Tot mai multe mașini electrice care își găsesc clienți pe bătrânul continent sunt importate din China. Dacă în 2023, 19,5% din toate EV-urile comercializate în Europa au fost produse în statul asiatic, anul acesta prognoza Transport & Environment publicată recent sugerează că acest procent va crește vizibil. În contextul acestei evoluții, ancheta Comisiei Europene asupra practicilor incorecte ale Beijingului poate deveni foarte importantă.

În statele din Uniunea Europeană, dar și în unele țări extracomunitare, mașinile chinezești devin tot mai populare. Deși cifrele de vânzări nu sunt, încă, impresionante, producătorii europeni și politicienii sunt sfătuiți să ia măsuri. Tesla a rămas și în primul trimestru din acest an etalonul printre EV-uri, dar această situație s-ar putea schimba odată cu apariția modelelor ieftine din China.

Organizația T&E consideră că, pe termen mediu și lung, nu taxele de import mai mari pentru mașinile chinezești ar fi soluția. În schimb, adevărata metodă pentru a contracara aceste modele este creșterea capacității Europei de a produce baterii, dar și EV-uri cu preț redus. Renault și Citroen se numără printre cei care au făcut pași în această direcție, noile e-C3 și R5 E-Tech Electric având ambele prețuri ce se învârt în jurul a 25.000 euro sau mai puțin.

Evoluția vânzărilor de mașini electrice făcute în China (inclusiv mașini ale producătorilor străini care sunt asamblate acolo). Sursă: captură ecran Transport & Environment

Până acum, europenii au absorbit multe mașini chinezi care nu au aparținut mărcilor chinezești. Majoritatea mașinilor pe baterii făcute în China purtau sigla BMW, Dacia sau Tesla. În timp ce compania lui Elon Musk are o uzină lângă Shanghai, Renault se bucură de niște parteneriate profitabile cu mărci locale, unul dintre aceste legături dând naștere Daciei Spring. BMW, de asemenea, are o fabrică acolo și au venit avertismente că potențiale sancțiuni sau taxe mai mari impuse de UE ar lovi mai tare fix în constructorii vestici cu capacități de producție în China, nu în fabricanții locali.

Conform T&E, în 2024 chinezii cu mărcile lor ar putea avea o cotă de piață de 11% pe segmentul de EV-uri din Europa, un impact totuși redus căci vorbim de toți constructorii strânși împreună. Totuși, cota ar crește la 20% până în 2027, în contextul în care doar BYD vrea să ajungă la 5% din piața europeană de mașini electrice anul viitor.

Dacă sancțiunile vor conține și o taxă de 25% pentru mașinile din China, această măsură ar crește prețul berlinelor și SUV-urilor de lux destul de mult, dar modelele foarte ieftine vor rămâne și în acest scenariu sub prețul de bază al multor rivali europeni. Asta s-ar întâmpla și pentru că, în continuare, chinezii produc baterii mai ieftin decât europenii. Astăzi, China produce celule de baterii cu un preț cu 20% mai mic decât în Europa, dar Renault se numără printre constructorii care vor să reducă treptat acest decalaj.

Sursa foto: BYD UK

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri