Fenomenul de manipulare a kilometrajului masinilor, care a luat amploare in Europa, ar putea fi oprit prin folosirea tehnologiei blockchain din spatele criptomonedei bitcoin, considera Mihai Cune, antreprenorul care a dezvoltat o platforma pentru verificarea istoricului masinilor second-hand.

"Falsificarea kilometrajului este foarte des intalnita in comertul transfrontalier cu vehicule second-hand. In functie de tara, pana la 50% din numarul de tranzactii cu masini second-hand sunt cu km modificati de la cateva mii sau zeci de mii pana la cateva sute de mii de km dati inapoi sau chiar inainte la masinile avariate cu kilometri putini. Acest lucru se datoreaza in principal lipsei de cooperare privind schimbul de informatii cu privire la kilometrajul masinilor intre statele membre U.E.", spune Mihai Cune, fondator si director general al InspectorAuto.ro.

Cum poate fi aplicata tehnologia blockchain la masini

Tehnologia blockchain ar permite descarcarea kilometrajului de la autovehicule si asigurarea acestora intr-o baza de date sigura. Criptografia si descentralizarea specific acestei tehnologii ar oferi utilizatorilor un nivel ridicat de protectie, integritate si control al datelor. Frecventa inregistrarii datelor in sistem poate fi modelata in functie de diferite nevoi, iar informatiile pot fi validate in mod constant cu date GPS daca este nevoie. De asemenea, aceasta tehnologie ar usura certificarea datelor si ar putea fi sustinuta de dezvoltarea conceptului de masini conectate unde datele relevante ale vehiculului pot fi accesate de la distanta.

In prezent, kilometrajul este manipulat cu dispozitive care se conecteaza la OBD-ul (mufa de diagnoza) vehiculelor. Odata conectate, comenzile furnizate de dispozitive permit utilizatorilor sa schimbe kilometrajul foarte usor prin tastarea numarului dorit. Acestea pot fi cumparate de pe Internet la preturi accesibile, incepand de la aproximativ 100-150 de euro.

Din pacate, la majoritatea masinilor care circula astazi pe strazi, odometrele nu sunt asigurate suficient de bine cybernetic si pot fi modificate relativ usor. Instrumentele de modificare a kilometrajului au devenit atat de performante incat in anumite situatii nici dealerul de reprezentanta nu isi mai poate da seama cat avea masina inainte. Eventual poate vedea ca s-a intervenit asupra odometrului si atat.

De aceea, folosirea serviciilor de verificare online a istoricului de kilometri cum este inspectorauto.ro sau verificarea istoricului de kilometri din reprezentante reprezinta solutii bune pentru a valida valoarea kilometrajului de pe bord.

"Modificarea kilometrajului este o practica des intalnita pentru ca aduce profituri mai mari vanzatorilor si in acelasi timp ii ajuta pe acestia sa vanda mult mai repede masinile second-hand. Modificarea kilometrajului nu aduce doar pierderi financiare consumatorilor, ci afecteaza si siguranta acestora, dar si a mediului. Masinile cu un rulaj mare necesita investitii importante", mai spune Mihai Cune.

Comisia Europeana spune, in raportul "Research for TRAN Committee - Odometer tampering: measures to" publicat la finalul anului trecut, ca masinile second-hand cu odometre modificate reprezinta intre 30% si 40% din numarul total de vehicule tranzactionate in strainatate. Aceste cifre dovedesc ca fenomenul a luat amploare si afecteaza aproape toate pietele de autoturisme second-hand din Uniunea Europeana (UE).

Anul 2017 a fost unul record pentru piata auto de masini second-hand din Romania, inregistrandu-se aproape o jumatate de milion de tranzactii. In ceea ce priveste reinmatricularile (tranzactiile cu masini rulate pe plan intern), acestea au cunoscut si ele un record in 2017, urcand la 495.000 de unitati, depasind cu mult maximul din 2011 (411.000 unitati), datorita lipsei timbrului de mediu care a permis romanilor sa-si vanda mai usor masina in tara.

Potrivit rapoartelor InspectorAuto.ro cele mai mari incidente in manipularea kilometrajului sunt in cazul importurilor pentru revanzare.

InspectorAuto.ro ofera in prezent istoricul de kilometri si daune al unei masini second-hand si are o baza de date de peste 6 milioane de inregistrari; in acest fel cumparatorul poate sti concret daca este pe cale sa cumpere o masina fara accident, una care a avut doar avarii minore sau una care a fost dauna totala.

Sursa foto: By F8 studio / Shutterstock

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri