Soarta Pachetului Mobilitate 1 ramane in continuare incerta si extrem de periculoasa pentru transportatorii romani si est-europeni. UNTRR prezinta cele 4 scenarii posibile pentru viitorul industriei de transport rutier.

Sursa foto: depositphotos.com

In data de 10 ianuarie 2019, Comisia de Transport si Turism a Parlamentului European (PE) a respins toate amendamentele de compromis pentru doua dintre dosarele cheie ale Pachetului Mobilitate 1 – cel referitor la timpii de conducere si de odihna, precum si cel referitor la detasare.

Cu toate acestea, a fost adoptat raportul privind accesul la profesie si la piata de transport rutier, care cuprinde prevederi inacceptabile, precum:

-limitarea cabotajul la 3 zile urmate de o perioada de "racire" (cooling-off) de 60 de ore,

-obligativitatea intoarcerii acasa a autovehiculului la fiecare patru saptamani,

- aplicarea Regulamentului Roma I, astfel incat contractele de munca sa reflecte locul de munca obisnuit al soferilor, iar sediul de infiintare al firmei sa fie locul in care sau de la care soferii isi desfasoara in mod obisnuit activitatea in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 593/2008 (Roma I).

Raportorii TRAN responsabili cu cele trei dosare au avut o intalnire dupa vot, in efortul de a gasi un acord privind urmatoarea etapa, dar nu s-a ajuns la niciun rezultat si discutiile au fost amanate, urmand a se lua o decizie pana pe 21 ianuarie 2018 la Bruxelles.

Rezultatul este inca imprevizibil, iar in acest moment se prefigureaza 4 scenarii posibile:

  • Raportorii ar putea decide sa amane discutiile privind cele trei dosare, adica cele trei dosare nu vor mai fi discutate de actualul Parlament inainte de alegeri;
  • Raportorii ar putea decide sa trimita cele trei dosare direct la vot in sedinta plenara;
  • Raportorii ar putea decide sa supuna la vot in plenul PE doar dosarul referitor la accesul la profesie si cabotajul si sa amane sa ia vreo decizie privind celelalte doua dosare in acest mandat. Aceasta optiune ar ignora natura interdependenta a celor trei dosare, care au fost intotdeauna prezentate ca un pachet;
  • Raportorii ar putea decide sa redeschida discutiile privind aceste dosare in Comisia TRAN.

Dupa aprobarea pozitiei Parlamentului European, Pachetul Mobilitate 1 va intra in procedura de trialog pentru armonizarea pozitiilor celor 3 institutii europene - Parlamentul European, Comisia Europeana si Consiliul de Transport UE in vederea aprobarii textului final.

Propunerile cuprinse in pachetul mobilitate au fost realizate pe fondul protectionismului in crestere al Statelor Membre din Vestul UE reunite in cadrul Aliantei Rutiere, iar transportatorii romani si est-europeni vor fi cei mai afectati de masurile propuse, care vor conduce la o crestere semnificativa a costurilor lor de operare si la restrictionarea transporturilor rutiere internationale operate de acestia in cadrul UE. La inceputul lunii ianuarie a acestui an, UNTRR a organizat 2 actiuni de protest impotriva pachetului mobilitate, pentru a semnala autoritatilor europene ingrijorarea si revolta transportatorilor romani cu privire la prevederile abuzive ale acestui pachet legislativ european.

"Pe 11 ianuarie 2019 - UNTRR a protestat in fata Reprezentantei Comisiei Europene din Bucuresti, impotriva ipocriziei si lipsei de actiune CE, care in loc sa opreasca interpretarile abuzive ale legislatiei UE in mai multe state membre din Vestul UE, precum legile de aplicare a salariilor minime nationale pentru soferii de transport international sau interdictia efectuarii repausului saptamanal normal in cabina - de fapt, prin pachetul mobilitate, CE a propus preluarea acestora in cadrul legislatiei europene. De asemenea, pe 10 ianuarie 2019, UNTRR a organizat alaturi de asociatiile profesionale ale transportatorilor rutieri din Bulgaria, Lituania si Polonia un amplu protest la Bruxelles, in fata Parlamentului European in timpul votului TRAN privind pachetul mobilitate, solicitand eurodeputatilor respingerea ferma a acestui pachet legislativ abuziv pentru transportatorii romani si est- europeni.
Cele doua proteste organizate de UNTRR au fost doar unele dintre multele actiuni intreprinse pentru stoparea neoprotectionismului in crestere la nivelul statelor din Vestul Europei. UNTRR a fost prima si singura asociatie care a prezentat transportatorilor rutieri principalele modificari din Pachetul Mobilitate 1, inca de la prezentarea acestuia de catre Comisia Europeana (CE) la data de 31.05.2017, si a oferit firmelor romanesti posibilitatea de a avea o dezbatere deschisa si directa cu CE pe marginea acestuia, prin invitarea sefului de unitate al Directiei Transport Rutier de la Directia Generala pentru Mobilitate si Transporturi (DG MOVE) in cadrul unei conferinte organizata la Bucuresti in luna septembrie 2017", se arata in comunicat.

Uniunea Nationala a Transportatorilor Rutieri din Romania (UNTRR) este o organizatie profesionala si patronala, neguvernamentala, independenta, apolitica, fondata in 1990 pe principii democratice, care promoveaza si apara interesele transportatorilor rutieri pe plan intern si international, inregistrand de la infiintare pana in prezent peste 16.000 de firme inscrise - operatori care efectueaza transporturi interne si internationale de marfa si persoane.

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Cristian Gubandru
Cristian este absolvent al Universității Româno-Americane și al unui MBA la Academia de Studii Economice (A.S.E.). Startul în jurnalism a fost în 2003 la agenția de presă Mediafax , parte a trustului MediaPro, pe poziția de redactor, iar mai târziu la agenția de presă NewsIn , parte din trustul de media Realitatea - Cațavencu, ca reporter și redactor șef al departamentului Companii. Pentru o perioadă scurtă de timp a scris pentru ziarul de...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri