BMW i3 este unul dintre cele mai longevive modele electrice de pe piață. Lansat în anul 2013, BMW i3 a reprezentat un model revoluționar pentru compania germană. Cu peste 200.000 de unități produse în cei 9 ani de la debut, i3 este acum aproape de finalul carierei. Pentru a marca ultimele luni de producție ale lui i3, oficialii s-au gândit să lanseze o ediție specială. Se numește Unique Forever și va fi produsă în 2.000 de unități.

Bavarezii și-au pus speranțe mari în prima lor mașină electrică de serie. Vânzările nu au dat peste cap planurile departamentelor de marketing, dar nici nu au făcut ca mica electrică să fie gaură în bugetul nemților.

Design BMW i3

Liniile de design sunt aproape neschimbate la aproape 10 ani de la lansare, cu mici excepții ale modelelor facelift pe care doar un cunoscător fin al mărcii le-ar descoperi. Exteriorul, cu tente de monovolum, atrage prin liniile inegale. Dacă botul mașinii este, oarecum, clasic, cu faruri arhicunoscute și celebrul „nas” BMW, lateralul surprinde prin linii fluide, care se îngustează către partea din spate a caroseriei.

Lateralele sunt un pic mai altfel și datorită sistemului cu două uși, care, de fapt, sunt patru. Două uși mari, cu deschidere normală și alte două „jumătăți” de ușă, care au sensul de deschidere opus celor din față. Asta pentru un acces cât de cât mai facil către locurile din spate. Căci da, BMW i3 are 4 locuri bine delimitate, iar pe bancheta din spate chiar pot călători relaxați 2 adulți de înălțime medie.

Spațiu interior BMW i3

Deși are dimensiuni relativ reduse, undeva între clasa mică și cea compactă, i3 reușește, datorită ergonomiei bine puse la punct, să-ți ofere destul spațiu pentru 4 pasageri. Asta și datorită conceptului de monovolum al caroseriei. Parbrizul, mult plonjat înainte, oferă o vizibilitate bună, dar care este obstrucționată de montanții A, care încurcă șoferul foarte mult, mai ales când iese de pe străduțe lăturalnice și trebuie să de asigure că nu vin mașini.

Bordul este mult plonjat în față, fiind destul loc pentru a pune chiar și o geantă de mari dimensiuni acolo. Nu la fel de mult spațiu este destinat depozitării obiectelor prin habitaclu. În cotiera centrală, minusculul spațiu este ocupat, inutil, de un sistem de conectare a telefonului mobil, dar care nu este destinat oricărui terminal mobil.

Nici spații pentru sticle sau doze de băuturi nu sunt prea multe. Doar două sunt disponibile. Un locaș undeva în fața cotierei, iar un altul sub cotieră, acolo unde există un mic spațiu cu mufe SUB și o priză de 12 volți. Spațiul de depozitare din uși este și el mic, acolo intrând doar sticle de cel mult jumătate de litru și, eventual, portofelul și un telefon mobil mai „sănătos”.

Interiorul este o combinație de piele ecologică și materiale reciclabile. De exemplu, partea superioară a bordului și a fețelor de uși sunt fabricate din PET-uri și alte materiale reciclate.

Tehnologie BMW i3

Deși este fabricat în 2022, BMW i3 încă este tributar bătrânului sistem I Drive, care, totuși, se descurcă onorabil, numai că, în era în care toate interacțiunile multimedia sunt tactile, un buton de navigare pare desprins din era dinozaurilor. Totuși, sistemul își face treaba, numai că îți va fi peste mână să cauți cu rotița diverse adrese sau un „zoom” rapid pe harta din navigație. Instalația audio nu te dă pe spate, deși ți se atrage atenția că ești scăldat intrauricular de maestrul „Harman&Kardon”, care, fie vorba, lucrează și mai bine la alte mărci. Asta nu înseamnă că ai o calitate a audiției de casetofon cumpărat din târg. Totuși, parcă se putea mai bine.

Motorizare BMW i3

Inima lui BMW i3 este cât se poate de rece și electrică. Tehnologia este cea veche, modificările, ca și în cazul designului, țin mai mult de materialele din care sunt fabricate bateriile și de eficientizarea consumului. Chiar și așa, i3 pare să nu fi trecut testul autonomiei, de-a lungul timpului. Deși, oficial, poți parcurge până la 300 de kilometri cu o singură încărcare, îți va fi greu, ba chiar imposibil, să ajungi la aceste valori. Mai ales dacă faci naveta, pentru că pe autostradă mașina tinde să consume mai mult decât în oraș. Iar acolo, depinde de reprizele de accelerații, de consumatori precum aerul condiționat, care-ți poate reduce chiar și cu 50% autonomia.

Chiar și așa, pentru utilizarea zilnică în oraș, dar fără ca aerul condiționat sau alți consumatori care să te streseze, poți parcurge cam 220 de kilometri de la o încărcare la alta. Pe parcursul drumurilor zilnice am folosit modurile de condus Comfort (cel standard) și EcoPro. Am folosit destul și modul EcoPro+.

Experiența la condus

Șofatul mașinii electrice presupune o resetare totală a șoferului. Cuplul este livrat aproape instant, viteza crește incredibil de repede, nu ai întârzieri geenrate de schimbarea vitezelor, pentru că nu există viteze, iar accelerația de la 0 la 100 de km/h deși, oficial este de 7,3 secunde, în viața reală par să fie cel mult 3 secunde. Cutia de viteze este, practic, un selector pentru mers înainte, mers înapoi, un punct neutru și cel de parcare.

În rest, singura grijă este să te ții bine de volan, căci accelerația este fulminantă. La plecarea de la semafor singurii rivali sunt motocicliștii cu motoare sport, în rest, până ajung la viteza a doua sau a treia participanții la trafic, tu aștepti deja de o veșnicie la următoarea interecție. Asta este și problema într-o mașină electrică. Propulsia este atât de instantanee și rapidă, încât ai impresia că tu ești pe repede-înainte, iar restul merg cu spatele. Stabilitatea mașinii, deși caroseria este înaltă, iar anvelopele destul de înguste, este aproape exemplară. Probleme sunt la trecerea peste denivelări pronunțate, unde jantele pe 20 de inci! (demne și de un X5) te fac să simți fiecare gropiță și fiecare pietricică direct în coloană.

Consumul este rezonabil, undeva până la 20 de kilowați pe kilometru. Iar aici, costurile nu sunt la litru, ci la kilowatt, care are prețuri cuprinse între 1,16 lei și aproape 2 lei, depinde de cât încarci și de la cine. Evident, există și niște abonamente, care-ți mai scad din costul per kw.

Câte stele EuroNCAP are BMW i3?

BMW i3 a fost testat de organizația Euro NCAP în 2013, anul debutului pe piață. Pe baza regulilor de acum 9 ani, I3 a fost notat cu un calificativ general de 4 stele de siguranță.

Siguranța pasagerilor adulți a fost notată cu 86%, iar siguranța copiilor a primit 81% din total. Acum 9 ani, capitolul dedicat utilizatorilor vulnerabili se numea simplu protecția pietonilor, iar i3 a obținut 57% din punctajul maxim. De-a lungul anilor, BMW a adus o serie de modificări la nivelul sistemelor de siguranță și asistare, însă în 2013, tehnologia folosită de constructorul german a fost notată cu 55%.

Casetă tehnică BMW i3

  • Putere sistem în 170 cai putere (CP)
  • Putere sistem în 170 cai putere (CP)
  • Cuplu maxim sistem Newton metru(Nm) 250
  • Autonomie electrică medie(date oficiale) km 285 - 308
  • Tip baterie Li-Ion
  • Capacitate baterie 37,9 kw
  • Viteză maximă 150 km/h
  • Acceleraţie 0-100 km/h 7,3 secunde
  • Lungime/Lăţime/Înălţime 4.011 / 1.775 / 1.598
  • Lăţime, inclusiv oglinzi (şofer / pasager) în mm2039 (1031 / 1008)
  • Ampatamentul în 2.570 mm
  • Garda la sol 13,9 cm

BMW i3 are un preț de pornire de 41.500 de euro. Asta fără să iei în considerare bugetul pe care îl poți accesa prin programul Rabla Plus.

Exemplarul testat a fost echipat extra cu pachetul Sport – jante de 20 de inchi cu design diferit și praguri speciale – și cu pachetul denumit Advanced Edition. Acesta din urmă costă aproape 5.000 de euro și include atât o serie de elemente de confort (aer condiționat automat, scaune față încălzite, pompă de căldură), cât și o serie de pachete de depozitare.

Peste toate acestea a fost bifat pachetul Unique Forever (3.400 de euro). Adică elementul care transformă un i3 normal într-un i3 produs în doar 2.000 de unități. Prețul final pentru modelul testat este de 54.800 de euro (fără Rabla Plus).

Sursa foto: BMW

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri