea scade cu 10-15% pe an, astfel ca multe masini pot ajunge in trei ani sa valoreze jumatate fata de momentul cumpararii, considera Autovit.ro.

"In fiecare an peste 200.000 de masini second-hand isi schimba proprietarul in Romania, iar cum rezulta si din analiza anunturilor postate pe Autovit.ro, peste jumatate dintre ele sunt scoase la vanzare cu preturi de sub 5.000 de euro. Asadar, orice suma conteaza, iar stabilirea unui pret corect este esentiala", spune Mihai Cune, Business Manager Autovit.ro.

Scaderea valorii continua, iar dupa 6-7 ani masina valoreaza in medie de peste trei ori mai putin decat cand era noua. La o masina mai veche de 10 ani, care ajunge sa fie la un pret de 5-6 ori mai mic decat la prima achizitie, variatia de pret fata de modelele similare este mica, iar pentru client diferenta este facuta de starea tehnica. La o masina de volum de 13-15 ani vechime, care valoreaza cam 2.000 de euro, valoarea scade anual cam cu 150-200 euro.

Procentele ratei de depreciere variaza in functie de multi factori. Scade mai putin valoarea modelelor care se vand bine: masini de volum in stare foarte buna, SUV-uri de oras, masini premium germane de doar cativa ani vechime, iar la polul opus scaderile sunt abrupte la limuzinele premium, la masini de nisa vechi pentru care piesele se gasesc greu, dar si la marci care au suferit la partea de imagine sau au un renume negativ pe partea de fiabilitate.

Conteaza foarte mult si rulajul: daca o valoare de 10.000-15.000 km pe an este normala, rata deprecierii va fi mare in cazul in care se depasesc 25.000 - 30.000 km sau mai mult, caz des intalnit la masinile de companie. "Depunctate" la revanzare sunt si masinile care au fost folosite la taximetrie, multe putand avea usor peste 300.000 km in cinci ani. Un factor important este si numarul de proprietari pe care l-a avut masina. Daca, spre exemplu, in sase-sapte ani a schimbat trei-patru proprietari este posibil sa fi existat probleme la autoturism sau sa varieze modul in care a fost ingrijit.

Si combustibilul are un rol important. In general, masinile diesel isi pastreaza mai bine valoarea dupa cativa ani, fiindca in medie consumul este mai mic decat la cele cu benzina si asta se simte in costuri. Insa lucrurile s-au mai schimbat in ultimii ani fiindca motoarele pe benzina sunt tot mai economice. In plus, la nivel european tot mai multe tari penalizeaza autovehiculele pe motorina si vin cu cresteri de taxe sau cu interdictii, astfel ca preturile acestor masini vor fi putea scadea semnificativ. Sunt dezavantajate masinile in culori neobisnuite “tipatoare”, mai ales daca este vorba de masini de volum, sumele pierdute de proprietar putand fi si de cateva mii de euro. Clientii vor in general culori obisnuite, nu verde deschis, nu portocaliu, nu roz. Aceste masini se depreciaza mai puternic. In plus, dezavantajate sunt si cele care au fost "tunate" semnificativ fiindca sunt mici sanse ca un potential client sa aiba aceleasi gusturi cu vanzatorul care a facut numeroase modificari si a pus o multime de accesorii pe masina.

Cum stabilim pretul corect

Cel mai bun punct de pornire pentru a stabili un pret realist este verificarea starii pietei, iar asta presupune cautarea de anunturi pentru masini similare pe site-uri auto si observarea preturilor cerute de ceilalti vanzatori. Daca pentru o masina de volum dintr-un anumit an si aceeasi motorizare, vanzatorii vin cu preturi intre 5.000 si 6.000 de euro, ar trebui luata ca punct de pornire valoarea de la mijloc (5.500 euro) si apoi se vor face ajustari in functie de anumite dotari speciale ale vehiculului. Pretul va fi peste medie daca numarul de kilometri este mic, iar masina este in stare foarte buna.

Dotarile sunt esentiale si, de exemplu, daca lipsesc lucruri elementare precum aerul conditionat sau inchidereaa centralizata, pretul ar trebui sa fie catre limita inferioara a intervalului. Pe de alta parte, daca masina are navigatie pe bord, jante din aliaj, scaune incalzite sau senzori de parcare, pretul ar trebui sa se situeze spre limita superioara. La masinile mai scumpe alte dotari pot ridica pretul, cum ar fi tapiteria de piele, trapa sau farurile cu xenon. Cert este ca cel care pune un anunt trebuie sa listeze acolo cat mai multe dintre dotarile masinii, fie ca e vorba de cruise-control, senzori de ploaie, alarma sau ESP.

Pretul poate urca si daca proprietarul a pus pe masina echipamente aftermarket, precum un sistem audio performant si conteaza si daca anvelopele sunt noi. Totusi, in general dotarile nu pot schimba mult pretul final, ci doar de ordinul detaliului (100-200 euro).
Ajuta si daca vanzatorul poate dovedi cu acte ca a innoit piese esentiale ale masinii. Un plus este si daca in interior nu miroase a tigara si nu sunt pete de grasime sau de cafea pe scaune. Cert e ca daca masina miroase a tigara si este murdara, depunctarea este severa (cateva sute de euro).

Marje de pret

Vanzatorul trebuie sa-si ia o marja de negociere in stabilirea pretului autoturismului care, in general, la un model de volum, este de 500-1.000 euro. La o masina mai scumpa, marja poate fi de 1.500-2.000 euro. Daca trec mai multe saptamani si vanzatorul nu reuseste sa vanda autovehiculul, este clar ca pretul este prea mare si trebuie ajustat pentru a atrage cumparatori. Pretul este influentat si de timbrul de mediu: daca trebuie achitat, cumparatorul va insista ca suma sa fie mai mica pentru a compensa plata timbrului, suma nefiind una neglijabila (cel mai adesea intre 500 si 1.000 de euro pentru o masina de volum).

Cei care detin masini de nisa, precum decapotabile, modele sport sau monovolume ar trebui sa fie mai rabdatori: masinile de volum precum Opel Astra, Volkswagen Golf sau Ford Fiesta se vand mai repede, cele de nisa isi gasesc mai greu cumparator, iar proprietarul trebuie sa fie dispus sa astepte mai mult sau sa coboare pretul pentru a facilita vanzarea. O sursa de informare poate fi si un dealer care face buy-back si trade-in, insa pretul oferit de acesta va fi probabil cu 15-20% mai mic decat cel pe care l-ar plati un client persoana fizica multumit de cum arata masina, dar veti salva timp si dureri de cap. In plus, puteti beneficia de o oferta buna pentru urmatoarea masina.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri