Transportatorii romani si-ar putea recupera peste 10% din pretul platit pentru un camion nou in perioada 1997-2011 printr-un proces in Germania impotriva cartelului care a crescut artificial preturile vehiculelor timp de 14 ani, a declarat Alex Petrasincu, reprezentant al casei de avocatura Hausfeld.

DAF, Daimler, Iveco, Scania, MAN, Volvo/Renault si Scania, branduri care produc noua din zece camioanele de tonaj mediu si greu din Europa, au facut parte timp de 14 ani dintr-un cartel, care a amanat adoptarea unor tehnologii noi pentru reducerea consumului de carburant si a emisiilor, tinand in acelasi timp preturile la un nivel ridicat.

Marcile auto au fost amendate cu o suma totala de 2,6 miliarde de euro, cu exceptia Scania care a primit o amenda de aproape 900 de milioane de euro si a lui MAN care a primit o amenda de 1,2 miliarde de euro.

"Situatia din punct de vedere legal este diferita de la tara la tara. Ideal ar fi sa nu se ajunga la un proces, insa producatorii de camioane nu vor sa ajunga la o intelegere cu clientii lor. Putem merge cu actiunea in instanta in Romania si de asemenea putem merge si in tara de unde provin camioanele. Insa, le recomandam clientilor din Romania sa mearga in instanta in Germania, pentru ca au mai multe sanse de a-si recupera daunele", a precizat Alex Petrasincu.

Avocatul considera ca in Romania exista riscul ca actiunile in instanta sa se prescrie si astfel sa nu se poate recupera daunele. De asemenea, nici procese in Olanda sau Anglia nu ar avea succes, intrucat romanilor li s-ar putea aplica legea din Romania. Nici in Franta sau in Suedia nu exista experienta pe zona de cartel, asa ca Germania ramane cea mai buna alegere pentru un astfel de proces.

"In Romania, decizia CE se aplica din 2007. Noi vom demostra ca clientii din Romania au fost afectati si inainte de intrarea in UE, ca piata a fost afectata si in 2005-2006 de cartele. Campul de lupta in acest proces va fi stabilirea pretului practicat de catre cartel. Instanta din Germania a stabilit ca un cartel duce automat la cresteri de preturi. Noi trebuie sa stabilim cat de mare a fost pretul. De obicei, un cartel poate duce la cresterea preturilor cu 10-15%. Valoarea daunelor ar fi undeva la 10% din valoarea camioanelor sau a ratelor platite. Cartelul a afectat preturile doar pentru clientii finali, nu pentru companiile de leasing", a subliniat avocatul casei Hausfeld.

Cartelul a creat un efect de umbrela care a crescut preturile in toata piata

"Noi vom incerca sa demonstram ca efectele preturilor de dupa cartel s-au mentinut in piata si la un an dupa acesta. Instantele din Germania au demonstrat ca exista un efect de umbrela dupa un cartel. Odata ce ai multi membri intr-un cartel, pretul va creste pentru intreaga piata. De exemplu, chiar daca Ford Trucks nu a facut parte din cartel, el a stabilit pretul in functie de ceilalti producatori. Deci nu veti merge sa cereti bani la Ford, dar puteti cere la membrii care au facut parte din cartel", a adaugat Alex Petrasincu.

Firmele cu peste 2.000 de camioane pot merge singure la un proces in Germania sa isi recupereze banii, iar suma estimata se ridica la 10 milioane de euro.

Pentru firmele care au cumparat mai putine camioane, solutia ar fi compania Financialright care cumpara dreptul de creanta (va primi 30% din suma obtinuta) si merg in instanta cu un numar mare de camioane.

"In acest moment pregatim un prim proces, am strans 100.000 de camioane pe care le vom aduce in fata instantei. Financialright va avea o a doua runda la proces spre finalul anului 2018, iar pana atunci primeste cereri de la transportatori care au cumparat camioane medii si grele intre 2003 si 2016", mai spune avocatul.

Transportatorii romani se vor putea inscrie pe site-ul cartelcamioane.ro. Vor avea nevoie de VIN-ul camioanelor cumparate si de cateva documente.

Sursa foto: welcomia / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri