Trotinetele electrice au avut succes inca din prima zi in care au fost introduse in oras, la nivel de consumator. Ce ne trebuie insa acum sunt doua lucruri – infrastructura necesara, care este sublima dar lipseste cu desavarsire, si, la nivel micro, educarea pietei in ceea ce priveste comportamentele antisociale (furturi si distrugeri). Am stat de vorba cu Ciprian Paltineanu, investitor si cofondator al startup-ului romanesc de inchirieri de trotinete electrice Wolf-e Rides, primii intrati in Romania cu acest tip de business.

Wall-Street.ro: Care au fost provocarile primelor saptamani? Ce a trebuit sa "calibrati, din mers"?

Ciprian Paltineanu: Am intrat primii pe piata din Bucuresti si implicit din Romania cu ride sharing de trotinete electrice in sistem dockless (neandocate), asadar in primul rand am avut provocarea de a crea notorietate pentru utilizarea unui astfel de serviciu, totodata educand atat (i) utilizatorii cu privire la folosirea corecta a trotinetelor noastre, evident in conformitate cu regulile de circulatie, (ii) ceilalti participanti la trafic, constientizandu-i ca mai sunt si “lupi urbani” pe strada, cat si (iii) publicul larg cu privire la faptul ca trotinetele Wolf-e, chiar daca nu sunt legate cu lanturi, sunt proprietatea noastra si nu pot fi luate acasa.

Mai apoi, evident, au fost calibrari legate de aria de acoperire, de numarul efectiv de trotinete puse zilnic “in productie”, de pregatirea de specialitate a angajatilor care continua in ritm accelerat, de gestionarea efectiva a muncii echipelor in teren si in fapt de tot ce tine de trecerea de la un plan de business bine conceput teoretic la punerea efectiva in practica a acestuia.

Primele saptamani au fost foarte solicitante, pentru noi toti, de la fondatori la angajati si colaboratori, din motivele de mai sus, dar atunci cand iti place ceea ce faci si ai o echipa serioasa pe care te bazezi, pornesti la drum cu toate fortele. Ca o paranteza, doresc sa mentionez ca - din punctul nostru de vedere - este foarte important pentru orice startup ca echipa de fondatori, indiferent de responsabilitatile alocate pe termen mediu si lung, sa experimenteze pentru cateva saptamani “the startup life”, trecand prin rotatie in toate posturile si activitatile cheie. Dar de ce am aplica aceasta buna practica pe care am deprins-o in Occident? Noi consideram ca doar asa putem intelege activitatea reala a companiei, in toata complexitatea sa, cat si provocarile intampinate de angajati in desfasurarea sarcinilor curente, fiind un “reality check” absolut necesar.

W-S.ro: Cu cate scootere ati intrat pe piata si cate mai sunt acum? Ce s-a intamplat cu restul?

Citeste si:
Trotinetele electrice polueaza mai mult decat autobuzele
Trotinetele electrice...

CP: Este intrebarea pe care o primim de fiecare data, de inteles considerand stereotipul ca - cel putin de la Tepes-Voda incoace - nu mai poti lasa bunuri mobile nesecurizate pe strada, fara ca acestea sa dispara, mai devreme sau mai tarziu.

Desi parcul nostru va ajunge la finalul anului la peste 1.000 trotinete electrice, am ales sa lansam etapizat, adica sa pornim in teren cu loturi medii, coreland mai apoi oferta de vehicule cu nivelul cererii reale, comerciale. Am inceput cu un lot de trotinete electrice din prima generatie si astfel ne-am permis sa testam modul de functionare privit din ambele perspective: consumatorul final versus noi, ca echipa de lucru. Nu avem pierderi, in sensul de trotinete electrice nerecuperate, dar am avut si cateva trotinete vandalizate, care au fost insa reparate si repuse in circulatie.

Deoarece raspunsul pietei a fost pozitiv, cu o capacitate potentiala mare de absorbtie, obiectivul nostru principal pe termen scurt este indubitabil pornirea productiei de e-trotinete in sistem sharing la nivel local, “made in Romania” (ceea ce reprezinta in acelasi timp o premiera la nivel european). Aceste trotinete de ultima generatie vor incorpora toate inovatiile tehnologice pe care le-am dezvoltat in perioada aceasta, fiind optimizate pentru activitatea de “e-scooter sharing”, si vor acoperi in principal nevoile proprii de expansiune; am primit insa si cereri din partea unor operatori europeni, pentru a le produce trotinete personalizate, pe platforma Wolf-e.

Citeste si:
Mersul cu trotinetele electrice pe sosea face prima victima in Londra
Mersul cu trotinetele...

W-S.ro: Cate vandalizari/furturi au avut loc si, important, ce risca cei care le vandalizeaza? Ati depistat astfel de persoane/ati apelat la politie?

CP: Este mai puțin relevant numarul vandalizarilor si al furturilor, in condițiile in care noi - cel putin pentru moment - avem grad de recuperare de 100%, dar va spunem ca avem in medie avem 2 tentative de furt pe zi, reprezentand o scadere de aproape jumatate fata de perioada de inceput, cand eram singuri pe piata.

NU facem exceptie, toate tentativele sunt tratete cu maxima seriozitate de dispeceratul si echipele de interventie Wolf-e, fiind raportate Politiei (si le multumim pentru promptitudinea cu care ne-au ajutat de fiecare data) si urmarite pana la solutionare, pana la nivelul maxim de rigoare permis de legislatie, pentru ca dincolo de reperele de business, vrem sa aducem in prim plan si componenta educationala a societații in ansamblul ei.

Ceea ce unele persoane afla zilele acestea din propria experienta este faptul ca trotinetele Wolf-e sunt dotate cu multiple sisteme redundante de monitorizare prin GPS (satelit), sunt monitorizate in timp real din dispeceratul central si ceea ce vrem sa explicam este ca nu merita sa risti inchisoarea ca sa iei piese care nu folosesc la nimic, pentru ca toate piesele componente sunt inseriate, nu pot functiona una fara cealalta, iar daca trotinetele noastre sunt furate, nu mai merg. Trotineta e nevandabila daca e furata, nici macar “pentru piese”, asa cum am inceput sa vedem unele modele concurente de sharing, pe site-urile de vanzari online.

Citeste si:
Proiect de lege pentru trotinete electrice: Ce regim ar putea avea
Proiect de lege pentru...

W-S.ro: Cateva statistici - media de timp a folosirii scooterelor, nr. de kilometri, cea mai lunga cursa, cine foloseste scooterele?

CP: Au trecut peste 2 luni de cand functionam “in real life”, asadar statisticile incep sa aiba relevanta. La acest moment, suntem nisati si ne adresam nevoii urgente de transport urban, noi nu activam pe zona de leisure/timp liber. Avem un program de functionare de luni pana vineri, cu exceptia sarbatorilor legale, de la ora 7 la ora 20, bineinteles in functie si de conditiile meteo. Target-ul nostru este format din utilizatori care prefera sa se deplaseze in oras cu metroul sau un mijloc de transport in comun si care la un anumit punct comuta cu acest serviciul de “last mile”, pentru a ajunge la destinatia finala. Sunt persoane moderne, obisnuite cu tehnologia si care pretuiesc mai mult economia de timp decat condusul masinii personale ore intregi in traficul orasului aglomerat.

Ca si indicatori, o calatorie cu trotineta electrica are in medie putin peste 3 km. Dar bine inteles noutatea a atras, iar unele curse au fost mai lungi in primele zile. Pe termen lung, ne astaptam la o stabilizare a utilizarii medie - cel putin in Bucuresti - undeva marginal sub 3 km.

W-S.ro: Cum colaborati cu ceilalti doi jucatori din piata? V-ati "impartit orasul", discutati frecvent cu ei?

CP: Suntem fair play, asa cum ii sta bine oricarei firme (romanesti dar cu ambitii internationale), dovada si mesajul nostru de bun venit noilor intrati pe piata, postat pe facebook, care a fost extrem de apreciat de catre utilizatori.

Consideram ca exista o cerere solida, care insa se manifesta gradual, in paralel cu educarea clientelei, a participantilor la trafic cat si a publicului larg, asa cum spuneam la inceputul interviului. Este necesar ca toti operatorii sa contribuie la acest deziderat, pentru binele Orasului (oricare ar fi acesta) nostru, al tuturor.

Cu toata colegialitatea insa, nu punem problema impartirii orasului, suntem prezenti pe o piata libera, inca in curs de maturizare dar care functioneaza corect, unde consumatorul-utilizator final este informat, sofisticat si hotaraste care este cel mai potrivit serviciu de mobilitate cu trotinete electrice in sistem sharing. Ariile de acoperire difera, in functie de strategiile si obiectivele pe care le au fiecare dintre cei 3 operatori. Noi ne-am plasat spre nordul orasului Bucuresti, datorita target-ului nostru.

W-S.ro: Care sunt principalele provocari pe care va trebui sa le depasiti in urmatoarele luni, pentru ca ride sharing-ul de tipul acesta sa aiba succes (si) in Bucuresti?

CP: As defini mai curand serviciul de mobilitate urbana prin inchiriere de trotinete electrice in sistem sharing ca “e-scooter sharing”, fiind o categorie de “vehicle sharing”, pe langa masini, biciclete sau mopede, mai curand decat “ride-sharing”. Mai in gluma mai in serios, putem spune ca noi descurajam ride-sharing-ul pe trotineta, deoarece este interzisa utilizarea unei trotinete de doua persoane in acelasi timp, din ratiuni evidente de siguranta in trafic si de utilizare judicioasa a vehiculului.

e-Scooter-sharingul deja are succes in Bucuresti. Din prima zi, 19 aprilie 2019, a avut succes! Aceasta este partea ce tine de utilizatorul final, care este deschis si pregatit pentru un astfel de serviciu. Mobilitatea urbana electrica pe doua roti este prezenta la nivel personal, individual, de mult timp in Bucuresti si alte orase mari din Romania, acum fiind intr-o expansiune accelerata. Cu mult peste 10.000 de trotinete electrice in Bucuresti, si multe mii in orasele peste 200.000 de locuitori care sunt si mari centre universitare, tendinta este ireversibila.

Dar sunt puncte importante care necesita atentie, la nivel micro si macro, dupa cum urmeaza:

La nivel macro avem nevoie de infrastructura adecvata acestui tip de transport alternativ, realocarea infrastructurii existente si acomodarea pistelor special amenajate de-a lungul principalelor artere ale orasului. In mod sigur se vor gasi solutii, pentru ca acesta este viitorul – electric, shared si multimodal.

La nivel micro, trebuie sa educam piata in primul rand in ceea ce priveste comportamentele antisociale (furturi, vandalisme), dar aceasta provocare nu se va limita doar la cateva luni. Fiecare roman sa inteleaga ca exista dreptul de proprietate si ca nu “luam acasa” orice obiect intalnit pe strada care pare nesupravegheat. Iar trotineta electrica nu poate fi folosita la cascadorii, nici de doua persoane simultan, nici pentru condus agresiv sau necugetat intre vehicule sau pietoni.

W-S.ro: Ce ai schimba la nivel legislativ astfel incat e-scooter sharing-ul sa fie mai bine inteles/acceptat? Ce ai implementa la nivelul Capitalei pentru ca mersul pe trotinete electrice sa fie mai sigur?

CP: Experienta tarilor mai avansate ne spune ca orice legislatie, pentru a fi potrivita, trebuie sa fie in primul rand proactiva, luand in calcul nevoile si tendintele de “maine”, mai curand decat reactiva, adresand nevoile de “astazi”, care pana la implementare devin cele de “ieri”.

Noi consideram ca la nivel legislativ lucrurile sunt destul de clare cu regulile aplicabile trotinetelor electrice (daca au viteza limitata la 25km/h, nu au sezut si nici motor peste 500W, nu necesita inregistrare, inmatriculare sau permis si pot fi conduse pe pistele de biciclete si pe carosabil, dar nu pe trotuar), desi evident ca multa lume isi da cu parerea; aici nu este neaparat vorba de schimbare, desi ne punem experienta domestica si internationala, cat si baza de date la dispozitia legiuitorului si autoritatilor, pentru a optimiza mobilitatea urbana in conditii de siguranta.

Ceea ce ne trebuie in acest moment sunt imbunatatirile care pot fi aduse infrastructurii orasului. Fiecare oras are un punct in care necesita schimbare si regandirea planului de urbanism, adaptat nevoilor locuitorilor. Nu este un lucru usor, dar nici imposibil, atat timp cat iti stabilesti foarte clar obiectivele si echipele de lucru, pentru a canaliza entropia traficului in maniera optima.

Atragem atentia asupra faptului ca nu vrem sa le luam carosabilul masinilor sau trotuarul pietonilor, dar este nevoie de a optimiza caile de rulare printr-o prioritizare inteleapta a spatiului alocat tuturor tipurilor de cai de rulare, pe baza datelor de trafic si a tendintelor de mobilitate.

Dupa parerea mea, orasul are potential mare de a fi regandit astfel incat viata locuitorilor sa fie imbunatatita.


Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Start Up »



Citeste si
Video: Apar trotinetele electrice care merg singure