Modul în care lucrăm în echipă și colaborăm cu clienții a fost schimbat de modelele de lucru de acasă sau hibrid. Această schimbare s-a resimțit atât la nivelul companiilor mici, cât și a celor mari, multe dintre ele neavând procese care să acopere această nevoie. Una dintre principalele dificultăți cu care companiile încă se confruntă este găsirea unor metode noi și eficiente de a organiza sesiuni de brainstorming și de a colecta feedback de la clienți.

Idea Morph este un tool care poate rezolva această nevoie și poate aduce o mulțime de avantaje companiilor care îl folosesc. Idea Morph nu este doar o aplicație, ci și un proces de generare de idei rapid și simplu, de oriunde și oricând. Noutatea absolută este procesul ghidat și automat care ajută cu organizarea și buna desfășurare a generării de idei. Astfel, oricine poate să devină creativ și să contribuie cu soluții la actualele provocări.

Idea Morph este util atât pentru echipele interne care vor să colaboreze mai eficient, dar și pentru companiile care vor să implice clienții în jocul co-creării campaniilor, produselor sau chiar a funcționalităților noi.

Co-crearea și importanța ei

Deși co-crearea poate părea un concept complex, în realitate, este destul de simplă. Este vorba despre o colaborare strânsă, fie în cadrul echipei, fie cu potențiali clienți și utilizatori, pentru a genera cât mai multe idei și concepte posibile. Co-crearea este crucială pentru adoptarea unui sistem de lucru modern, unde munca în echipă și inovația deschisă capătă o importanță tot mai mare.

Tradițional, generarea de idei se face prin întâlniri de brainstorming unde echipa se adună pentru a explora și a dezbate diverse direcții. În echipe mici sau în grupuri cu o dinamică puternică, aceste sesiuni pot fi foarte productive. Când fiecare membru este implicat activ, îi respectă și ascultă pe ceilalți, chiar și fără un proces structurat, brainstormingul poate avea succes.

Totuși, există și momente când sesiunile de brainstorming se transformă în întâlniri lungi și neconcludente, fără a genera idei valoroase sau chiar afectând armonia echipei. Succesul acestor sesiuni depinde de o colaborare eficientă și de respectarea unui proces creativ bine definit, care să prevină orice blocaje. Adesea, ineficiența brainstormingului este cauzată de absența unui proces clar organizat pentru generarea și dezbaterea ideilor.

Co-crearea și generarea de idei, în pași simpli

Ar fi ideal dacă inspirația și creativitatea ar veni din senin, chiar atunci când e nevoie de ele. Dar, în majoritatea situațiilor, creativitatea are nevoie de un proces anume. Iar acest proces are câțiva pași care dau rezultate de fiecare dată:

1. Înțelegerea problemei

Atunci când problema și implicațiile sale sunt foarte bine înțelese, cresc și șansele de a genera idei noi și relevante.

2. Inspirația

Ideile vin explorând concepte, combinând soluții din industria proprie sau din alte industrii, analizând ce și cum au făcut alții, urmărind trendurile și tendințele, precum și limitările actuale.

3. Generarea individuală de idei

Creativitatea este un proces personal și fiecare persoană are metode diferite prin care își stimulează gândirea, fie că este vorba de plimbări, activități relaxante sau brainstorming individual și schițe. Pentru un proces creativ de succes, oamenii au nevoie de timp în care să își lase creierul să așeze informațiile, să le decanteze și din ele să formeze conexiuni și idei noi.

4. Alegerea celor mai bune idei

Numeroasele idei generate de un proces bine structurat au nevoie să fie restrânse la doar câteva dintre cele mai bune. Pentru a da șanse egale tuturor ideilor și a înlătura subiectivitatea, este recomandat să fie supuse unui sistem de votare anonim.

5. Dezvoltarea conceptelor

Ideile selectate sunt combinate și rafinate în concepte detaliate, pregătite pentru implementare.

Idea Morph oferă cadrul ideal pentru co-creare. Fiecare participant poate să înțeleagă pe deplin provocarea și să genereze idei valoroase în timpul său. În Idea Morph, proiectele vin cu resurse selectate atent pentru a stimula creativitatea tuturor, dar și cu exerciții de ideație care aduc schimbări de perspectivă și cresc ingeniozitatea participanților. Probabil cel mai eficient lucru din punct de vedere creativ este că totul se desfășoară asincron. Nu este nevoie de call-uri sau întâlniri online, iar întregul proces devine accesibil pentru orice membru al echipei, indiferent de locația în care se află.

Avantajele co-creării

În momentul în care mai multe persoane participă la generarea de soluții, diversitatea și calitatea ideilor cresc semnificativ. De asemenea, implicarea clienților în procesul de co-creare poate aduce perspective valoroase direct de la utilizatorii finali.
Să luăm exemplul unei soluții pentru un produs nou. În acest caz, este bine să fie implicate în proces cât mai multe persoane care au o relație directă cu clientul și, desigur, colegi care vor lucra la implementarea produsului. O astfel de abordare aduce buy-in încă de la început deoarece atunci când sunt implicați încă de la început în procesul de gândire și ideație al produsului, vor simți un alt nivel de responsabilitate și loialitate.

Idea Morph, grație faptului că este un proces asincron și un tool digital, poate fi folosit de orice coleg sau potențial consumator (potențial client al companiei sau cumpărător al produsului), de oriunde ar fi, la orice oră își dorește. În plus, pot participa chiar sute de persoane, procesul nefiind condiționat de număr, săli disponibile sau ore potrivite pentru toți participanții.

Iar când vine vorba despre șansele de reușită ale unui produs, ei bine, invitarea clienților în procesul de co-creare este extrem de valoroasă. Ei generează idei de la “firul ierbii”, pentru nevoile reale, nevoi pe care ei știu foarte bine că le au. La final, din sute de nevoi și idei descoperite, mulțumită sistemului de votare, ai o listă incontestabilă de preferințe, dorințe și așteptări ale actualilor și potențialilor clienți.

Implementarea procesului de co-creare

Primul și cel mai important pas este să începi. Și, desigur, ca în orice proces nou, este indicat să ai un pic ajutor pentru a te asigura că ai un proces care va da rezultate. Pentru că fără rezultate, acest mod de lucru nu va fi adoptat de echipe. Recomandarea este lucrul cu un facilitator sau cu un proces ghidat, cum este Idea Morph, care replică modul de ghidare al unui facilitator.

Un exemplu concret de proiect de succes cel al unei bănci importante din România care a inițiat un proces de co-creare cu clienții săi, invitând 4000 de participanți. În doar 2 ore de la lansare, 800 dintre ei s-au înscris, iar jumătate dintre aceștia au generat 900 de idei. În două săptămâni, numărul de utilizatori a ajuns la 2300,iar numărul de idei a ajuns la 5000.

Idea Morph este un proiect co-finanțat în cadrul programului „SME Growth Romania - Support for Startups”, încheiat cu fondul Innovation Norway în calitate de operator al programului.

Sursa foto: Idea Morph

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Cariere »



Setari Cookie-uri