Activitatea logistica s-a dezvoltat mult in ultimii ani, in Romania, insa forta de munca locala nu a reusit sa tina pasul cu aceasta dezvoltare. Iar ofertele din strainatate nu usureaza situatia, soferii romani fiind tentanti cu salarii mult mai bune decat in tara. Astfel, s-a ajuns ca in prezent transportatorii romani sa fie in situatia in care nu gasesc soferi atestati si sa nu isi poata onora contractele. Solutia pare sa vina de departe, adica de la angajatii non-UE.

De la anul am putea intalni filipinezi sau nepalezi nu doar pe santiere, in hoteluri sau in restaurante, ci si in spatele volanului unui camion in conditiile in care transportatorii romani spun ca se confrunta cu o criza acuta de conducatori auto profesionisti. Radu Dinescu, secretarul general al Uniunii Transportatorilor (UNTRR).

El a aratat ca Romania are un deficit de 45.000 de someri.

Potrivit acestuia, in tara in care circa 305.000 de oameni au atestate de conducatori auto profesionisti, lipsesc circa 45.000 de soferi pentru camione si TIR-uri. Si asta, deoarece multi au plecat din tara si lucreaza pentru firme din statele din Vestul Europei.

"Pozitiile de soferi se inchid foarte greu"

Specialistii in recrutare arata ca pentru se munceste din greu pentru a identifica oamenii potriviti pentru posturile de soferi si chiar si tot stau mult timp cu pozitiile descoperite.

Citeste si:
Sondaj: 4 din 10 romani se uita in telefon cand traverseaza strada
Sondaj: 4 din 10 romani se...

"Pozitiile de sofer se inchid foarte greu, pentru ca exista o lipsa acuta de soferi pe piata. Nu este chiar atat de usor, vorbim in general de soferi atestati, care conduc masini mari. Avem o multime de romani soferi pe tir, care fac transporturi afara, doar ca activitatea pe aceasta zona logistica a crescut foarte mult in ultimii ani, iar piata fortei de munca nu putem spune ca a putut sa sustina aceasta crestere pe zona de transport de marfa", a declarat pentru wall-street.ro Sorina Donisa, sefa companiei de recutare APT.

Astfel, ea considera ca in contextul acestui deficit, companiile locale vor fi in situatia de a apela la forta de munca non-UE.

Este foarte probabil ca din cauza acestei lipse, diverse companii sa apeleze la forta de munca non-UE

Afara, munca bine platita, dar departe de familie

In Romania salariile soferilor incep de la 2.500 de lei peste care se adauga o serie de diurne. Insa sunt mult mai mici comparativ cu ofertele din strainatate.

Citeste si:
Salariul mediu al romanilor se apropie de 3.200 de lei
INS: Salariul mediu a urmat...

"Nu reusim sa gasim soferi, soferii profesionisti sunt plecati pe comuniune, prefera joburile de acolo, pentru ca sunt mai bine platite. Posturile sunt mai bine platite, in detrimentul lipsei de acasa. Si ulterior, dupa multi ani se reintorc si isi doresc sa lucreze in tara, pentru ca banii nu ii mai satisfac, caci au probleme din cauza lipsei indelungate de acasa", a declarat pentru wall-street.ro sefa departamentului de HR a unei companii de transport din Romania.

Acolo castiga undeva la 3.000 – 4.000 de euro, dar vin acasa o data la trei sau sase luni

"Vin in tara, stau cateva luni, insa nu vor nimic stabil, pentru ca se gandesc sa plece din nou. Asa ca apelam la servicii externalizate, iar uneori, unde nu reusim sa acoperim, refuzam contracte. Cererea este destul de mare, spre fericirea noastra, dar avem nevoie de oameni", a mai spus aceasta.

Ramanem fara angajati calificati

Ea a adaugat ca dificultatea angajarii soferilor vine si din cauza birocratiei si costurilor mari.

Citeste si:
Legea RCA ar putea conduce la falimentul industriei de transport
UNTRR: Decizia Guvernului de...

"Nici angajatorii nu pot incadra pe oricare ucenic, chiar daca se pricepe, eu nu pot sa-l iau in calcul. In cazul soferilor, legislatia este destul de apriga, iar la angajare ne sunt solicitate o multime de documente, pentru ca ei sunt controlati de RRA si altii. Le trebuie atestate de transport de marfa, avizari speciale de la Ministerul Transporturilor, vize anuale. Vorbim de birocratie si de faptul ca toate acestea costa mult", a adaugat sefa departamentului de HR a unei companii de transport din Romania.

Nu doar in zona soferilor, tot ce inseamna muncitor calificat in Romania este pe cale de disparitie in Romania.

Si aceasta a precizat ca o solutie pentru acest deficit pot fi angajatii din afara Uniunii Europene.

Sursa foto: Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Cariere »




Ascultă primul podcast de FinTech și digital banking din piață.

Citeste si
Noua domenii pe care sa le iei in calcul, daca iti cauti job in 2020