Aceasta criza s-a acutizat in ultima perioada, afectand tot mai grav transporturile rutiere, care reprezinta principala ramura contribuitoare la exportul de servicii al Romaniei in 2017, conform datelor Bancii Nationale a Romaniei, iar situatia se va agrava, in conditiile in care, in urmatorii 10 ani 40% din soferii profesionisti din Germania se vor pensiona, iar companiile de transport germane vor atrage soferi profesionisti din statele est-europene. Trebuie avut in vedere ca soferii profesionisti nu vor lucra pana in ultima zi inainte de pensie pentru transport rutier international, ci se vor orienta spre alte tipuri de transport care sa le permita sa ajunga zilnic acasa.

Pentru ca industria romaneasca de transport rutier sa poata continua sa opereze in parametri eficienti, este necesar ca Guvernul si Ministerul Transporturilor sa adopte masuri urgente de solutionare a crizei de soferi profesionisti din Romania.

In ultimii ani, UNTRR a propus autoritatilor romane competente solutii concrete pentru rezolvarea crizei soferilor profesionisti, cum ar fi angajarea soferilor profesionisti din afara UE, prin asigurarea cadrului necesar examinarii in limba engleza a acestora la examenul de competenta profesionala, conditie necesara pentru angajarea legala in Romania.

Este evident ca nu trebuie asteptat ca somajul in Romania sa fie zero pentru a face import selectiv de forta de munca. Alte state membre, precum Polonia, desi inregistreaza un nivel al somajului de 5,7%, Polonia importa forta de munca necesara cantitativ si calitativ pe segmentele pe care nu poate face reconversii - si nu franeaza dezvoltarea economica. Anul trecut, Polonia a inregistrat in economie o forta de munca din afara UE de 1.000.000 de persoane, din care 52.000 numai in sectorul transportului rutier – soferi profesionisti din afara UE.

Ucenicia la locul de munca si...
Citeste si: ANOFM, masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca

Pentru a putea ramane competitivi pe piata europeana, transportatorii romani trebuie sa beneficieze in egala masura cu transportatorii din alte State Membre de prevederile legislatiei europene privind angajarea legala de soferi din afara UE (conform Regulamentului european 1072/2009 - Articolul 5 Certificat de conducator auto). Legislatia europeana permite Statelor Membre organizarea testarii CPC (Certificat de Competenta Profesionala) intr-o limba straina, multe tari din UE au adoptat deja masuri in acest sens, in timp ce Romania organizeaza aceasta examinare numai in limba romana blocand angajarile pentru operatorii de transport.

UNTRR considera ca nu este justificata obligativitatea cunoasterii limbii romane de catre un sofer din afara UE pentru a fi angajat de un transportator roman, pentru ca in Romania sunt angajati cetateni straini din oricare stat membru UE fara a avea obligatia de a cunoaste limba romana, asa cum si cetatenii romani se pot angaja oriunde in UE. Daca pentru acestia comunicarea in limba engleza sau intr-o alta limba straina nu este o problema, atunci nu ar trebui sa fie nici pentru cetatenii extra-comunitari.

O a doua masura propusa de UNTRR Guvernului si Ministerului Transporturilor prevede cresterea angajarii tinerilor ca soferi profesionisti, prin stabilirea varstei minime legale de 18 ani pentru exercitarea acestei profesii in Romania, similar altor State Membre UE.

Conform unui studiu al Comisiei Europene din 2016, 17 State membre (Austria, Cehia, Germania, Danemarca, Estonia, Franta, Grecia, Croatia, Ungaria, Irlanda, Lituania, Olanda, Polonia, Portugalia, Slovenia, Suedia si Marea Britanie) au stabilit deja varsta minima de 18 ani pentru soferii de camioane (categoriile C si CE). Precizam ca Directiva 645/2018 prevede masuri pentru armonizarea transpunerii in Statele Membre UE a varstei minime de 18 ani pentru conducatorii auto transport rutier de marfa (categoriile C si CE).

In ce regiuni si sectoare de...
Citeste si: In ce regiuni si sectoare de activitate sunt oportunitati de angajare

In conditiile crizei de soferi profesionisti din Romania si din UE, consideram ca neaplicarea acestei prevederi si in legislatia romaneasca dezavantajeaza transportatorii romani fata de competitorii lor din celelalte State Membre UE, care pot angaja conducatori auto de la 18 ani (categoriile C si CE) pentru transportul rutier de marfuri national si international.

O a treia masura benefica pentru rezolvarea crizei de soferi profesionisti din Romania este reconversia profesionala prin alocarea de fonduri europene pentru programe de formare a soferilor profesionisti, urmand modelul unor State Membre vecine precum Ungaria. In acest sens, Guvernul maghiar a emis o hotarare privind asigurarea cadrului legal de finantare a formarii profesionale necesare pentru a compensa lipsa acuta de soferi profesionisti cu care se confrunta sectorul transporturilor rutiere, in vederea cresterii competitivitatii firmelor maghiare de transport rutier de marfa si persoane.

Transportatorii romani au nevoie de solutii urgente si eficiente din partea Guvernului si Ministerului Transporturilor la aceasta criza acuta de soferi profesionisti, pentru ca industria romaneasca de transport rutier sa poata continua sa opereze in parametri buni. Ministerul Transporturilor poate promova in scurt timp toate propunerile UNTRR care se inscriu in practica europeana si poate contribui in mod real la solutionarea cat mai urgenta a problemelor de personal semnalate ale sectorului.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) trage un semnal de alarma catre clasa politica din Romania ca la 100 de ani de la Marea Unire, tara noastra inregistreaza un deficit grav de forta de munca, dupa ce in ultimii 15 ani peste 5 milioane de romani au plecat in strainatate, iar, anual, peste 200.000 de romani parasesc tara pentru a lucra in strainatate.

Studiu EY: Efervescenta...
Citeste si: Cluj vs Bucuresti: Principalele diferente si ritmul de dezvoltare

UNTRR solicita masuri urgente pentru rezolvarea crizei soferilor profesionisti, intrucat se franeaza dezvoltarea industriei transporturilor rutiere din Romania. Daca nu se vor aduce soferi non-UE care sa lucreze in Romania, firmele isi vor muta sediile in Europa Centrala si de Vest.

Lipsa oricaror masuri imediate care sa permita firmelor de transport rutier din Romania sa angajeze soferi straini, constituie un sabotaj economic al industriei transporturilor rutiere din Romania!

Romania si fiecare industrie din Romania se afla intr-o competitie directa cu celelalte state din UE si cu industriile similare din alte tari! Pentru a ne mentine competitivitatea si locul in lume, trebuie ca autoritatile si mediul economic sa lucreze impreuna!

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 16.000 de firme inscrise - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Sursa foto: welcomia / Shutterstock