Vânzările de bunuri de larg consum (FMCG) din România au crescut, în trimestrul al doilea al acestui an, cu 17,3% în termeni valorici faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform datelor Retail Audit NielsenIQ.

În acelaşi timp, al doilea trimestru al anului a fost marcat şi de o diminuare a scăderii volumelor ce a caracterizat ultimele trimestre (-2% în T2 2023, faţă de -4,6% în T1 2023), cât şi de o domolire a creşterii preţurilor (+19,3% în T2 2023, faţă de +23,1% în T1 2023).

La nivel european, piaţa de FMCG a evoluat similar cu România în ultimele 12 luni. Cu o medie a creşterii valorice europene de +9,2%, volumele au scăzut cu -2,3%, iar preţurile s-au mărit cu +11,5%.

Ungaria, campioana scumpirilor în FMCG

Comparativ cu ţările din estul Europei, România se situează pe locul al 5-lea în termeni de creştere valorică (+18,3%) în ultimele 12 luni, fiind întrecută de Ungaria, cu o creştere de +22,8%, Kazahstan (+22,7%), Serbia (+19,5%) şi Bulgaria (+19,3%).

În trimestrul al doilea al acestui an însă, România, cu o creştere de +17,3%, a fost întrecută doar de 3 ţări: Ucraina (+43,7%), Ungaria (+18,4%) şi Croaţia (+17,6%). Niciuna dintre ţările din zona nu au înregistrat creşteri ale consumului, iar România s-a numărat printre ţările cu cele mai mici pierderi în volum (-2,7%), faţă de Letonia în scădere de -11,2%, Ungaria (-7,1%), sau Slovacia (-5,2%) de exemplu.

Toate macro-categoriile de produse au înregistrat avansuri valorice însemnate în prima jumătate a anului. Cea mai mare creştere a fost a categoriei de produse alimentare (+19,7%), care a reprezentat mai mult de jumătate din totalul coşului de cumpărături din piaţa bunurilor de larg consum din România, urmată de categoria băuturilor non-alcoolice, ce au înregistrat o majorare valorică de 17,5%. Produsele non-alimentare au crescut în valoare cu 16,6%, iar băuturile alcoolice cu doar 12,3%, ca urmare a migrării unei părţi din consum către HoReCa.

Românii au cumpărat mai mult de la discounteri

Mai mult de trei sferturi dintre categoriile de produse au crescut în valoare în primul semestru, în timp ce doar 32% dintre acestea au reuşit să crească şi în volum. Categoriile de top, ce s-au majorat cu mai mult de 10% în valoare, au fost berea, băuturile acidulate, carnea proaspătă, apa, brânza, cafeaua, snacks-urile, ciocolata, biscuiţii dulci, produsele lactate, legumele, pâinea, produsele de menaj şi spirtoasele, însă niciuna dintre acestea nu a crescut şi în volum, excepţie făcând carnea proaspată (+ 6,8% în volum), în timp ce restul categoriilor au stagnat sau au pierdut volume.

Raportul mai menţionează că evoluţia consumatorilor către o atitudine mult mai pragmatică şi calculată de achiziţie s-a reflectat şi în dinamica de creştere a canalelor de retail. Astfel, canalul cu cea mai ridicată creştere în prima jumătate a anului 2023 a fost cel al Discounterilor (+26,3% în valoare), urmat de formatele mici - Mini-marketurile (+22,7%) şi Super-marketuri (16,5%).

Comerţul tradiţional a crescut în valoare cu 15,3%, în timp ce hypermarketurile au înregistrat cea mai lentă creştere, de 13%.

Mai multe vizite la magazin și mai multe produse mărci proprii ale retailerilor

Noutatea celui de-al doilea trimestru al anului constă în modificarea tiparelor de consum din hyper şi super-marketuri: deşi valoarea coşului mediu de cumpărături din hypers a rămas relativ constantă în ciuda inflaţiei (-0,6% faţă de T2 2022), numărul tranzacţiilor s-a mărit cu aproape 10%. În supers, valoarea coşului mediu a crescut cu 9% faţă de aceeaşi perioadă a anului trecut, iar numărul tranzacţiilor a crescut, la rândul său, cu 5,8%. Acest tipar de consum indică tendinţa consumatorilor de a face vizite mai frecvente la magazine, în încercarea de a menţine sub control valoarea coşului de cumpărături.

O altă metoda prin care consumatorii români au făcut faţă inflaţiei este îndreptarea către mărcile proprii ale retailerilor. Trendul ascendent al mărcilor private s-a menţinut şi în T2, când cota lor de piaţă a câştigat încă 0,7 puncte faţă de anul trecut, acest segment reprezentând acum 19,3% din totalul pieţei de larg consum din România. Produsele de tip private label din categoria de produse non-alimentare au înregistrat cea mai impresionantă dinamica în acest trimestru, fiind în creştere cu 2,7 puncte.

Deşi mărcile proprii au continuat să crească în importanţă în România, ne situăm încă sub media europeană, unde acestea reprezintă 32,7% din totalul vânzărilor, dar peste media Europei de Est - de doar 16,2%, precizează sursa citată.

Comerţul online de FMCG monitorizat de NIQ a înregistrat o creştere valorică importantă în cel de-al doilea trimestru al anului, respectiv de 20,4%. Cea mai mare parte a comerţului online monitorizat a fost ocupată de produsele non-alimentare, în creştere cu 25,5%, dar şi de produsele alimentare, în creştere valorică de +14,1%. Băuturile alcoolice au crescut în e-comm cu 25,2%, în timp ce băuturile non-alcoolice au înregistrat un avans de 21,3%. Deşi piața de e-commerce nu mai înregistrase fluctuaţii semnificative de la finalul pandemiei, vârful creşterii valorice a acestei pieţe a fost atins în T2 2023.

"Deoarece preţurile produselor din FMCG continuă să crească şi în al doilea trimestru al acestui an, efectul suprapunându-se deja peste inflaţia începută de anul precedent, la nivel global 15,6% dintre consumatori iau deja în calcul că va trebui să cheltuiască mai mult pe bunurile de larg consum în următoarele 12 luni, în ciuda decelerării inflaţiei, iar 32% dintre consumatorii globali afirmă că au început deja să cumpere mai degrabă de la magazine de tip Discount şi achiziţionează de preferinţă produsele la promoţie", se mai menţionează în comunicat.

Promoțiile, aproape un sfert din totalul vânzărilor

Şi în România promoţiile au început să crească din nou în trimestrul 2 din 2023, ajungând să reprezinte 24% din totalul vânzărilor (+3,9 pp). Toate canalele de comerţ modern au pus pe piaţă mai multe oferte în 2023 decât în anul precedent, însă, cu toate acestea eficienţa promoţiilor a scăzut pentru toate macro-categoriile de produse, cu excepţia băuturilor alcoolice, ale căror promoţii au avut o eficienţă de 77,1% în T2 2023 (faţă de 76,6% în T2 2022).

NIQ este liderul mondial în domeniul informaţiilor despre consumatori, oferind cea mai completă înţelegere a comportamentului de cumpărare şi dezvăluind noi căi de creştere pentru comercianţi şi producători. În 2023, NIQ s-a unit cu GfK, aducând împreună cei doi lideri din industrie cu o acoperire globală fără precedent.

NIQ este o companie din portofoliul Advent International, cu operaţiuni în peste 100 de pieţe, acoperind mai mult de 90% din populaţia lumii.

Sursa foto: Pixabay

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Economie »


Setari Cookie-uri