Potrivit raportului semnat de ministrul Transporturilor, Lucian Sova, nivelul de depasire a termenelor de reparatii este de peste 60% pentru majoritatea elementelor de infrastructura, iar in unele cazuri acesta trece chiar si de 85 la suta.

In document, reparatiile capitale la care sunt supuse elementele de infrastructura (poduri, cale ferata, podete, terasamente, linii electrice de contact, tunele etc) pentru a se putea circula in siguranta se numesc „interventii de reinnoire” si constau in „interventii destinate readucerii parametrilor tehnici la nivelul proiectat initial”.

Din totalul celor 13.680 de kilometri de linie de cale ferata, 9.908 de kilometri nu mai ofera siguranta, zone in care, cel mai probabil, se circula cu mari restrictii de viteza. Procentul de linie degradata este de 72,4%. Din totalul de 4.739 de poduri, 3.115 sunt periculos de ruinate, adica circa 65,7%. Peste 9.200 de podete dintr-un total de 12.674 sunt distruse. Peste 85% din terasamente, tuneluri, retele de contact, trasformatoare si linii electrice de contact sunt degradate, iar circa 85% din instalatiile de semnalizare in linie curenta sau in statii se afla intr-o stare critica.

In cazul liniilor de cale ferata, anual ies din parametrii 350 de kilometri si sunt reabilitati numai 12.

Noua poduri feroviare vor fi...
Citeste si: 9 poduri feroviare vor fi construite peste raul Mures pe 141 km

In raport se arata ca starea infrastructurii rutiere este un „efect al subfinantarii constante din ultimii 30 de ani”, care a facut imposibil derularea proceselor de mentenanta.

Ministerul Transporturilor sustine, insa, in raport, ca siguranta calatorilor nu este pusa in pericol: „Elementele infrastructurii care functioneaza in regim degradat din punct de vedere al parametrilor tehnici din motivele mentionate anterior nu pot fi considerate elemente critice din punct de vedere al sigurantei circulatiei si, implicit, nu pot fi considerate periculoase pentru viata sau integritatea fizica a calatorilor, deoarece exploatarea lor se efectueaza in conditii restrictive care garanteaza siguranta circulatiei trenurilor”, se arata in raport.

„Problema majora a infrastructurii feroviare din Romania consta in acumularea unui volum foarte mare de restante la reinnoire pentru toate subsistemele acesteia”, sublinieaza institutia.

Ministerul Transporturilor avertizeaza, insa, ca daca starea de degradare a infrastructurii va continua, siguranta calatorilor nu va mai putea fi garantata pe anumite sectiuni feroviare, iar acestea vor fi inchise.

OBB, MAV Start si CFR...
Citeste si: Cu trenul din Cluj la Viena. De cand si cat dureaza?

„In cazul in care tendinta de degradare a parametrilor tehnici ai infrastructurii rutiere se va mentine in perioada urmatoare, se va ajunge in mod previzibil la situatia de a nu se putea continua mentinerea in exploatare a unor elemente/subsisteme, deoarece nu va mai fi posibila asigurare conditiilor de siguranta pentru circulatia trenurilor. Aceasta va insemna inchiderea unor tronsoane de cale ferate, cu consecinte privind intreruperea conexiunilor feroviare ale unor zone ale teritoriului national si, implicit, la suprasolicitarea suplimentara a retelei rutiere din zonele respective si la cresterea suplimentara a costurilor globale privind transporturile”, se arata in raport.

Sursa foto: Liviu Sova | Agerpres Foto