Lime, Flow si Wolf-e sunt numele a trei companii private care ofera trotinete electrice in regim de sharing, impreuna impanzind Capitala. Nevoia de mobilitate a romanilor a impins de la spate si retailerii, care s-au inghesuit care mai de care sa puna la vanzare zeci de modele de trotinete electrice. Pare un trend de succes ce nu poate fi oprit.

Accentul, insa, trebuie pus pe cuvantul “pare”. Desi nevoia de mobilitate este evidenta, intr-o capitala europeana efectiv sufocata (la propriu si la figurat), tendinta trotinetelor electrice este doar cel mai recent exemplu de initiativa privata care se loveste de incapacitatea statului de a se adapta.

Foarte multi pietoni si soferi se plang de pericolul pe care il reprezinta noul val “de trotinetisti” care a impanzit orasul. Pe trotuare, in intersectii cu viteza, pe strazii, noii “bipezi electrici” sunt un pericol in trafic, se plang multi.

Ca biciclist cu vechime, care s-a adaptat relativ repede la conditiile vitrege din Bucuresti, am vrut sa testez “hands on” cum este sa ma deplasez si pe o trotineta electrica, sa vad pe propria-mi piele care este adevarul din spatele valului de plangeri.

Am inceput prin a citi legislatia – cu trotinetele electrice care au viteza de pana in 25 km/h, adica majoritatea, poti merge fara a avea nevoie de permis special, insa EXCLUSIV pe trotuar. Invers, deci, fata de bicicleta, unde ai voie DOAR pe strada.

Cumulat, am parcurs circa 30 de km pe trotineta electrica in Bucuresti, in ultimele doua saptamani, si am realizat ca este aproape o misiune imposibila. Deloc din vina tehnologiei, foarte la indemana, a hardware-ului (trotinetele in sine), cat din cauza incompetentei si indiferentei crase a celor 7 primarii din Bucuresti si a statului roman, in general.

A merge pe trotuare cu trotineta electrica, cu o viteza mai mare de 15 km/ora este o initiativa aproape suicidala. Nu realizezi decat rareori cat de PROASTE sunt trotuarele, cat de stramte si inadecvate sunt, cat de AGLOMERATE si prost gestionate sunt, cat de multe masini sunt parcate pe trotuare, pana cand nu incerci sa mergi, legal de altfel, pe trotineta electrica pe ele. Realizezi cate gropi sunt, cate denivelari si, foarte grav intr-o Capitala europeana, cat de INALTE si greu de trecut sunt bordurile – si aici empatizez cu oamenii cu nevoi speciale care, fara indoiala, traiesc intr-un calvar continuu in Bucuresti.

A merge pe sosea devine, deci, un pericol acceptabil, din pacate. Este, insa, ilegal si, spre deosebire de bicicleta, esti mult mai vulnerabil. Pe marginea soselelor sunt parcate aproape continuu masini ale caror portiere se pot deschide surprinzator si, din viteza, poti sa fii efectiv spulberat. Deci, exclus si pe sosele.

Ramane varianta pistelor de bicicleta. In prezent insa, Bucurestiul nu are decat cativa kilometri de piste de bicicleta, iar promisiunile actualului edil al Capitalei, Gabriela Firea, care spunea in campanie ca are in plan sute de kilometri, sunt ca si spulberate avand in vedere ca in trei ani a reusit doar sa bage in faliment intreaga Capitala.

Voi fi nevoit, din pacate, sa renunt la a achizitiona o trotineta electrica. Si o spun cu un amestec de ciuda si furie surda indreptata imptoriva autoritatilor care, in loc sa ne protejeze, parca incearca in orice clipa sa ne faca viata mai dificila, mai aglomerata, mai insuportabila.

Pana data viitoare: ATENTIE, cade TENCUIALA! Uneori si cate-o schela.

Post Scriptum: Fotografiile sunt facute in San Jose, aproape de San Francisco, un oras unde majoritatea oamenilor merge aproape exclusiv pe trotinete electrice, fara teama de a muri in orice clipa.

Citeste si:
Ce orase din tara vor avea autobuze electrice
Ce orase din tara vor avea...


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Toaletarea arborilor din Capitala, o afacere de zeci de milioane lei