Sistemul de parcari publice cu plata in Romania nu respecta o metodologie, redeventa variaza foarte mult de la un oras la altul, intre 1-35% din incasari, in timp ce durata concesiunii este cu mult peste recomandarile legale de 5 ani, ajungand la 30 de ani, reiese dintr-o analiza pe piata serviciilor de parcare publica cu plata la nivelul municipiilor resedinta de judet Brasov, Constanta, Iasi, Timisoara, Cluj-Napoca si Craiova.

Autoritatile administratiei publice locale nu au o abordare unitara in ceea ce priveste infiintarea si administrarea parcarilor publice, astfel incat sa creasca eficienta gestionarii acestora si se reduca dezechilibrele dintre numarul autoturismelor si numarul locurilor de parcare, este una dintre concluziile Consiliului Concurentei.

Nivelul redeventei trebuie sa constituie unul dintre criteriile obiective care trebuie sa aiba legatura directa cu obiectul concesiunii de servicii si sa garanteze evaluarea ofertelor in conditii de concurenta reala. Redeventa trebuie sa poata fi incasata indiferent de nivelul de profitabilitate al concesionarului.

Redeventa parcari publice: Constanta, pe pierderi 3 ani la rand - fara plata

Redeventa platita de operatorii care au preluat gestiunea parcarilor publice cu plata, aceasta variaza de la un oras la altul, fara a exista o formula obiectiva si transparenta de calcul al beneficiilor unitatii administrativ teritoriale de pe urma operarii serviciului.

In Constanta, pentru bunurile date in administrare, concesionarul Confort Urban SRL datoreaza o redeventa anuala reprezentand un procent de 50% din profitul anual aferent activitatii de gestiune si administrare a domeniului public si privat, fara a se avea in vedere faptul ca, in cazul in care concesionarul nu va realiza profit, acesta nu va avea de platit nicio redeventa. De altfel, din datele financiare publice, rezulta faptul ca in anii 2014 si 2016, compania Confort Urban SRL a inregistrat pierderi.

Citeste si:
Negoita arunca 6,5 mil. de lei pentru o noua campanie publicitara
Robert Negoita arunca 6,5...

In Timisoara, concesionarul Drumuri Municipale Timisoara SA datoreaza pentru bunurile date in administrare, o redeventa anuala reprezentand un procent de 1% din cifra de afaceri obtinuta din exploatarea obiectului concesiunii. Sumele rezultate din exploatarea sistemului public de parcare se constituie venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligatia de a folosi 50% din profitul obtinut pentru construirea de noi parcari in municipiul Timisoara. Activitatile de reparatii si intretinere a parcarilor concesionate intra, de asemenea, in sarcina concesionarului.

La Focsani, concesionarul Parking Focsani SA trebuie sa achite pentru bunurile date in administrare, o redeventa anuala in cuantum de 50.000 lei, in patru rate egale trimestriale.

La Ramnicu Valcea, concesionarul Piete Prest SA trebuie sa plateasca pentru parcarile publice cu plata in administrare, o redeventa anuala reprezentand un procent de 2% din veniturile incasate, dar nu mai putin de 5.000 lei/luna.

La Brasov, sumele incasate drept taxe pentru parcare sunt venituri ale concesionarului, acestuia revenindu-i obligatia de a plati o redeventa lunara in valoare de 35 % din acestea, dar nu mai putin de 100.000 lei, insa acest contract de concesiune va inceta dupa finalizarea procedurii de achizitie publica.

Citeste si:
(P) Vino la EXPO SHOP - Future Retail Solution 2019
(P) Vino la EXPO SHOP -...

Durata contractelor pentru concesiunea parcarilor: 30 de ani. Piata este inchisa pentru concurenta

La Constanta durata contractului este de 30 de ani, la Timisoara este de 11 ani, prelungit apoi cu inca 5, iar la Resita de 10 ani. In Brasov, parcarile publice cu plata sunt exploatate, in baza unei negocieri, de o firma care exploateaza parcarile publice cu plata din oras din anul 2000, deoarece procedura de achizitie publica initiata in 2017, in vederea delegarii gestiunii prin concesionare pentru o durata de 10 ani, nu a fost finalizata fiind contestata.

Pe perioada derularii contractului, piata este inchisa pentru concurenta.

Autoritatea de concurenta recomanda autoritatilor publice locale sa compatibilizeze contractele si sa le limiteze la o perioada de 5 ani, incadrandu-se astfel in recomandarile legale (HG nr. 955/2004) si sa evite prelungirea nejustificata a duratei contractului de delegare a gestiunii/concesiune.

In orasele Iasi, Sibiu, Constanta, Drobeta-Turnu Severin si Targu Jiu sunt peste 3 autoturisme inmatriculate pe un loc amenajat pentru parcare, cea mai dificila situatie regasindu-se la Iasi, cu peste 11 autoturisme inmatriculate per un loc amenajat pentru parcare. Cel mai bine se situaza municipiile Timisoara, Brasov si Pitesti, unde exista un loc amenajat pentru parcare pentru mai putin de 2 autoturisme inmatriculate.

Citeste si:
BizTool.ro: Dragos Ion, contabilul care ajuta antreprenorii sa...
BizTool.ro: Dragos Ion,...

Cu exceptia municipiilor Brasov, Piatra-Neamt si Resita – in cazul carora gestiunea serviciilor de administrare a parcarilor s-a atribuit prin licitatie publica, in cazul municipiilor Constanta, Timisoara, Focsani si Ramnicu Valcea, gestiunea serviciilor de administrare a parcarilor s-a atribuit direct unor operatori infiintati de autoritatile administratiei publice locale.

Taxarea utilizarii parcarilor cu plata se face doar in intervalul orar 8.00 – 16.00 in municipiile Iasi si Drobeta Turnu – Severin si in intervalul orar 7.00 – 18.00 in municipiile Oradea si Targu-Jiu, de luni pana vineri, in afara acestor programe de taxare, acestea putand fi exploatate in regim liber.

Sursa foto: FotograFFF / Shutterstock

Te-ar putea interesa si:


Mai multe articole din sectiunea Auto »



Citeste si
Consiliul Concurentei: Nu exista abordare unitara privind parcarile