România nu a primit, nici de această dată, undă verde pentru a intra în spațiul Schengen, decizie resimțită de toate sectoarele economice din țară, inclusiv de industria de transport rutier care ar fi avut multe beneficii în cazul aderării. Timpi mai mici de așteptare la livrări, o predictibilitate mai mare, dar și cantități mai mari transportate sunt doar unele dintre elementele pozitive care vin la pachet cu o intrare a României în spațiul Schengen - intrare ce a fost blocată de un vot negativ al Austriei, respectiv un vot negativ al Olandei împotriva Bulgariei, stat ce ar fi intrat la pachet cu România.

În contexul blocării aderării României în Spațiul Schengen, industria de transport de mărfuri ratează o serie de beneficii care s-ar fi reflectat pozitiv asupra întregului mediu de business, asupra a numeroase afaceri locale care depind de importuri și exporturi și implicit asupra economiei românești, menționează DSV Road, al treilea cel mai mare furnizor global de servicii transport și logistică din Europa. Compania estimează că aderarea la Schengen ar însemna o creștere a business-ului său în medie cu 20%, creștere care poate fi similară și în alte companii de pe piață și în industria de transport.

Prezența României în Zona Schengen oferă o serie de avantaje industriei de transport locale, cum ar fi eliminarea timpului de așteptare la graniță și creșterea capacității de transport și a volumului de marfă transportată, subliniază compania. De asemenea, prin eliminarea frontierelor, va crește numărul curselor internaționale ale transportatorilor, și vor scădea costurile pentru combustibil, având în vedere că va dispărea timpul de așteptare pentru camioane la frontieră, care în prezent este între 24 de ore și 72 de ore, în special în punctele de trecere spre Bulgaria (Calafat-Vidin și Giurgiu-Ruse), dar și spre Ungaria.

În prezent, pentru că România nu este membră a Zonei Schengen, au loc o serie de efecte negative asupra industriei de transport, care se resimt și de consumatori. Depăşirea timpilor de conducere zilnic înregistrați de şoferi, consumul mai mare de carburant pe timpul aşteptării şi întârzierile privind livrarea mărfurilor către clienţi duc la apariția de probleme în aprovizionare sau în derularea unor procese de producţie, precum şi creşterea costurilor pentru clienţii finali.

Alte efecte pozitive ce se vor simți când România va intra în Schengen

Totodată, intrarea României în Spațiul Schengen va avea ca efecte creșterea competitivității externe, dar și interne, optimizarea costurilor de transport și creșterea consumului local. În același timp, prin aderarea la Schengen, camioanele vor fi folosite mai eficient și va creștere numărul de șoferi. În Europa deficitul de șoferi s-a majorat cu peste 40% din 2020 în 2021, conform unui studiu realizat de Uniunea Internațională a Transporturilor Rutiere (IRU), iar odată cu eliminarea frontierelor va fi obținută o ameliorare a acestuia de până la 10%.

În plus, prin ridicarea frontierelor, va fi o mai mare fluiditate a parcului auto al Uniunii Europene. În prezent, există blocaje la graniță și din cauza reglementării EU Mobility Package, prin care șoferii sunt obligați să se întoarcă în țară periodic, la câteva săptămâni. Esențial este și faptul că, prin lipsa granițelor și reducerea timpului de transport, va fi scăzută considerabil cantitatea de emisii de carbon, protejând astfel mediul înconjurător.

Reacția transportatorilor la votul negativ pe Schengen primit de România

Transportatorii români sunt decepționați de situația în care se află țara noastră după blocarea accesului în spațiul de liberă circulație european. Vasile Ştefănescu, preşedintele Confederaţiei Operatorilor şi Transportatorilor Autorizaţi din România (COTAR), a a subliniat la rândul său efectele pe care timpii de așteptare crescuți, dar și consumul mai mare de carburant îl au asupra prețului de la raft. „Cu toate că suntem pregătiţi de 10 ani, suntem în continuare ţinuţi la porţile Europei,” a spus acesta, citat de Libertatea.

Augustin Hagiu, preşedintele Federaţiei Operatorilor Români de Transport (FORT), consideră la rândul său că intrarea în Schengen este vitală pentru economia autohtonă. „[Vorbim de o] reducere de cost operațional pe zi undeva la 100-150 de euro cu fiecare camion. Gândiți-vă la o reducere a costurilor operaționale pentru transportator cu un procent cuprins între 2 și 5% din cifra de afaceri anuală, într-o estimare foarte largă,” a spus acesta, citat de aceeași publicație.

Sursa foto: Shutterstock.com

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Wall-Street.ro este un cotidian de business fondat în 2005, parte a grupului InternetCorp, unul dintre cei mai mari jucători din industria românească de publishing online.Pe parcursul celor peste 15 ani de prezență pe piața media, ne-am propus să fim o sursă de inspirație pentru mediul de business, dar și un canal de educație pentru pentru celelalte categorii de public interesate de zona economico-financiară.În plus, Wall-Street.ro are o experiență de 10 ani în organizarea de evenimente B2B, timp în care a susținut peste 100 de conferințe pe domenii precum Ecommerce, banking, retail, pharma&sănătate sau imobiliare. Astfel, am reușit să avem o acoperire completă - online și offline - pentru tot ce înseamnă business-ul de calitate.

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri