Curtea Europeana de Justitie a concluzionat recent ca in sectorul transporturilor rutiere, conducatorii auto nu pot efectua la bordul vehiculului lor perioada de repaus saptamanal normala la care au dreptul.

Este alarmant faptul ca, in acest moment cand Regulamentul European nr. 561/2006 este in curs de revizuire la nivel European, iar sectorul transporturilor rutiere se confrunta cu o escaladare a masurilor protectioniste bazate pe interpretari nationale ale prevederilor acestui regulament in Europa de Vest, Curtea Europeana de Justitie intervine si concluzioneaza, dupa 11 ani de la publicarea Regulamentului nr. 561/2006, ca “regulamentul Uniunii care armonizeaza legislatia sociala in domeniul transporturilor rutiere contine in mod evident o interdictie, in privinta conducatorilor auto, de a-si efectua perioada de repaus saptamanal normala la bordul unui vehicul”, spune Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania - UNTRR.

Regulamentul European nr.561/2006 nu contine nicio prevedere formulata in acest sens si este neschimbat din 2006 pana in prezent, iar in tot acest timp a fost interpretat de Comisia Europeana si de TOATE statele membre in sensul acceptarii efectuarii perioadei de repaus saptamanal normale de 45 h in cabina autovehiculelor.

Incepand din anul 2014 - in Franta si Belgia, iar din 2017 - si in Germania s-au adoptat interpretari nationale protectioniste ale Regulamentului nr. 561/2006, prin care se interzice soferilor profesionisti sa isi efectueze odihna saptamanala normala in cabina vehiculelor comerciale de transport.

UNTRR alaturi de numeroase asociatii de transport rutier din UE au protestat impotriva interpretarilor nationale adoptate de aceste State Vest-Europene aratand ca interzicerea odihnei saptamanale normale a soferilor profesionisti in cabina este foarte restrictiva, inadecvata si cu certitudine discriminatorie, deoarece nu se aplica transportatorilor rezidenti in Franta, Belgia sau Germania, care, evident, nu isi petrec perioada de odihna saptamanala in cabina vehiculului, ci acasa.

Citeste si:
Iohannis, reclamat la CNCD dupa afirmatia despre autisti: De condamnat
Klaus Iohannis, reclamat la...

Aceasta masura este in mod clar indreptata impotriva transportatorilor rutieri estici si soferilor straini care opereaza transport rutier international si care prin natura sa, este o activitate cu un caracter mobil ridicat. Mai mult, aceste State Vest-europene solicita soferilor straini sa doarma la hotel, desi este bine cunoscut faptul ca in intreaga UE exista o lipsa acuta de locuri de parcare securizate, care sa poata oferi in acelasi timp si cazare soferilor straini in conditii de siguranta pentru acestia, vehiculele lor si marfa transportata.

Masura de a interzice soferilor profesionisti sa isi efectueze odihna saptamanala normala in cabina nu afecteaza numai operatorii de transport rutier, ci si pe clientii acestora si marfurile de miliarde de euro transportate zilnic in UE. Reamintim numeroasele atacuri impotriva camioanelor romanesti si din alte state estice, petrecute in zone de parcare din vestul UE in ultimii ani.

In fata acestor provocari fara precedent la adresa valorilor fundamentale ale pietei unice UE, precum libera circulatie a serviciilor si a marfurilor, UNTRR considera revoltatoare hotararea Curtii Europene de Justitie, care practic legalizeaza masurile protectioniste ale Europei de vest si discriminarea transportatorilor estici in UE.

UNTRR face un apel la autoritatile romane sa apere interesele transportatorilor rutieri romani si valorile pietei unice europene la care Romania a aderat.

Citeste si:
CNCD explica ce trebuie sa faca Iohannis dupa acuzatiile lui Laufer
Seful CNCD explica ce trebuie...

"Solicitam implicarea activa a Ministerului Transporturilor din Romania si a Europarlamentarilor Romani in procesul de revizuire a Regulamentului nr. 561/2006, in sensul clarificarii faptului ca perioada de repaus saptamanal normala de 45 h poate fi efectuata de soferii profesionisti in cabina camioanelor, conform practicii de peste 11 ani din sectorul transporturilor rutiere. Cabinele camioanelor moderne ofera soferilor profesionisti posibilitatea efectuarii perioadei de repaus saptamanal in conditii de siguranta si confort, fapt evidentiat in cea mai recenta publicatie a asociatiei noastre, Brosura UNTRR “Conditii de lucru pentru soferii profesionisti – O perspectiva a firmelor de transport rutier” prezentand cele mai recente informatii privind eficienta, siguranta si confortul la bordul noii generatii de camioane, preluate de la toti cei 7 producatori europeni de camioane", spun reprezentantii UNTRR.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 14.000 membri - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Sursa foto: welcomia / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Eficienta mai mare pentru companiile care respecta egalitatea de gen