Transportul de mărfuri și pasageri a scăzut în ultimele săptămâni în urma măsurilor impuse de autorități pentru evitarea răspândirii infecției cu Coronavirus. Încasările din transportul de marfă s-au redus cu circa 20%, iar cele din transportul internațional de pasageri au scăzut, în medie, cu 80%. Companiile din domeniu și federațiile reprezentantive cer Guvernului să reducă TVA și să le acorde posibilitatea de a elimina numărul curselor zilnice.

Începând cu data de 10 martie, Comitetul Național pentru Situații Speciale de Urgență a decis suspendarea transportului rutier de persoane prin servicii regulate, regulate speciale și ocazionale în trafic internațional pentru toate cursele efectuate de către operatorii de transport spre Italia și din Italia spre România. Măsura este valabilă până la 31 martie.

Scade numărul de curse naționale și internaționale

Consecințele epidemiei de Coronavirus se resimt puternic în transportul rutier de mărfuri și pasageri. Transportul de marfă a scăzut cu aproximativ 25%, fluxul de pasageri transportați internațional s-a redus cu 80%, iar transportul turistic a scăzut cu 70%. La nivel național, cursele regulate interjudețene de pasageri s-au diminuat cu 30%, iar cele județene, cu 25%. Diminuările de cereri și venituri au generat un număr de 70 de șoferi indisponibilizați, anunță Federația Operatorilor Români de Transport (FORT).

Uniunea Națională a Transportatorilor Rutiere din România (UNTRR), care adună alte companii de transport, prezintă statistici diferite. Astfel, din estimările UNTRR, în cazul transportului rutier național de persoane – linii regulate – numărul de pasageri a scăzut cu 50%, iar pentru transportul de persoane ocazional scăderea este de aproximativ 100%. În relația cu Italia, firmele de transport rutier românești de persoane au oprit total activitatea, iar în relațiile cu restul țărilor, scăderea este nesemnificativă, volumul fiind comparabil cu perioada similară din anul trecut. În schimb, în cazul transportului rutier de persoane – curse ocazionale (alte relații decât Italia) scăderea este de aproximativ 100%.

În ceea ce privește transportul rutier de mărfuri intern, acesta este neafectat, în timp ce pentru transportul rutier de mărfuri internațional scăderea generală este de aproape 15%. Unele firme sunt mai afectate cu până la 30%, altele nu sunt afectate deloc, susține UNTRR.

Citeste si:
Preţul biletelor s-ar putea tripla, după noile reguli pentru...
COTAR: Noile reguli pentru...

Proprietarul companiei de transport CDI, Ion Comuși, a declarat, pentru wall-street.ro, că transportul pe rutele externe ale firmei a scăzut, în medie, cu 50%.

„Transportul în relația cu Italia a scăzut 100%, în Spania a scăzut cu 70%, iar în Germania, cu 30%, în comparație cu anul trecut. În medie, este o scădere de 55-60%. Intern, avem o fluctuație pe zile de aproape 50%. Spre exemplu, ieri, în comparație cu aceeași zi a anului trecut, încasările din transport au scăzut cu aproximativ 75%”, a declarat Ion Comuși.

Pierderi financiare pentru firmele de transport

Scăderea numărului de călători și a veniturilor generează imposibilitatea de a acoperi costurile operaționale fixe: rate leasing, bănci, taxe și impozite, facturi ale furnizorilor și salarii, blocaje din cauza lipsei de disponibilitate a șoferilor și pierderi financiare de aproximativ 30% din cifra de afaceri cu risc de creștere în funcție de evoluția evenimentelor.

Mai mult, companiile care realizau o cifră de afaceri preponderent mai mare din cursele ocazionale și internaționale (în special pe relația Italia) riscă intrarea în insolvență sau faliment, avertizează FORT.

Citeste si:
GCS: 119 cazuri de îmbolnăvire cu Coronavirus raportate în ultimele...
GCS: 119 cazuri de...

Potrivit UNTRR, transportul de mărfuri internațional dintre Italia și România este în pericol din cauza măsurii de autoizolare a șoferilor care revin din Italia – aceste operațiuni trebuie să includă costul cu imposibilitatea utilizării șoferului 14 zile. Patronatul din transporturi cere autorităților române revenirea asupra acestei decizii și monitorizarea acestor șoferi, fãră a fi puși în autoizolare.

Proprietarul CDI spune că măsura obligatorie de carantinare a șoferilor care vin din Italia va duce la o lipsă de personal pe aceste rute și va genera nevoia de a angaja alți șoferi.

Eu cred că și cursele spre și dinspre Spania se vor opri. Transportul de persoane va suferi foarte mult.Transportul de marfă nu ar trebui să fie foarte afectat, pentru că conducătorii auto nu au și nu vor avea contact cu persoanele. În prezent, conducătorii auto care vin din Italia stau în carantină 14 zile, potrivit legii. Însă, dacă vor sta foarte mult în carantină vom avea lipsă de personal. Apoi, vom fi nevoiți să facem angajări. În prezent, un conducător auto poate face doar două curse în Italia pe lună, pentru că la întoarcere trebuie să stea două săptămâni în carantină. Trebuie să stabilim cine îi plătește pe oameni să stea în carantină”, susține Comuși.

Posibile soluții în epidemia Coronavirus

Transportatorii propun ca firmelor de transport să nu mai plătească taxele aferente salarizării personalului pentru o perioadă de minimum trei luni începând cu plățile aferente lunii februarie, reducerea TVA aplicabil transporturilor rutiere la 9% și acordarea posibilității firmelor de transport regulat de pasageri să reducă numărul curselor în funcție de context.

Citeste si:
Încă trei luni de scădere accentuată a activității în toate...
COVID-19 | Statistică:...

În plus, UNTRR solicitã Guvernului și măsuri compensatorii financiare și fiscale pentru firmele de transport rutier ai căror șoferi sunt trimiși spre autoizolare și în cazul anulării curselor.

„Din punctul meu de vedere, singura soluție este ca Guvernul să reducă TVA-ul, pentru a putea plăti salariile și a suporta restul cheltuielilor. Acum, pentru a susține activitatea, trebuie să faci credite bancare. Nu cred că vom intra în faliment și nu trebuie să creăm o panică generală. Nu este o soluție să trimitem oamenii acasă. Trebuie să găsim soluții. În plus, nu mai putem să executăm curse din oră-n oră, precum București-Craiova, am putea face din două-n două ore sau din trei în trei ore. Vom modifica programul pentru că a scăzut foarte mult numărul de călători. Eu vreau să propun un ordin de ministru prin care să ne dea voie să facem modificări de curse având în vedere criza, să suplimentăm anumite curse și să le reducem pe altele. Mă gândesc să scoatem rovinieta, să scoatem taxa de drum pentru transportatorii de persoane și de marfă. Să încaseze statul din ce în ce mai puțini bani pentru a putea susține cheltuielile și pierderilor pe care le vom avea”, a precizat Comuși.

Sursa foto: Annie Spratt | Unsplash

Te-ar putea interesa și:


Mai multe articole din secțiunea Auto »



Citește și
Afaceri in transporturi: ce poti face, in functie de resurse
Setari Cookie-uri