Olandezii adoră oranjul, dar se descurcă și cu verdele, iar creatorii celui mai nou Donkervoort au, cel mai probabil, o apetență deosebită pentru verde dacă aruncăm un ochi peste F22, o născocire cu 492 de cai putere și "ochi" de lăcustă ce cântărește ceva mai mult decât un bagaj de mână.

Donkervoort, o companie mică ce produce mașini sport ultra-ușoare de mai bine de 30 de ani, a trecut printr-o schimbare la vârf, fondatorul Joop Donkervoort predându-i frâiele fiului său, Denis Donkervoort. Acesta din urmă anunța, în urmă cu un an, dezvoltarea unui model complet nou care nu împărțea nimic cu venerabilul D8 care existase, sub o formă sau alta, vreme de peste un deceniu.

Fiecare piesă de pe F22 este nouă, nu a fost preluat nimic de pe D8 GT

Denis cunoaște foarte bine D8-ul, pe care l-a pilotat, în perioada 2008-2009, în campionatul european FIA GT4, obținând două podiumuri, la Silverstone și Portimao. Astfel, acesta a știut exact ce trebuie făcut pentru a îmbunătăți formula companiei ce se reduce la sintagma „Fără Compromisuri”. Scopul a fost, încă de la început, o greutate care să nu dezmembreze cântarul, dar și putere copleștioare - în condițiile în care D8 GTO 'Individual Series' de anul trecut avea 429 de cai putere și 571 Nm.

Cifrele din spatele lui Donkervoort F22

Dacă ai sta să desfaci, bucată cu bucată, un F22 ai descoperi, în mijloc, un șasiu tubular ce combină oțelul și fibra de carbon ce aduce o îmbunătățire de 100% a rigidității torsionale în comparație cu șasiul vechiului model. Ceea ce vei observa, în timpul acestui proces, este că F22 este mai lat, mai lung, dar și mai înalt decât D8, dar diferența de greutate dintre cele două este de doar 55 de kilograme în favoarea lui D8, F22 cântărind doar 750 de kilograme. De dragul contextualizării, menționăm că un Lotus Elise Cup 250 Final Edition cântărește 931 de kilograme, iar rezultatele unui studiu al Environmental Protection Agency (EPA) din Statele Unite susține că greutatea medie a unei mașini este de 1.800 de kilograme.

Donkervoort F22 cântărește 750 de kilograme, adică aproape nimic în termenii industriei auto actuale

Concluzia simplă este că Donkervoort F22 este aberant de ușor, iar aceasta este și dorința lui Denis Donkervoort. „Greutatea redusă este esențială,” a spus acesta la lansarea lui F22. „Cu cât cari mai puțin greutate, cu atât îți este mai ușor să te oprești, dar și să pleci de pe loc sau să negociezi eficient virajele,” a adăugat omul de la vârful companiei din Lelystad care subliniază că kilogramele puține te ajută să consumi mai puțină energie și intensifică legătura dintre șofer și mașină.

Design-ul mașinii este tipic Donkervoort, fiind schimbat doar la nivel de detalii față de modelul vechi. Practic, inspirația Caterham/Lotus 7 încă se simte, iar undeva sub acea capotă lungă se află același agregat Audi turbo de 2.500 cmc și cinci cilindri ca înainte. Motorul a fost, însă, modificat de Donkervoort și cifrele sunt net superioare față de ce ridică la fileu un Audi RS3, model echipat cu același motor, dar care trebuie să se bucure cu doar 395 de cai putere, adică aproape 100 mai puțini decât Donkervoort. În mod aparent miraculos, motorul este mai ecologic decât anterior, emițând doar 163g CO2/km, cu 28 grame mai puțin ca în cazul lui D8.

Cutia de viteză cu cinci rapoarte este mai ușoară decât variantele cu șase sau șapte viteze analizate de Donkervoort

Puterea este trimisă către puntea spate printr-o cutie de viteze TKX cu cinci rapoarte scurte, un diferențial Torsen ocupându-se să țină în frâu cei 640 Nm. Donkervoort este de părere că lui F22 îi trebuie doar 2,5 secunde pentru a ajunge de la 0 la 100 km/h, respectiv doar 7,5 secunde pentru a atinge 200 km/h. Viteza maximă? Aproximativ 290 km/h, cu acoperișul de carbon la locul său (el poate fi scos pentru o experiență roadster autentică). Cu un sistem de frânare AP Racing cu 10 kilograme mai ușor, F22 frânează instant, iar șasiul poate duce 2,15 G-uri prin viraje.

Toate lucrurile bune costă, iar Donkervoort F22 nu este ieftin

Donkervoort intenționa, inițial, să vândă doar 50 de bucăți în primul an de producție al lui F22, dar acestea au fost deja comandate după ce clienților fideli ai mărcii li s-au arătat niște schițe cu noul model. Tocmai de aceea volumul a fost mărit puțin, Donkervoort anunțând că va mai construi încă 25 de unități în următoarele 12 luni pe lângă cele 50 care și-au găsit deja clienți. Există, deci, cerere pentru mașina la care oficialii companiei spun că s-a lucrat intens în utlimii cinci ani, deși prețul nu este redus.

Câte mașini cu butterfly doors mai găsești în 2022? Nu-ți trebuie decât degetele de la mâini

Dacă nu te apuci să-l personalizezi și ești mulțumit cu infotainment-ul ce se reduce la un iPad plasat în fața scaunului pasagerului, vei plăti 245.000 euro. Ai putea, la aceiași bani, să-ți iei un Porsche 911 Turbo S, dar toată lumea are Porsche 911. Donkervoort, însă, nu prea vezi pe stradă - probabil deoarece majoritatea sunt pe circuite. Și încă ceva, F22 are uși ce se deschid în stil fluture, ca ale unui McLaren F1. Porsche 911 nu se laudă cu așa ceva.

Sursa foto: Donkervoort

Abonează-te pe

Calculator Salariu: Află câți bani primești în mână în funcție de salariul brut »

Despre autor
Mihai Fira
Mihai Fira este reporter auto Wall-Street.ro din toamna lui 2022. Înainte de a se alătura echipei, Mihai a colaborat cu mai multe publicații din domeniul auto, atât românești cât și străine. El și-a început cariera ca jurnalist în mediul online, ca editor al site-lui Pitstops.ro, cel mai important portal românesc de motorsport din România. Mihai a colaborat și cu BMWBlog.ro, sursa oficială de știri despre producătorul bavarezi, dar și cu...

Te-ar putea interesa și:



Mai multe articole din secțiunea Auto »



Setari Cookie-uri