Parlamentul European (PE) va decide pozitia sa cu privire la Pachetul Mobilitate 1, in cadrul reuniunii TRAN din 10.01.2019, urmata de plenul PE din 14 - 17.01.2019.

Votul Parlamentului European din 10.01.2019 privind Pachetul Mobilitate are o importanta majora pentru transportatorii romani si estici, dupa ce Consiliul de Transport UE a adoptat pe 03.12.2018 pozitia sa generala privind Pachetul de Mobilitate 1, bazata pe compromisul periculos al Presedintiei Austriece sustinut de Statele membre ale Aliantei Rutiere.

Transportatorii romani si est-europeni sunt revoltati si extrem de ingrijorati de propunerile restrictive ale Pachetului Mobilitate, vizand modificarea legislatiei europene in domeniul transporturilor rutiere, pe fondul protectionismului in crestere al Statelor Membre din Vestul UE reunite in cadrul Aliantei Rutiere.

"Atentionam ca masurile Pachetului Mobilitate 1 vor conduce la reducerea semnificativa a transporturilor rutiere internationale operate de transportatorii romani in UE cu consecinte negative asupra economiei Romaniei, in conditiile in care, reamintim ca transportul rutier de marfuri este principalul contributor la exportul de servicii al Romaniei, conform datelor BNR", spun reprezentantii UNTRR.

Eurostat: Romania, in randul...
Citeste si: Eurostat: Statele UE cu cel mai mic numar de medici generalisti

UNTRR solicita excluderea transportului rutier de la regulile detasarii. UNTRR, impreuna cu peste 50 de asociatii profesionale din 24 de state membre ale UE, au semnat o declaratie comuna impotriva aplicarii Directivei privind detasarea lucratorilor (96/71/CE) la operatiunile de transport international din UE.

Plata egala pentru munca egala in acelasi loc - acest principiu trebuie sa se aplice si companiilor din Centrul si Estul UE, nu numai angajatilor, in caz contrar Pachetul Mobilitate va distorsiona grav competitia pe piata de transport europeana, legalizand discriminarea transportatorilor romani si est-europeni. In prezent, pentru aceleasi servicii de transport rutier international operate in Vestul UE, firmele de transport sunt platite diferit. "Cum poate fi aplicat conceptul plata egala pentru munca egala in acelasi loc daca firmele nu au sanse egale? Nu vorbim de diferente de cateva procente, ci de 30-50% la venit pentru firme dintr-o industrie cu marja medie de sub 5%. Consideram necesara o analiza a Comisiei Europene - DG COMPETITIE cu privire la diferentele semnificative, de pana la 30-50%, intre tarifele platite firmelor din Est si celor din Vest pentru aceleasi servicii pe aceleasi trasee din Vestul UE", mai spun reprezentantii UNTRR.

Pachetul mobilitate trebuie sa asigure conditii egale de competitie pe piata europeana de transport rutier. Asa cum in domeniul bancar se utilizeaza dobanda de referinta EURIBOR + marja bancii, similar ar trebui utilizat in transportul rutier european Costul de referinta UE + marja fiecarei firme de transport rutier, alaturi de liberalizarea pietei.

Patru scenarii posibile...
Citeste si: Patru scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier

Sursa foto: By sylv1rob1 / Shutterstock