Uniunea Europeană va introduce, de la mijlocul anului viitor, noile norme de poluare Euro 7 pentru automobile pe benzină și motorină. În ciuda nevoii pentru niște automobile mai puțin poluante și mai eficiente, nevoie creată și de noile legislații, dar și de situația mediului înconjurător, modelele ultimilor ani sunt mai puțin eficiente decât în trecut, o problemă observată la mai mulți constructori mari, scrie Washington Post.

Țările din interiorul Uniunii Europene sunt, din multe puncte de vedere, în avangarda efortului de a curăța sectorul transportului rutier, unul dintre marii poluatori ai planetei. În Statele Unite, transporturile produc cele mai mari cantități de gaze cu efect de seră, contribuind la încălzirea globală. În UE, doar sectorul energiei poluează mai mult decât transporturile care, la rândul lor, sunt responsabile pentru 25% din poluarea care afectează blocul comunitar.

Am vorbit în trecut despre deciziile luate de UE pentru a schimba cursul toxic al mobilității bazate pe combustibili fosili, de la interdicția (aproape) completă asupra comercializării de mașini noi cu ICE, începând cu anul 2035, și până la noile norme Euro 7 de poluare. Impactul acestora din urmă va fi, însă, domolit după lobby-ul intensiv aplicat de marii constructori auto care nu vor să investească miliarde de euro pe o tehnologie care nu va rezista decât un deceniu.

Camionetele sunt feblețea americanilor, alimentate de benzina ieftină

Tot marii producători ar putea să fie acuzați, la o primă vedere, că vând mașini mai puțin eficiente astăzi decât în trecut. Adevărul este, însă, puțin mai complicat. wall-street.ro a pus în context impactul pe care-l au SUV-urile asupra mediului înconjurător și ceea ce este cert este că valul de popularitate pe care s-a cățărat acest segment nu este benefic pentru planetă, deoarece mașinile mari sunt mai puțin eficiente. Cu cât constructori precum Volkswagen, Honda, Mazda sau BMW s-au distanțat de berline și compacte, înlocuindu-le cu SUV-uri și crossovere, cu atât a scăzut eficiența gamei, în medie.

Oficailii oricărei mărci îți vor spune că, de fapt, clienții au cerut un plus de practicalitate și o poziție mai înaltă la volan, de unde și apetența tot mai crescută a acestora pentru SUV-uri. Alții vor spune că pieței i s-a „oferit” acest trend, iar ea l-a înghițit pe nemestecate, dar adevărul este probabil pe la mijloc. Ceea ce este evident este că scăderea eficienței mașinilor noi nu pune într-o lumină bună eforturile de combatere a poluării cu care diverși producători se laudă.

Mașinile noi, mai puțin eficiente în 2022 decât în 2017

Datele culese de EPA (Environmental Protection Agency) în Statele Unite creionează o realitate ciudată: mai mulți producători oferă mașini care sunt, în medie, mai puțin eficiente decât în urmă cu cinci ani. În cazul Mazda, de pildă, gama sa de modele din SUA era cam cu 7% mai puțin eficientă în anul 2022 față de 2017. Când vorbim de „eficiență” ne referim în principal la consumul de combustibil.

Cum spuneam, atât companiile care fac mașini, cât și clienții își doresc SUV-uri și, în cazul Statelor Unite, și camionete. În SUA, cele mai populare vehicule rămân, de ani de zile, pick-up-urile. Cum un SUV este, în medie, mai scump decât o berlină, orice constructor se bucură să ți-l vândă deoarece obține o marjă de profit mai mare. Mark Schirmer, reprezentant al unei companii care realizează analize în domeniul auto, susține că dispariția mașinilor mici afectează „nivelele de eficiență pe care le atinge industria”.

Și europenii stau la coadă după SUV-uri. Acesta este un Audi Q8. Sursă foto: Audi

În State, dispariția unor segmente întregi este aproape șocantă: Ford, de pildă, s-a lăsat păgubaș de ani de zile în lupta cu niponii de la Toyota și Honda și a decis să pensioneze toate hatchback-urile și berlinele. Focus, Fusion, Fiesta și Taurus au dispărut (aproape) peste noapte, iar ultimul mohican este - de dragul tradiției - Ford Mustang, o mașină care se opune eficienței prin însăși ADN-ul său sportiv.

Dar nici japonezii n-au ignorat foamea clienților pentru mașini imense. Honda a tras pe linie moartă micuțul Fit, iar Toyota Yaris nu este nici ea disponibilă peste Ocean, în timp ce General Motors s-a descotorosit de Chevrolet Cruze și legendarul Impala. Ar fi, poate, mai corect să spunem că mai există destule mașini eficiente (frugale cu consumul, adică), dar mulți clienți se înghesuie să cumpere modele care consumă mai mult.

Dacă în prima parte a aniilor '00, prețurile la benzină au crescut accelerat, iar interesul americanului de rând în modele imense a scăzut, galonul de benzină de peste Ocean s-a ieftinit între 2015-2022 și asta i-a readus pe verii lui Uncle Sam la vechea dragoste: mașinile cât un cvartal. În Europa, situația este puțin diferită. În fond, la noi în ogradă, Dacia domină topul vânzărilor și încă n-am consemnat vreo Dacie cu un motor imens și nici restul europenilor nu vor mașini înfometate: cel mai bine vândut model la nivel european este, cel mai probabil, Tesla Model Y, adică un EV. Urmează, apoi, Dacia Sandero care are doar motoare de 999 cmc în gamă (fie Tce 90, fie Eco-G 100 pe benzină/GPL).

Merită, totuși, să facem niște comparații, pe datele americanilor. Cel mai popular model Mazda în SUA este SUV-ul CX-5 care are un consum mediu de 9 l/100 km. Prin comparație, Mazda 3, care s-a vândut de cinci ori mai slab, are un consum mixt de 7,58 l/100km. În mod similar, Chevy Silverado este cel mai popular model al GM, deși consumă 11,7 l/100km cu cel mai mic motor. În schimb, Chevrolet Malibu (un sfert din totalul vânzărilor lui Silverado), are un consum de 7,84 l/100km.

Cu alte cuvinte, atât timp cât benzina este ieftină, protecția mediului cade pe plan secund. Totuși, EV-urile și hibridele pun umărul la creșterea eficienței segmentului auto pe ambele maluri ale Atlanticului, dar procesul este de durată. La noi, unde un litru de benzină costă cam 6,65 lei, graba de a face economie este ceva mai mare. Cum ar fi fost, însă, dacă un litru de benzină costa doar 5,7 lei (cât costă, în urma unui calcul estimativ, în SUA)?

Sursa foto: Tada Images / Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri