Poate să spună mașina pe care o conduci câte ceva despre propriul stil de șofat? Oamenii de știință britanici, mereu gata să se întrebuințeze pentru a răspunde la întrebările arzătoare ale comunității, au aflat că există o corelație între producătorul mașinii tale și riscurile pe care ți le asumi pe stradă. Cu alte cuvinte, un șofer de BMW, Porsche sau Subaru este mai predispus să provoace un accident din cauza șofatului agresiv decât unul care se află la volanul unui Hyundai. Avem și motivele.

În cadrul unui studiu în care au fost analizate datele din mai bine de 400.000 de accidente auto care s-au produs în Marea Britanie arată că ar exista o legătură între marca de mașină pe care o ai și modul în care conduci, relatează The Guardian. Concret, atunci când printre cauzele principale care au dus la producerea incidentelor rutiere s-au numărat „manevrele riscante sau agresive”, s-a descoperit o diferență mare între mărcile de mașini ale celor vinovați.

Condusul imprudent, care include diverse manevre pedepsite de Codul Rutier cum ar fi trecerea pe roșu, depășirea pe linie dublă continuă, dar și viteza excesivă și ignorarea pietonilor care trec pe zebră, ar fi mai degrabă apanajul șoferilor de BMW, Porsche și Subaru. Realizatorii studiului condus de Alan Tapp, profesor de social marketing al University of the West din Anglia, au luat în calcul variabilele ce țin de vârsta șoferului și starea și tipul drumului înainte de a ajunge la concluzia că marca ar putea avea o legătură cu comportamentul celui de la volan. Studiul, publicat Jurnalul de Social Marketing din Albion a fost, însă, criticat de producători.

BMW Z4 Coupe, o mașină de pe vremea când motto-ul BMW era fără echivoc Freude am Fahren (Sheer Driving Pleasure). Sursă foto: BMW

„Te-ai așteptat ca datele să arate că șoferii sunt agresivi indiferent de sigla de pe botul mașinii în care se află”, a spus Tapp, citat de The Guardian, dar informațiile furnizate de Department for Transport arată că mașinile mărcilor care se laudă cu modele sportive și performante sunt implicate în mai multe acroșaje. Realizatorii studiului s-au legat concret de stilul reclamelor și materialelor publicitare, descriind o strategie de marketing aplicabilă și în cazul BMW și Porsche bazată pe „celebrarea unui stil de condus de tipul «Regele Șoselelor»”.

„Este o chestiune de tipul oul sau găina. Aleg șoferii mai «aventuroși» mașini cu un anumit pedigree sau ar sunt și constructorii de vină pentru marketingul folosit?”, a întrebat retoric Tapp. „Știm că, an de an, anumiți constructori cheltuiesc sute de milioane pe marketing care duce cu gândul la o legătură între produsele lor și condusul sportiv. De asemenea, știm și că design-ul unor modele este pe placul celor care din start își doresc o mașină pe care să o poată forța, cu care să poată merge tare pe șosea”, a adăugat acesta.

Porsche Cayman, sportivă cu motor central bazată pe mecanica lui Boxster. Sursă foto: Porsche

Tapp a spus că nu acuză vreun producător că ar vinde mașini nesigure, deoarece „știm că nimeni nu se abate de la regulamentele de siguranță în vigoare, dar, având acum aceste cifre, se ridică întrebarea dacă nu cumva ar trebui să fim mai atenți și noi, dar și organismele care reglementează reclamele și marketingul, asupra unor strategii care pot prejudicia siguranța rutieră”, a spus profesorul britanic.

Mark Borkowski, expert în marketing citat de aceeași publicație, a spus că producătorii încearcă de zeci de ani să inoculeze clienților ideea unui stil de viață asociat inevitabil cu un anumit tip de mașină. „Experiența de libertate și viteză promovată și în filme precum franciza Fast & Furious nu are legătură cu lumea reală, dar oamenii, în special bărbați, se cred uneori parte a acelor universuri când pășesc în modelele anumitor branduri performante, chiar și când se află într-un ambuteiaj pe bulevard”, a spus acesta.

Subaru Impreza STI de pe vremea când Subaru făcea mașini după care întorceai capul pe stradă. Sursă foto: Subaru

Cum era și de așteptat, producătorii vizați de studiu au răspuns prompt, Subaru de pildă explicând că s-a distanțat de imaginea sportivă pe care și-a construit-o în lumea raliurilor în anii '90-'00, iar acum valorile sale sunt siguranța, fiabilitatea și capacitățile unui vehicul. „SUV-urile noastre actuale sunt concentrate pe nevoile unei familii și ne mândrim că toată gama noastră a primit 5 stele la testele Euro NCAP”, se arată în comunicatul mărcii nipone. Porsche, de asemenea, s-a concentrat pe siguranța pasivă și activă care vine la pachet cu orice model al constructorului din Stuttgart. Pe aceeași linie de discurs au mers și bavarezii de la BMW care au comunicat că „pentru noi, nimic nu este mai important decât siguranța [pentru pasageri]”.

Mike Hawes, CEO al Societății pentru Producători Auto și Comercianți a argumentat că „marketingul din domeniul auto este reglementat strict de Codul din domeniu, iar producătorii se concentrează cel mai tare pe siguranță”. Acesta a adăugat că „acest studiu trebuie privit cu atenție și cu anumite rețineri, deoarece concluziile trase nu iau neapărat în calcul toate variabilele care există în cazul oricărui incident rutier, mai ales că Marea Britanie se bucură de una dintre cele mai sigure rețele rutiere din Europa”.

Sursa foto: Porsche

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri